Hej!
Utedelen på min värmepump har börjat låta oerhört mycket nu när det börjat bli lite kallare
Har bifogat 2 filmer.
I den ena låter de nästan som fågelkvitter och i den andra som en skördetröska/båtmotor
Detta kan väl inte vara normalt?
Den är ca 4,5år gammal.
Jag har ringt och fått tid för felsökning men av ren nyfikenhet vill jag se om någon annan också upplevt samma? Och vad ljudet kan vara?
Utedelen på min värmepump har börjat låta oerhört mycket nu när det börjat bli lite kallare
Har bifogat 2 filmer.
I den ena låter de nästan som fågelkvitter och i den andra som en skördetröska/båtmotor
Detta kan väl inte vara normalt?
Den är ca 4,5år gammal.
Jag har ringt och fått tid för felsökning men av ren nyfikenhet vill jag se om någon annan också upplevt samma? Och vad ljudet kan vara?
Fel på lagren. Är nog ett ganska stort glapp i fläkten nu. Är man väldigt händig kan man kanske byta lagren själv eller om man hittar en motorfirma som kan. Annars får man köpa en ny fläkt: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-airx-90/006b-flakt-ebm-500mm.html
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det vibrerar ganska rejält också när den drar igång tröskverket.
IVT har 6-års utökad garanti på värmepumpen "i sin helhet" om man servar den enligt deras rek ( vilket jag gjort ), så jag hoppas att den täcker reparationen såfall.
Sen kan man ju tycka att de borde hålla längre än 4,5år. Blir ju minst 1 byte till under livslängden...
IVT har 6-års utökad garanti på värmepumpen "i sin helhet" om man servar den enligt deras rek ( vilket jag gjort ), så jag hoppas att den täcker reparationen såfall.
Sen kan man ju tycka att de borde hålla längre än 4,5år. Blir ju minst 1 byte till under livslängden...
Klicka här för att svara
