6 312 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Ställa ner frånluftsvp Nibe F730 vintern (sommarhus)
Jag har ställt den i semesterläge där värmen är -20, VV avslagen och fläkt är 0%. Om det då är ”mellankallt” ute värmer den ändå på så att det bli uppåt 15 grader inomhus när jag vill ha ca 8 som kallast. Det går åt en hel del el på detta slöseri.DonPablo skrev:
Därför har jag nu satt en Shelly som extern styrning och jag öppnar endast mellan 01-05. Detta har fungerat mycket bra såhär långt.
Jag är dock inte alls nöjd med F750 mjukvara. Den är mycket slösaktig och att kallställa huset till rimlig kostnad är mycket svårt när det skulle kunna vara mycket enkelt. Det är ju i slutändan en elpanna i det läget, som enkelt skulle kunna programmerad att styra mot en lägsta innetemp.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har samma problem med en f370 i ett fritidshus. Det jag funderar på är vad som hade hänt om jag dragit ner fläkten på ventilationen 20%-enheter och stängt hälften av friskluftsdonen. Som det är nu står den på 68% och skapar ett rejält undertryck och därmed forsar det in kall friskluft som ska värmas upp. Jag förstår att man behöver ventilation för husets skull men med dessa priser är jag beredd att ta en risk. Någon som har erfarenhet? Jag har för övrigt satt börvärde på 17C och tickat i ”smart price adaption”.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden