3 305 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Storlek på ny bergvärmepump - hur vet man?
Jag hoppas någon kan hjälpa mig med en generell syn på effektbehov på en ny bergvärmepump.
Nu menar jag mellan tummen och pekfingret.
Är det alltid bättre att köpa en större bergvärmepump vs en som kanske "räcker"?
Vår Nibe Fighter 1115 går fint men den ÄR gammal.
Jag tror att det är en 12kW alternativt en 15kW vi har idag. Huset är 300+kvm i tre plan, i Stockholm,
Vattenburen värme + FTX med vattenburet värmetillskott. Normalt välisolerad skulle jag säga.
Separat vv på 450 liter.
Förbrukning i nuläget 25000kWh +/- ngn kilowatt.
Jag har tittat på Thermia Atlas Duo eller Calibra Dup men är osäker på om Atlas 12kW eller Calibra 12kW är nog.
Är det alltid bättre att köpa en större bergvärmepump vs en som kanske "räcker"?
Jag tror att det är en 12kW alternativt en 15kW vi har idag. Huset är 300+kvm i tre plan, i Stockholm,
Vattenburen värme + FTX med vattenburet värmetillskott. Normalt välisolerad skulle jag säga.
Separat vv på 450 liter.
Jag har tittat på Thermia Atlas Duo eller Calibra Dup men är osäker på om Atlas 12kW eller Calibra 12kW är nog.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vet tyvärr inte så mycket, men det jag uppfattat är att dels beror det på hur djupt ert borrhål är, nyare pumpar är mer effektiva och behöver då ett djupare borrhål än förr i tiden.F fabian2000 skrev:Jag hoppas någon kan hjälpa mig med en generell syn på effektbehov på en ny bergvärmepump.
Separat vv på 450 liter.
Jag har en pump med variabelt varvtal på kompressorn, den behöver då inte starta och stoppa lika ofta (start och stopp sliter på kompressorn). För att undvika start och stopp så beror det på vilket effektområde pumpen har, om man sätter in en större pump än som behövs så kan den större pumpen inte gå ner i effekt lika mycket på lägsta varvtal som en mindre pump kan, den får då starta och stoppa mer än mindre pump när det är lite varmare väder ute.
I första hand köper man en värmepump för att spara pengar, med stigande elpriser har värmepumpens effekbehovstäckning ökat från 50% på 80-talet till närmare 100% idag, men man får ganska mycket el för ett nytt borrhål, så frågan är om det går att ha en större pump med samma hål? Vad är det för temperatur på köldbäraren nu? vet du vad den brukar vara på våren när hålet är nedkylt? Vid vilken utetemperatur brukar elpatronen gå in?, Har du möjlighet att elda när det är som kallast?
Om man gissar på att huset är 330 kvm uppvärmd yta och halvgammalt så borde det dra runt omkring 16-17 kW vid DVUT. Numera med varvtalsstyrda värmepumpar väljer man en motsvarande effekt på värmepumpen. Det betyder också djupare borrhål eller dubbla borrhål. Totala elförbrukningen borde gott och väl sjunka till mellan 15000 - 20000 kWh/år.
Redigerat:
Samma hål bör kunna användas. nu är det 2x140m eller om det t.o.m. var 2x180m, jag minns inte nu.P Plutus skrev:I första hand köper man en värmepump för att spara pengar, med stigande elpriser har värmepumpens effekbehovstäckning ökat från 50% på 80-talet till närmare 100% idag, men man får ganska mycket el för ett nytt borrhål, så frågan är om det går att ha en större pump med samma hål? Vad är det för temperatur på köldbäraren nu? vet du vad den brukar vara på våren när hålet är nedkylt? Vid vilken utetemperatur brukar elpatronen gå in?, Har du möjlighet att elda när det är som kallast?
Vedelding finns det god backup med.
Det är dubbla hål, 2 x 140m eller om det t.o.m. var djupare, jag måste dubbelkolla. Förra ägaren tog i med allt.J Josth skrev:Om man gissar på att huset är 330 kvm uppvärmd yta och halvgammalt så borde det dra runt omkring 16-17 kW vid DVUT. Numera med varvtalsstyrda värmepumpar väljer man en motsvarande effekt på värmepumpen. Det betyder också djupare borrhål eller dubbla borrhål. Total elförbrukningen borde gott och väl sjunka till mellan 15000 - 20000 kWh/år.
Klicka här för att svara