S
Stins: Ok men denna legionellakörning, är inte det en separat patron i VVB som går in? [citat]
2 svar · 744 läst
Iggmo
Iggmo: [citat] Vet faktiskt inte heller hur den mäter/beräknad total effekt. Att den alltid visar 3500W vid 105Hz talar väl för att det skulle vara en beräkning. Fick på morgonen svar från CZ själva och de håller med om att något är knas, de vill komma hit och byta styrkortet :)
13 svar · 3,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] I min NIBE luftvattenpump går elpatronen in när den ska avfrosta oavsett om den är spärrad eller ej
3 svar · 1,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: Undrar om din utedel är öppen undertill? Jag har förstått att en del nyare Daikin är gjorda så. Jag har en Daikin multisplit från 2015/2016 som är stängd undertill med dräneringshål.
9 svar · 3,4k läst
M
MGBGT48: Hej! Jag undrar vad det kan vara för givare som hänger löst på sidan om kondensorn? Är det någon som vet? Se bild nedan! Jag har en IVT Greenline HT Plus C9. [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
J
Josth: Jo det krävs att man ändrar mer men det kan ta flera dygn innan man kan se vilket resultat det ger eftersom det är så mycket som ska värmas upp.
3 svar · 1,5k läst
W
William1234: Ah toppen. Tänkte bara dubbelkolla så rotationshållet inte har någon större betydelse. så det är alltså bara pilen på bilden nedan jag ska bry mig om? Tack för snabbt svar
2 svar · 1,8k läst
·
JesperKn
JesperKn: [citat] Tack - präcist detta jag va ute efter. :-) Kommer inte att stänga av helt, då jag har en del saker som inte tål frysgrader - men lite fukt klarar dom nog. 10 grader fungerar för mig, då är det lite marginal mot frysgrader vid strömavbrott.
6 svar · 1,1k läst
J
jahallåja: Mmm, misstänkte det och det kändes inte bekant. Finns det någon känd orsak som brukar orsaka detta?
2 svar · 600 läst
J
Josth: Nackdelen är att det kanske inte går att hitta någon rörmokare som vill komma och installera den om den inte också köpts via denne. Har bl.a. med garantin att göra.
1 svar · 492 läst
J
Josth: Man kan ju titta på förbrukningen per sommarmånad juni, juli och augusti. Då ska det bara vara hushålls-el plus varmvatten. Eftersom ni har extra varmvattenberedare kanske ni förbrukar ovanligt mycket varmvatten och då bör man välja en värmepump med extra stor tank, t.ex. NIBE VVM500. En värmepump på 8-10 kW borde passa. NIBE S2125-8 ser dock ut att vara något för klen när det är
3 svar · 3,8k läst
E
Emanuel01: Hetgas temp över 100 grader rekomenderas inte. Som föregående säger samt kan tillägga sliten kompressor som möjligt fel. Skulle inte rekomendera köp!
4 svar · 3,7k läst
·
J
Jerald Stuartson: En tråg med värmeslinga ska du inte installera förrän det verkligen behövs, varför installera en värmepump och sedan komplettera med direktverkande el, inte rimligt om det inte behövs.
7 svar · 1,8k läst
·
fgo
fgo: [citat] Jag håller med till viss del. Kurvan är beroende av dimensionerande temperaturer på värmesystemet. I det här fallet blir radiatorerna troligtvis dimensionerande. Om det inte är så att värmepumpen reglerar temperaturen på både värmekretsarna. Golvvärmen vill troligtvis ha en flack kurva med viss förskjutning och radiatorsystemet vill troligtvis ha en brantare kurva med
7 svar · 6,5k läst
S
Sirsaw: [MEDIA=youtube]kPc3Fk5AzZI[/MEDIA]
1 svar · 6,1k läst
·
R
Rillehouse: [citat] Och så att jag nu förstår tekniken: jag skruvar åt den så att mindre vatten går tillbaka till nibe pumpen vilket i sin tur gör att mindre nytt vatten behövs till värmeslingorna från nibe pumpen? Det här betyder i praktiken att samma vatten kommer cirkulera i värmeslingorna vilket kommer göra det något kyligare i slingorna istället för som det är nu att vattnet värms upp
11 svar · 3,4k läst
·
nino
nino: [citat] Nja det vet jag att det inte gör, vi jobbar rätt långa pass båda 2 så då blir det väl utkallt. Ställde rumsgivarpåverkan på 3 och sänkte innetempen 0.5g
2 svar · 920 läst
per alsmo
per alsmo: Tack @Josth och @-MaH- ! Temperaturen i displayen är nära den i serviceinfo 3.1 2/13 rumstemperatur 1 (bt50). När jag kollade hittade jag givaren ovanpå vp. Vad för nytta har man av att den ligger där i ett hus på 3 våningar? Som enda rumsgivare. Nu är den ju iallafall avstängd sedan imorse men konstigt att förra ägaren kört på detta sätt i 5 år? Framstår för mig som
3 svar · 2,4k läst
·
MG_88
MG_88: Igår blev det lite varmare ute och då slog den ifrån elpatron, var runt -4 då, nu är den påkopplad igen med ungefär samma utetemp men displayen visar att den tar 0kw från elpatron, så vid under -5 grader verkar den ta lite eltillskott hela tiden.
4 svar · 2,2k läst
·
E
eran: Välj luft/vatten med den dealen. FLVP är ett dålig kompromiss. Luft/vatten klarar sig längre utan elpatron
4 svar · 3,9k läst
roland53
roland53: [citat] Tack för tipset. Denna produkt kände jag inte till. Däremot så blir jag inte riktigt klok på hur den skall styra själva värmepumpen. Kan ej heller se att den är kompatibel till smartlife appen. Den tycks kommunicera med "molnet" vilket betyder att den behöver en Internetuppkoppling, vilket i mina ögon är livsfarligt, då Internet på min ort inte är 100% pålitlig. Vi har
2 svar · 1,5k läst
J
Josth: Beror på vad den ger när det är kallt men spontant låter det snålt dimensionerat till 190 kvm mestadels byggt på 30-talet. Har du någon spec?
3 svar · 1,1k läst
J
Josth: Man kan sätta en plywood eller masonitskiva på väggen ovanför och låta innerdelen hänga ner lite över dörrhålet för att komma förbi dörrlisten. Men luftriktarna på innerdelen blir ju mer utsatta om man skulle råka komma åt dem.
3 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Antal liter per timme har ingen betydelse för en vanlig energibrunn eftersom man tätar och pluggar hålet vid markytan. Sprickor och rörligt grundvatten är bra eftersom det hjälper till att leda ny energi till berget runtomkring borrhålet.
3 svar · 3,4k läst
E
Emanuel01: Fick betala 67000 för min vp från firman där jag jobbar 11kw
6 svar · 3,9k läst
Ulltand
Ulltand: [citat] Du får större värmeöverföring från kondensorn till rummet om rummet är kallare. Det talar för ett bättre cop i det driftläget. Andra faktorer som påverkar borde vara om kompressorn mm är varvtalsstyrd eller inte.
7 svar · 1,9k läst
S
speked: [citat] Ja jag tolkar inställningarna som att innegivare är aktiverad. Kurvan är enligt bilden just nu, men hade den en nivå högre när förbrukningen stack iväg.
6 svar · 2,3k läst
·
DonPablo
DonPablo: Du får inte legionella i en vanlig villa. Legionella bildas ofta i större fastigheter med massor av tappställen som inte används.
2 svar · 1,5k läst
·
C
Candell: [citat] Ok, så det går att justera detta? Det var ju bra. Jag går och irriterar mig på att kärestans luft-luft-pump levererar utmärkt värme fast det är -5 här i Norge, och bara att hålla huset i Sverige över fryspunkten verkar kräva mer ström än vad det tar att hålla hennes hus varmt och gott.
16 svar · 4,7k läst
·
M
Matiost: [citat] Underbart, otroligt att jag inte lyckats googlea fram det själv men jag tackar oerhört för infon!
16 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.