Har en kompressor som inte verkar lira bra i kyla.
Flyttade in i detta huset för snart ett år sen, märkte i våras att kompressorn verkar inte gå, första huset så tar lite tid att sätta sig in i allt.
Det kom en som kollade igenom, körde nåt test osv men hittade ingenting.
Nu har den inte gått de senaste 10 dagarna såg jag, alls. Märks på förbrukningen rätt tydligt, 20-30 till 80+.
Loggen säger bara pressostat högtryck men det är gammalt och kvar sen han var här i våras och kollade så den verkar inte uppdateras eller rensas.
Pannan är en CTC EcoZenith 250/255i.
Jag har själv kört funktionstest via menyn och då går kompressorn/fläkten igång.
Börjar tro att det kanske handlar om inställningar då.
Kanske något uppenbart men jag förstår inte trots manual.
Något jag också såg var att det jag tror är shunten verkar vara nedvriden helt, är det rimligt?
Bifogar lite bilder så kanske ni vet.
Tack.
Flyttade in i detta huset för snart ett år sen, märkte i våras att kompressorn verkar inte gå, första huset så tar lite tid att sätta sig in i allt.
Det kom en som kollade igenom, körde nåt test osv men hittade ingenting.
Nu har den inte gått de senaste 10 dagarna såg jag, alls. Märks på förbrukningen rätt tydligt, 20-30 till 80+.
Loggen säger bara pressostat högtryck men det är gammalt och kvar sen han var här i våras och kollade så den verkar inte uppdateras eller rensas.
Pannan är en CTC EcoZenith 250/255i.
Jag har själv kört funktionstest via menyn och då går kompressorn/fläkten igång.
Börjar tro att det kanske handlar om inställningar då.
Kanske något uppenbart men jag förstår inte trots manual.
Något jag också såg var att det jag tror är shunten verkar vara nedvriden helt, är det rimligt?
Bifogar lite bilder så kanske ni vet.
Tack.
Osäker, hörs inget tydligt ljud när jag satte den på 30, vad gör den?
Däremot så har uu kompressorn börjat leverera igen efter det testet!
Ser ut som att den fortfarande använder elpatronen dock om jag tolkar Eleffekt kW rätt men det kanske går ner sen?
Däremot så har uu kompressorn börjat leverera igen efter det testet!
Ser ut som att den fortfarande använder elpatronen dock om jag tolkar Eleffekt kW rätt men det kanske går ner sen?
Spets = elpatronen gör allt.
Laddpumpen cirkulerar vattnet mellan panna och utedelen.
Den bör snurrar konstant nu när det är så pass kallt utan vilket den bevisligen inte gör.
Det är nog lämpligt att plocka ut en tekniker som får kolla igenom anläggningen för det är något som inte stämmer
Laddpumpen cirkulerar vattnet mellan panna och utedelen.
Den bör snurrar konstant nu när det är så pass kallt utan vilket den bevisligen inte gör.
Det är nog lämpligt att plocka ut en tekniker som får kolla igenom anläggningen för det är något som inte stämmer
Provat att göra anläggningen spänningslös ett par minuter och sen slå på igen?
Ibland behövs en norsk reset
Sedan har väl ecoair en egen utegivare, det vore intressant att se vad den visar. Utetemperaturen man ser på statusdisplayen är nog givaren som är ansluten till pannan.
Ibland behövs en norsk reset
Sedan har väl ecoair en egen utegivare, det vore intressant att se vad den visar. Utetemperaturen man ser på statusdisplayen är nog givaren som är ansluten till pannan.
Redigerat: