3 011 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
luft/luftvärmepump till sommarstuga?
Hej!
Sommarstugan, ett delvis isolerat torp från sent 1800-tal som idag har gamla direktverkande el-element (samt kakelugn) är i stort behov av en bättre energilösning. Problemet är att elpriset inte går att påverka då elen sköts från huvudgården, vi kan alltså tyvärr bara acceptera det pris/kwh vi får med gårdsägarens extra påslag. Elen har därför alltid varit dyr och det enda vi kan göra är att försöka hålla nere eller sänka antalet förbrukade kwh. Vi har därför enbart haft el på i badrummet under vintern för att frostsäkra vattenpump och beredare, men har fått veta att det är väldigt dåligt för huset som behöver en jämnare temperatur. Funderingen nu är om en luft-luftvärmepump kan minska antalet kwh så pass att det är värt köp och installation så att vi kan ha underhållsvärme på i huset under vintern?
Stugan är på under 90kvm inkl övervåning men det har aldrig funnits behov att ha på värmen på övervåningen då värmen stiger uppåt lätt. Stugan ligger i södra delen av landet i en liten byhåla och det blir sällan kallare än -20 på vintern men det är viktigt att det är en underhållsfri och framför allt mycket tyst värmepump både inomhus och utomhus. Har kollat runt lite i olika butiker och på nätet men blir inte riktigt klok på vilka modeller som är bra. Det finns Elon-butiker inom rimligt avstånd men hittar inget om deras märke Canvac. Finns säkert även lokala aktörer vi inte känner till. Önskar tips på hur man räknar på om värmepump är en bra investering i vårt fall och även tips och råd kring lämpliga modeller och annat värt att tänka på som tex nödvändiga eller onödvändiga tillbehör
Sommarstugan, ett delvis isolerat torp från sent 1800-tal som idag har gamla direktverkande el-element (samt kakelugn) är i stort behov av en bättre energilösning. Problemet är att elpriset inte går att påverka då elen sköts från huvudgården, vi kan alltså tyvärr bara acceptera det pris/kwh vi får med gårdsägarens extra påslag. Elen har därför alltid varit dyr och det enda vi kan göra är att försöka hålla nere eller sänka antalet förbrukade kwh. Vi har därför enbart haft el på i badrummet under vintern för att frostsäkra vattenpump och beredare, men har fått veta att det är väldigt dåligt för huset som behöver en jämnare temperatur. Funderingen nu är om en luft-luftvärmepump kan minska antalet kwh så pass att det är värt köp och installation så att vi kan ha underhållsvärme på i huset under vintern?
Stugan är på under 90kvm inkl övervåning men det har aldrig funnits behov att ha på värmen på övervåningen då värmen stiger uppåt lätt. Stugan ligger i södra delen av landet i en liten byhåla och det blir sällan kallare än -20 på vintern men det är viktigt att det är en underhållsfri och framför allt mycket tyst värmepump både inomhus och utomhus. Har kollat runt lite i olika butiker och på nätet men blir inte riktigt klok på vilka modeller som är bra. Det finns Elon-butiker inom rimligt avstånd men hittar inget om deras märke Canvac. Finns säkert även lokala aktörer vi inte känner till. Önskar tips på hur man räknar på om värmepump är en bra investering i vårt fall och även tips och råd kring lämpliga modeller och annat värt att tänka på som tex nödvändiga eller onödvändiga tillbehör
Satsa då på en Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35 tycker jag om ni önskar en modell som låter minst. Men det är ganska lång kö nu... Gäller att hitta en bra placering dock och ibland är en s.k. golvmodell bättre. Ni borde ta dit en återförsäljare och titta först.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Canvac var för några år sedan Mitsubishi Electrics modeller .
Numera är det någon kinesisk tillverkare som gömmer sig bakom Canvac
Numera är det någon kinesisk tillverkare som gömmer sig bakom Canvac
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Du skriver att ni får elen från huvudgården, betyder det att ni inte äger sommarstugan själva?
Tack, ska kika närmare på den! Har koll på kötiden, det får bli när det blir eftersom problemet med dyr el kommer att kvarstå här tills det går att lösa någon form av egen elförsörjning med tex solpaneler el dyl. vilket inte är aktuellt just nu. Menar du en golvmodell inomhus då ?J Josth skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Då är det frågan om det är tillåtet att den som äger "huvudgården" säljer el till er fastighet. Det är nämligen elnätbolagen som har monopol på att föra över el mellan olika fastigheter och verksamheter. Det kallas nätkoncession. Det finns dock några undantag från regeln:L Lönnstugan skrev:
https://www.ei.se/bransch/koncessioner/undantag-fran-kravet-pa-natkoncession---ikn
Ring och prata med bolaget som äger elnätet i ert område!
Jag antar att er fastighet styckats av från huvudgården, men ni aldrig fick ett eget elabonnemang i processen?
Vad gäller frågan om LLVP, är det nog att ta vad som går att få tag på inom rimlig tid. Själv beställde jag en Daikin i somras, och fick den installerad på några veckor. Nu är det förmodligen svårare.
Ert hus är inte så stort, så ni behöver inte ha en jättekraftig modell. Men börja kontakta återförsäljare direkt idag. De olika tillverkarna brukar lista auktoriserade återförsäljare/installatörer på sin hemsida.
Har inte denna info, det har alltid varit så. Påslaget har jag just nu inte koll på men han gör påslag eftersom han åker runt och läser av alla fastigheters el och fakturerar, säkert av någon annan anledning också, tex drift som han ju ansvarar för tex. Men tack för att du väckte tanken att det kanske inte behöver vara så, även om jag tror det tyvärr pga placering och otillgänglighet.M Mercruiser skrev:
Tack, det var mer än jag visste men ser att kriterierna uppfylls av minst 1 anledning då det varit såhär i många år. Precis, tomter styckades av och såldes, men med elen tror jag också att det var en fråga om tillgänglighet då det rent praktiskt skulle innebära stora problem om vår el hade styckats av, tror jag. Hade däremot gärna skapat någon form av självförsörjande solenergi i framtiden, men det är inte aktuellt nu. Hur gillar du din Daikin? Gillar inte att de gömmer teknisk info bakom krav att uppge persondata för säljkontakt. Jag vill läsa själv först tex ang ljudvolym. Om detta ska löna sig måste vi ändå tänka långsiktigt så jag väljer hellre rätt än för snabbt. Viktigast är att den är driftsäker under vintern när vi inte är på plats tex.SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det frågan om det är tillåtet att den som äger "huvudgården" säljer el till er fastighet. Det är nämligen elnätbolagen som har monopol på att föra över el mellan olika fastigheter och verksamheter. Det kallas nätkoncession. Det finns dock några undantag från regeln:
[länk]
Ring och prata med bolaget som äger elnätet i ert område!
Jag antar att er fastighet styckats av från huvudgården, men ni aldrig fick ett eget elabonnemang i processen?
Vad gäller frågan om LLVP, är det nog att ta vad som går att få tag på inom rimlig tid. Själv beställde jag en Daikin i somras, och fick den installerad på några veckor. Nu är det förmodligen svårare.
Ert hus är inte så stort, så ni behöver inte ha en jättekraftig modell. Men börja kontakta återförsäljare direkt idag. De olika tillverkarna brukar lista auktoriserade återförsäljare/installatörer på sin hemsida.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Är nöjd med vår Daikin, även nöjd med den Mitsubishi som finns i vårt andra hus. Daikin:en får antingen gå själv, eller ihop med kaminen i samma rum. Fungerar fint!
Jag hittade tekniska specifikationer på nätet genom en enkel sökning har jag för mig. Ville veta storleken på innedelen, fanns diverse andra data också.
Jag hittade tekniska specifikationer på nätet genom en enkel sökning har jag för mig. Ville veta storleken på innedelen, fanns diverse andra data också.
Uppdatering: Nu är pumpen på plats och igång!
Valet stod till sist mellan någon Daikinmodell jag glömt och Mitsubishi, men det blev en Mitsubishi Solid - MSZ-AP VGK med MUZ-AP VGH som nu är på plats och igång. Den lät såklart lite inne, men fullt hanterbart. Ute som vi var mest oroade över var det lugnt, den monterades så att det inte hörs öht om man går 2m ifrån. Nu hoppas jag bara på långt och problemfritt ägande!
Valet stod till sist mellan någon Daikinmodell jag glömt och Mitsubishi, men det blev en Mitsubishi Solid - MSZ-AP VGK med MUZ-AP VGH som nu är på plats och igång. Den lät såklart lite inne, men fullt hanterbart. Ute som vi var mest oroade över var det lugnt, den monterades så att det inte hörs öht om man går 2m ifrån. Nu hoppas jag bara på långt och problemfritt ägande!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Tack för uppdateringen och lycka till med din nya värmepump!
Klicka här för att svara