Hej alla!
Jag har sett att Cz fått ganska så mycket missnöje, därför vill jag dela med mig av lite goda nyheter. Min pump gick sönder, så pass mycket att jordfelsbrytaren löste ut och felsökning blev därmed mycket krångligt. Gissningar var att det var kompressorn som lagt av (ett byte kostar tydligen mellan 20-40k).

En elektriker fick uppdraget att felsöka och kom fram till att det var fläkten som inte fungerade.

Ny fläkt ca 6000:- plus arbete, problemet är att skruvarna satt på andra sidan av läkten så det verkade som att den bara skulle gå att montera bort om man flyttade bort kompressorn. Kändes inte helt kul, men ändå billigare än ny kompressor. Efter noggranna studier av värmepumpens insida insåg jag att fläkten sitter i en låda som sitter fast med två skruvar i taket. Skruvade lös skruvarna och vips kunde jag komma åt fläkten och kompressorn, utan att behöva öppna Cz bakifrån eller flytta på den.

Nu var det inte så att det var fläkten, det var kondensatorn till fläkten (en vit lite rulle med elbetäckningar på). Den byttes för 200:- och nu är pumpen på benen igen, kondensatorn rekommenderas att bytas efter 5 år, min har jobbat i 13 år.

Kommer nog aldrig yta VP om inte något allvarligt händer, denna pump är fantastiskt lätt att meka i. Jag bor på 140 kvm så jag har aldrig kört pumpen fullt ut, kanske är det därför kompressorn fortfarande snurrar efter 13 år drift (5800 W och 57Hz).

Denna tråd är mest tillför de som forfarande har en Cz CE pump som lever och får ett fel liknande mitt där jordfelbrytaren löser ut. Det kan vara värt att byta kondensator för 200:- och se om det hjälper istället för att byta fläkt eller VP.

Troliga fel i en Cz när jordefelbrytaren löser ut:
Kondensator 200:- (köptes in på Ahlsell, köpte en extra att ha om 5 år)
Fläkt 6600:-
Kompressor 20-40k :-
Växelventil ?
Cirkulationspump från 1400:-

Min CZ CE65 hr tuffat på sedan 2010 och börjar närma sig 13 år. Förra året fick jag byta styrkort men det gick på försäkringen och kostade inget. Annars har den funkat bra trots att den även värmer poolen sommartid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.