Hej!

Jag upplever att vår bergvärmepump inte värmer huset riktigt så bra som den borde kunna.

Vi har nu bott i huset ett år. Bergvärme installerat 2009. 100+100+100 (källare)m2 i tegel och lättbetong. Fönstren är tvåglas men har nya lister. Bosch EHP 11 LW från 2009. Elpatronen är utbytt 2021. 200m hål.

Vi hade inledningsvis problem och vaknade förra året på julafton med uppfriskande 12 grader i huset. Efter en nollställning av värmepumpen blev det bättre och den kunde få upp temperaturen till 17 grader.

Under hösten har det funkat bra och vi har haft ca 18 grader i huset med pumpen inställd på 6.

Det har de senaste veckorna varit lite kallare i stockholmsområdet och då har temperaturen i huset sjunkit till va 15-16 grader trots stödeldning, nu i två kaminer. FTXen är nedställd i borta-läge.

Hade service på pumpen för en månad sen i syfte att minska risken för oönskade överraskningar. Tyvärr var det varmare just då. Hade hoppats att få ut lite mer av den än ett rengjort filter och ”jag tycker att det låter som vanligt”. Han hade aldrig hört talas om att någon stängt av eltillskottet. Teknikern tyckte att expansionsventilen såg lite isig ut, men det kunde inte han mäta/kolla på. Då behövdes en annan tekniker.

Utifrån bilden, vad tror ni? Vad blir effekten av en isig expansionsventil och vad kan vara orsaken?

Provade nu att vrida upp kurvan till 8 och det har blivit varmare i huset, dock samtidigt som utomhustemperaturen har stigit till plusgrader. Jag har tänkt att eftersom värmpepumpen inte når sitt frånvärde på returen så är det inte lönt att höja, tänker jag fel?

Pumpen har inget problem att värma vatten utan eltillskott och har då en högre kompressortemperatur. Varför jobbar den inte lika hårt för att värma radiatorkretsen när den inte når upp?

Huset är ursprungligen från 39 men byggdes till 74. I tillbyggnaden uppfattar jag att radiatorsystemet är dimensionerat för oljepanna med tunna rör jämfört med det gamla. Jag har funderat på om man skulle byta ut ett par av radiatorerna till modernare i syfte att avge mer värme, kan man plocka ut för mycket av en radiatorkrets?

Värden då det varit kallt några dagar och värmekurvan varit inställd på 6:

GT1 Retur 31.8, från 52,7

GT2 Temp ute -11,5

GT6 Kompressor 76,4

GT8 Värmebärare ut 39,7

GT9 Värmebärare in 32,8

GT10 Köldbärare in 0,5

GT11 Köldbärare ut -2,0

Värden då det varit plusgrader några dagar och kurvan ställd på 8 i 48h:

GT1 Retur 35,1, från 42

GT2 Temp ute 4,7

GT6 Kompressor 81,4

GT8 Värmebärare ut 42,8

GT9 Värmebärare in 36,0

GT10 Köldbärare in 0,5

GT11 Köldbärare ut -0,7

Vad tror ni?

Inre maskineri, kopparledningar, sladdar, komponenter, oidentifierat objekt, industriell, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.