3 552 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Pressostatlarm Nibe F1155 vid kallare temperaturer
När vi råkade ut för fel 58 och 68 på vår f1255 var det läckage i borrhålet. Tog lång tid att komma fram till det för rörmokarna, de kom inte fram till det ens när de provtryckte kB-slingan första gången. Vi hade det så i några år och det märktes bara när det blev riktigt kallt ute. Så jag skulle kollat rejält noga på KB!
Ojdå, hur åtgärdades det? Byta ut hela kollektorslangen eller vad gjorde ni? Har misstänkt länge att allt inte står rätt till med borrhålet. I Början, första 1,5 året så hade vi problem med brineläckage. Installatör var här och fyllde på 3-4 gånger och tillslut så grävde dom upp och kollade anslutningarna mellan pump och hål. Det blev tätt tillslut för nu har inte nivån i nivåkärlet rört sig nämnvärt sedan dess.G grogge skrev:När vi råkade ut för fel 58 och 68 på vår f1255 var det läckage i borrhålet. Tog lång tid att komma fram till det för rörmokarna, de kom inte fram till det ens när de provtryckte kB-slingan första gången. Vi hade det så i några år och det märktes bara när det blev riktigt kallt ute. Så jag skulle kollat rejält noga på KB!
Däremot så tycker jag det är konstigt att KBpumpen nästan alltid går med 100%. Det är endast vid varmvattenladdning den ligger lägre. Men det tyder ju mer på dåligt flöde än läckage, Men det bör definitivt utredas.
Som tur var satt hålet mitt på slangen bara ett par cm ner i borrhålet. Så när vi väl hade grävt upp och kommit dit så var det bara att ta bort ett par cm av slangen och skruva fast allt igen. Så det var enkelt när vi väl hittade felet.
Vi fyllde också på med brine ett par gånger och hade en del luft i systemet. Men rörmokarna envisades med att tro att kollektorslangen låg konstigt i marken (vi har en bit till hålet från huset) och att det därför blev luftfickor som var svåra att bli av med. Och att de här luftfickorna bara skulle orsaka problem när pumpen gick för fullt.
I vårt fall märktes det att nåt inte stod rätt till då expansionskärlet förde en del oljud och bubblade och ofta hade ett väldigt högt tryck i sig.
Så det låter inte som att det är exakt samma sak för dig men ändå väldigt snarlikt.
Vi fyllde också på med brine ett par gånger och hade en del luft i systemet. Men rörmokarna envisades med att tro att kollektorslangen låg konstigt i marken (vi har en bit till hålet från huset) och att det därför blev luftfickor som var svåra att bli av med. Och att de här luftfickorna bara skulle orsaka problem när pumpen gick för fullt.
I vårt fall märktes det att nåt inte stod rätt till då expansionskärlet förde en del oljud och bubblade och ofta hade ett väldigt högt tryck i sig.
Så det låter inte som att det är exakt samma sak för dig men ändå väldigt snarlikt.
Klicka här för att svara