949 läst ·
3 svar
949 läst
3 svar
Värmepump frånluft
Hej, får jag stänga av min 20 årig väremepump comfortzone c56 och stängs perioden fram till april2023.?
Det två våningshus och vad är bäst att göra, stänga av helt, väljer semster knappen eller sänka rumstemperaturen till 10 grader. Tack
Önskar alla god jul och gott nytt år
Mvh
Det två våningshus och vad är bäst att göra, stänga av helt, väljer semster knappen eller sänka rumstemperaturen till 10 grader. Tack
Önskar alla god jul och gott nytt år
Mvh
Vid 10 grader inomhus blir det inte någon återvinning från frånluften. Om du gör det bör du stänga av eller sänka fläkten också. Tyvärr har jag inte någon bra info om hur du kan räkna fram vad som är billigast för dig. Frågan är också hur bra huset klarar kallställning med tanke på fukt och eventuell sprickbildning i gipsväggar när husets fuktqvot pendlar mer än tidigare.N Nannito skrev:
Ska du bo kvar och ha varmvatten från pumpen då tvivlar jag på att du vinner mycket med att stänga av kompressorn.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej och tack för svaret. Jag ska inte bo i huset fram till april men jag har varmvattnet kvar och vet inte hur den stängs av pumpen comforzone C56.J J Vos skrev:Vid 10 grader inomhus blir det inte någon återvinning från frånluften. Om du gör det bör du stänga av eller sänka fläkten också. Tyvärr har jag inte någon bra info om hur du kan räkna fram vad som är billigast för dig. Frågan är också hur bra huset klarar kallställning med tanke på fukt och eventuell sprickbildning i gipsväggar när husets fuktqvot pendlar mer än tidigare.
Ska du bo kvar och ha varmvatten från pumpen då tvivlar jag på att du vinner mycket med att stänga av kompressorn.
I vilken grad stängs compressor av?
Vilken optimal grad är bäst för huset och för elostnaden om man ta hänsyn att det klarar kallställning och fuktqvoten ?
Jag har sprickbildning i gipsväggar som syns mer under vintertiden. Tack
Önskar er en god jul och gott nytt år
Jag vet inte hur dit värmesystem är uppbyggd så jag hoppas att du kan rådfråga någon som kan just dit system. För optimal besparing bör du se till att värmepumpen vet att det ska vara kallt. Så inte någon strypning på värmeslingor genom termostater. Det är då semesterinställning eller kanske än bättre valet av värmekurva som verkar bäst. Se till att sänka temperaturen på varmvatten också. En Nibe F750 har inte någon återvinning av värme från 16 grader frånluftstemperatur. Hur din pump reagerar vet jag tyvärr inte.
En allmän antagen temperatur på ett kallställt hus är 10 grader. Det är dock mycket möjligt att det är billigare att hålla 16 grader eftersom kompressorn då kan göra mer värme per förbrukat kWh än elpatronen.
Kanske du kan kontakta Comfortzone och fråga?
En allmän antagen temperatur på ett kallställt hus är 10 grader. Det är dock mycket möjligt att det är billigare att hålla 16 grader eftersom kompressorn då kan göra mer värme per förbrukat kWh än elpatronen.
Kanske du kan kontakta Comfortzone och fråga?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden