I
InsidersUnited: Då kommer den funka fint. Antal dagar med minusgrader är få i den delen av landet (y)(y)
9 svar · 1,4k läst
V
Villaägarenr1: [citat] Sänk kurva o temp. Byt till större element.
7 svar · 1,6k läst
Djn i Mrk
Djn i Mrk: Fler bilder.
3 svar · 2,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Du kan se det så här ungefär: Ett hål med litet eller inget tillflöde av vatten hämtar energin från omgivande berg. Det blir lägre och lägre under säsongen och återhämtar sig sedan under sommarperioden, om allt är rätt dimensionerat. Ett hål med stort tillflöde av vatten (om man nu antar att det också innebär att vattnet cirkulerar/passerar hålet får ju kontinuerligt
13 svar · 1,9k läst
·
O
Oxbringa: 370
10 svar · 6,7k läst
·
H
Henke99: Tack för alla svar. Det slutade med att jag tog hit en tekniker som bytte slangar, cirkpump och även köldbärarpump som hade gett upp. Expansionskärlet funkade att pumpa luft i, verkar hålla trycket än så länge iallafall.
13 svar · 5,9k läst
·
G
gone_fishing: [citat] 0 in -3 ut är rätt bra men svårt att veta hur mycket din gamla tar ur hålet, mycket tveksamt om hålet räcker till en 8a . Man brukar koppla två hål parallellt, annars ökar flödesmotståndet mycket, sen strypa de hålet som ger högst temp in så båda ger ungefär samma temp in.
1 svar · 1,1k läst
K
kuse: Du är inte ensam om att glädjas över nästa veckas temperatur :)
14 svar · 2,9k läst
·
Jonas Lindman
Jonas Lindman: Många vet inte att det ofta Röda expansionskärlet har 2 kamrar , med en gummiduk mellan. Pyspunka på ventilen eller trasig duk ger ständiga problem med påfyllning eftersom tryck öppnas säkerhetsventilen. Knacka på kärlet och få stumt ljud på ovansidan, klang på ”luftsidan” så vet du att det är helt.
6 svar · 3,1k läst
·
Mialia
Mialia: Hejsan! Har en nibe luftvattenpump som köptes för två år sen. Den fungerar fint förutom nu i dagarna jag sänkte klimatkurvan till -2 för att vi haft den +1 och ville spara lite. Verkansgraden på SPA har stått på 6. Nu när det varit så kallt -18 har vi bara haft 12 grader inomhus (oisolerat timmerhus) och när vi känner på elementen på morgonen så är som nästan kalla, blir sedan
0 svar · 1,2k läst
P
Per Åkerlund: [QUOTE="Josth, post: 5034013, member: 98658" Om frånluftstemperaturen sjunker under 16 °C så kopplas som sagt kompressorn bort och det blir 100% elvärme. Jag skulle inte ligga och köra med exakt 16 °C, kommer det en köldknäpp kanske den kopplar om. Skulle ligga på 17 °C minst. Om det t.ex. är dåligt isolerade frånluftskanaler på kallvind blir frånluftstemperaturen lägre än
6 svar · 2,1k läst
M
MGBGT48: Hej! Jag har en IVT Greenline 8E-6 som stannar och då slår elpatronen på och varmvattenlampan blinkar grönt (=elspets går in och höjer varmvattnet till 65 grader enligt manualen).Det pågår i timmar utan att VP startar igen. Radiatorerna kallnar. Stänger av pumpen och på igen efter en stund. Då fungerar VP i 3 dagar upp till en vecka, sedan stannar den igen elpatronen slår till,
0 svar · 1,1k läst
Cruzze
Cruzze: [citat] @jonas_da Du har helt rätt(y) Ventilationsgallret för avluften utanpå fasaden var igensatt av nåt som ser ut som söndersmulad Armaflex som gjorde att ventilationen och sålunda uppvärmningen av värmeväxlaren blev för dålig. När jag tog bort det så har avfrostningarna upphört! Men kompressorn har fått utstå många omstarter så får se om det påverkar livslängden...
17 svar · 5,3k läst
·
L
Ludde93: [citat] Hann aldrig kika några koder men den hoppade igång en sväng igen men nu är det nere på -19 igen så då hoppade elen in igen. Lite skumt bara att det tog sån tid för utedelen att hoppa in igen när temperaturen steg ute.
4 svar · 1,2k läst
H
Hborg: [citat] Hej jo det var övehettngsskyddet, grejen är den att jag har tryckt på den flera ggr tidigare. tryckte ganska hårt men var rädd för att knäcka kretskortet som den sitter på. Läste för en stund sedan i manualen att man ska trycka riktigt hårt med en mejsel. Provade trycka riktigt hårt en sista gång och den resettades. Stort tack för hjälpen alla som har skrivit i denna tråd.
12 svar · 3,4k läst
·
1
1_plansvilla: [citat] Beror på var utanför lund. Skiljer sig en hel del rent geologiskt runt lund. Bergarter samt jorddjup.
4 svar · 1,7k läst
J
Josth: [citat] Verkningsgraden beror på vilken framledningstemperatur man behöver. Vid 45 °C har NIBE F2120 ett COP på 2,2 vid -20 °C. Alltså 2,2 kWh värme för 1 kWh el.
6 svar · 3,5k läst
13th Marine
13th Marine: Gick förbi manualen till vår HT-C9 och passade på att kolla, där är ett COP på 4.45 vid 0/35 grader, och 3.2 vid 0/50 så det är en del skillnad när man har ett högtempererat system.
15 svar · 2,8k läst
J
Jogöwa: [citat] Jo det vet jag, men tycker ändå att den värmer för dåligt och går sällan över 1500kwh
2 svar · 2,6k läst
·
B
Bolian: [citat] Hur gick det? Kan säga att hade jag haft granne hade jag fått plocka ned min vid minusgrader. Låter väldigt mycket.
5 svar · 2,2k läst
F
Filip.skoglund: Okey tack för bra svar.
2 svar · 3,2k läst
pacman42
pacman42: [citat] Hittade en reservdel med halva energiförbrukningen i min egen stad för 2200kr, det är en rätt OK kompromiss ändå...
16 svar · 3,5k läst
J
Josth: Fint att det fungerar med automatiken. Jo den ligger och justerar framledningstemperaturen hela tiden.
10 svar · 3,9k läst
·
halper
halper: [citat] Tror inte det är fallet här, av flera anledningar: den fördröjning den har syns på displayen, och den tickade ner till noll. Sedan rapporterade värmepumpen också att kompressorn var igång, både genom att den på displayen sa att den gjorde värme/varmvatten och dels via service-porten som jag krokat in en Raspberry Pi i för att logga värden. Slutligen så gick alla andra saker
20 svar · 8,5k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Du behöver ej nödvändigtvis ha LLVP med inbyggd fjärrstyrning. Kolla efter en som klarar sträng kyla och har den inte inbyggd fjärrstyrning köper man en sån har https://www.webhallen.com/se/product/297571-Sensibo-Sky-Kontrollenhet-for-luftvarmepump-vit Nu har jag inte provat själv, men en kollega till mig kör med det.
4 svar · 1,0k läst
A
andreasolovssons: Inställningar servicemeny Max framledningstemp: 40 Max diff framledningstemp: - max diff kompressor: 10 - max diff tillsats: 7 Laddpumphastighet: - värme, auto: ja - minsta tillåtna hastighet: 1% - varmvatten, auto: ja - högsta tillåtna hastighet: 100% Intern eltillsats: - max inställd effekt: 6,5 KWh - säkringsstorlek: 20 A - omsättning: 300 Flödesinställningar klimatsystem: -
4 svar · 4,3k läst
·
Maria Aronsson
Maria Aronsson: Min gamla llvp var 15 ++ år, bytte till en ny förra hösten, vilken skillnad, nu blir det varmt .
2 svar · 1,2k läst
S
sivhvs: [citat] Saknar uppkoppling - får fundera över om jag ändå måste koppla in fiber (möjlighet finns) eller ett mobilt bredband åtminstone. Sen nåt nätverk mellan de olika husen. [citat]
2 svar · 2,1k läst
J
jahallåja: Jag har en IVT Greenline 5 med dryga tjugo år på nacken som jag börjat planera att byta ut. Vi har ganska grunt borrhål på ca 90 meter, men vi har klarat oss hyfsat på detta med ca 30-50 tillskottstimmar per år. (I år har vi hittills dragit två, eftersom vi sänkt innertemperaturen och eldar mer i kaminen) Vid bytet skulle jag dels vilja ha en pump med något högre effekt så att jag
0 svar · 773 läst
axelman
axelman: [citat] Men om det är trångt ock svårt att komma åt att ansluta elen i en nyinstallerad pump, så vore det ju fint om man hade elkabeln inkopplad och klar i pumpen om man nu behöver montera den. Är det några särskilda krav på att "kopplingsdosan" skall vara vattentät eller annat ? Om ej så går det väl i princip att använda en "sockerbit" ? Heter det så. /axelman
2 svar · 845 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.