6 040 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Luft/luftvärmepump innan årsskiftet?
Beställ hem denna, om den passar och jaga ned en installatör
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Panasonic-VARMEPUMPE-SPLIT-NZ25VKE/3109000
https://www.proshop.se/Vaermepumpar/Panasonic-VARMEPUMPE-SPLIT-NZ25VKE/3109000
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Vad har man för garantier via den återförsäljaren ?
Kollade lite snabbt men såg enbart text om reklamationsrätten men kollade kanske på fel ställe.
Kollade lite snabbt men såg enbart text om reklamationsrätten men kollade kanske på fel ställe.
hittade följande på sidanC Comfort Thomas skrev:
- Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. Proshop erbjuder tre års reklamationsrätt för privatkunder och ett års reklamationsrätt för företagskunder.. Garantier är ett potentielt erbjudande från producenten. Om producentgaranti erbjuds för en vara står det vanligtvis under "generellt" vid en varas specifikationer på hemsidan.
- Garanti eller ej, så kan du som privatkund upprätta ett reklamationsärende på varor som är under 3 år gamla. Som företagskund har du ett års reklamationsrätt
- Om din vara går sönder efter att reklamationsrätten har bortfallit, och du fortfarande har producentgaranti rekommenderar vi att du tar kontakt med producenten.
Blivande kyltekniker här. De som var riktigt i förutseende började redan i våras. Jag gjorde praktik på ett ställe i påskas som såg varthän det barkade, beställde rejält och fyllde varenda förråd och skrymsle med luft-luft och bergvärmepumpar. De började t.o.m köpa in märken de annars inte installerade bara för att de kunde få tag på dem genom grossisterna.Y Yaken skrev:Det verkar finnas ett gäng firmor som beställt på spekulation redan i somras. Smart drag när man ser hur det ser ut nu, de säljer säkert med fin avans. Såg en annons för nån firma som hade Bosch bergvärmepumpar (identiska med IVT:s Geo-serie) på hyllan också. Annars lär det vara minst 9-12 månaders väntetid på såna nu.
Men de var smartare än så - de tog också tillfället i akt att sälja av gamla maskiner (och en del begagnade) när priset gick upp och en efterfrågan fanns.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Garanti och reklamationsrätt är mycket riktigt olika saker, därav min undran vad det är för garanti på den.N Noun skrev:hittade följande på sidan
- Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. Proshop erbjuder tre års reklamationsrätt för privatkunder och ett års reklamationsrätt för företagskunder.. Garantier är ett potentielt erbjudande från producenten. Om producentgaranti erbjuds för en vara står det vanligtvis under "generellt" vid en varas specifikationer på hemsidan.
- Garanti eller ej, så kan du som privatkund upprätta ett reklamationsärende på varor som är under 3 år gamla. Som företagskund har du ett års reklamationsrätt
- Om din vara går sönder efter att reklamationsrätten har bortfallit, och du fortfarande har producentgaranti rekommenderar vi att du tar kontakt med producenten.
Garanti är rätt intressant för slutkunden, dåliga medföljande garantier bör avspegla sig ordentligt på prislappen.
Om du bor i Halland kanske Bäkmarks kan hjälpa dig. Enligt hemsidan kan de installera pump inom 1-3 veckor.
Blev rekommenderad Bäkmarks här på byggahus.se för några år sedan och blev mycket imponerad av bemötande och lösningar!
Blev rekommenderad Bäkmarks här på byggahus.se för några år sedan och blev mycket imponerad av bemötande och lösningar!
Men du har ju tydligen vattenburen golvvärme. Det mest kosnadseffektiva systemet som finns. Så varför i hela friden letar du efter en luftluftvärmepump. Im det nu är enklast med en luftpump, så är det en luftvattenvärmepump du borde leta efter.K kurlakarl skrev:Jag har ingen toppenerfarenhet av att anlita en av de dyrare installatörerna heller. Installatören skulle vara väldigt "senior" men kändes osäker och kunde inte svara på frågor. Stressade iväg från jobbet. Gick larm på pumpen direkt efter han lämnat och jag ringde upp men han förstod ingenting och skulle "återkomma" men hörde aldrig av sig. Dessutom väldigt undermålig rengöring av ventilationskanalerna som jag betalade extra 3000 spänn för eller nåt sånt (vilket ju tar typ max 30min att göra). Så inte alls en garanti att få ett bra jobb för att man betalar mycket. Men hans chef gör miljonvinster och kör porsche och tesla så det är ju kul att pengarna går till någons nöjen i alla fall, även om det blir mindre över till mina haha.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
skulle personligen inte börja köpa på mig märken som man normalt inte håller på med då man har för dålig koll på tex felsökning och hur grejerna är ihopmonterade om man behöver göra service/reparation, allt går att lära sig men bättre att bara köra med säkra kort.torparavgrund skrev:
Blivande kyltekniker här. De som var riktigt i förutseende började redan i våras. Jag gjorde praktik på ett ställe i påskas som såg varthän det barkade, beställde rejält och fyllde varenda förråd och skrymsle med luft-luft och bergvärmepumpar. De började t.o.m köpa in märken de annars inte installerade bara för att de kunde få tag på dem genom grossisterna.
Men de var smartare än så - de tog också tillfället i akt att sälja av gamla maskiner (och en del begagnade) när priset gick upp och en efterfrågan fanns.
får hoppas kunderna var medvetna om att det är gamla modeller dom får installerade och att åtmindstånde det var dom vanliga 5år på garantin
Har man bara en frånluftsvärmepump så spelar det ingen roll hur man sen värmer huset.A AG A skrev:
I och med att FLVP tar värmen från huset är det väl en utmärkt idé att komplettera med en LLVP.
Men bara för att underlätta. Blir värmebehovet mindre och det blir varmare ute och framledningstemperatur är uppfylld det ju tokigt om det blir så att FLVP är nöjd före LLVP så att den förstnämnda bara skickar ut varmluften den sistnämnda görK Kallebo skrev:
P Pligg85 skrev:
det går ju ganska lätt att stänga av llvp i sådan lägen..A AG A skrev:
Mer information om garantier från PanasonicC Comfort Thomas skrev:
https://www.aircon.panasonic.eu/SE_sv/happening/5-ars-garanti-och-14-ars-forsakring/
Med dagens elpriset så behöver den överleva max två vintrar så är pengarna tillbaka om man har idag ett dåligt system som drar stora mängder energi.
TS här. Idag fick vi LLVP installerad, en Panasonic flagship 25 av årets modell. 23990kr plus cirka 1000kr för extra längre ledningar än vad som ingick i standardinstallation. Ringde runt till flera firmor och valde firman som var snabbast, de erbjöd också ett ganska bra pris. Men det stämmer inte som vissa i tråden hävdat att allt är slutsålt, de flesta jag varit i kontakt med har haft hemma och de andra har sagt sig kunnat få hem på cirka 4-6 veckor.
Riktigt nöjd med pumpen än så länge, appen verkar bra - mycket bättre än Bosch app som jag har till frånluftspumpen. Och just nu förbrukar LLVP, FLVP och hushållsel 1050w tillsammans, håller 22-23 grader i huset. Visserligen rätt varmt med nästan 5 plus ute nu men... Gick åt mycket mer energi för att hålla 18 grader tidigare med endast FLVP och samma utomhustemp. Så kan varmt rekommendera LLVP om man är i liknande sits som oss.
Riktigt nöjd med pumpen än så länge, appen verkar bra - mycket bättre än Bosch app som jag har till frånluftspumpen. Och just nu förbrukar LLVP, FLVP och hushållsel 1050w tillsammans, håller 22-23 grader i huset. Visserligen rätt varmt med nästan 5 plus ute nu men... Gick åt mycket mer energi för att hålla 18 grader tidigare med endast FLVP och samma utomhustemp. Så kan varmt rekommendera LLVP om man är i liknande sits som oss.
Jag har en 19 år gammal FLVP och kompletterade tidigare i år med en Daikin LLVP och är också sjukt nöjd. Jag betalade under 20kkr installerat och klart. Använder nu bara FLVP till VV och tre rums värme. Behöver då enbart kompressorn.
Här i veckan gick Cirkulationspumpen på FLVP sönder, vi klarade oss utan värmen i de tre sista rummen, men lite väl kallt blev det trots komplement av elvärme. Bytte pumpen idag och nu är jag back in business.
Sjukt nöjd med kombinationen. Särskilt som jag inte får plats med utedelen till LVVP utan att dra den till andra sidan huset och det blir inte bra....
Här i veckan gick Cirkulationspumpen på FLVP sönder, vi klarade oss utan värmen i de tre sista rummen, men lite väl kallt blev det trots komplement av elvärme. Bytte pumpen idag och nu är jag back in business.
Sjukt nöjd med kombinationen. Särskilt som jag inte får plats med utedelen till LVVP utan att dra den till andra sidan huset och det blir inte bra....
Snyggt! Tror också det kan vara försvarbart med flvp och llvp istället för lvvp. Dels slipper man bygga om pannrummet och ventilationen, till en högre kostnad än vad en nornal flvp+llvp kostar. Sen är väl lvvp utedelar groteskt stora? Vad jag tycker mig se på bilder i alla fall. Vår utedel om vi skaffade lvvp hade hamnat vid odlingslandet och uteplatsen vi gärna sitter på. Nu har vi llvp utedelen på andra sidan huset ut mot vägen istället där den stör mindre.pacman42 skrev:
Jag har en 19 år gammal FLVP och kompletterade tidigare i år med en Daikin LLVP och är också sjukt nöjd. Jag betalade under 20kkr installerat och klart. Använder nu bara FLVP till VV och tre rums värme. Behöver då enbart kompressorn.
Vi har också ställt frånluftspumpen att bara värma våra två badrum samt sovrummet, det verkar vara rätt lagom för vad kompressorn mäktar med. Riktigt skönt med ordentlig värme i golvvärmen i badrummen nu
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden