J Josth skrev:
Precis prova tillfälligt med 50 °C och avstängd el-patron för att se vad kompressorn förmår.
Det är jättesvårt att säga vilket som blir bäst för er. 13 år är inte så gammalt och byte till ny LVVP lär gå på 150 tkr eller liknande. Hur långt värmepumpen räcker beror helt på vilket hus ni har och hur mycket värme det kräver. Har man en underdimensionerad värmepump kan en lösning vara att komplettera huset med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset och avlasta den ordinarie värmepumpen. Kostar ca 20-25 tkr.
Eller gilla läget och duscha lite kallt, kan köra ganska mycket elpatron för 150tkr

Jag har på min inställt:
Övre elpatron på 6 kWh
Övre Pannan är inställd på 50 grader.

jag vill gärna ha 50 grader (efter råd från ctc efter fråga ang legionella) men skulle jag kanske kunna sänka övre patronen till 4,5 el 3 utan risk för legionella? Hade det gjort märkbar skillnad i elförbrukning?

Fick följande svar när jag frågade ctc efter inställning för att inte riskera legionella bakterier ”Nej tillåt 50° i elpanna övre ( i alla fall då och då ) så är det ingen fara, det är ju slinga och direkttillverkning av tappvatten så inget stillastående ljummet vatten i den modellen.”

Precis, det är en slingberedare i EcoEl så man behöver inte bekymra sig om legionella. Går därför bra att ha övre tanken på t.ex. 45 °C men nackdelen är att då kanske inte värmen i huset räcker om det blir riktigt kallt. Likaså om man ställer ner el-patronen kanske inte värmen i övre tanken räcker till om det blir väldigt kallt ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.