Värmepumpar
DonPablo: Är pumpen för stor för huset? 1255 ska varva ner och smyga, för att gasa upp vid behov.
lajbans: Hej, Har en Altherma 3 (EHVX08S23EJ9W)installerad sen 18 månader och är lite fundersam över verkningsgrad och hur den arbetar så listar dom i punktform Upplever att den bygger enormt stomljud, vibrationer i "smala" röret från utedel till innedel - ser inte att rören ligger mot något på vind eller vägg där utedelen står Flödet pumpen jobbar med skapar massor med sus i radiatorerna,
useless: [citat] Ja, de allra flesta har ett enklare transparent expansionskärl man enkelt kan fylla på. I ditt fall har du ett slutet system och då är det inte riktigt lika enkelt. Jag antar att du har frikyla med konvektorn placerad högre än värmepumpen, då behöver man ett slutet och trycksatt system. För att fylla på behöver man trycka in vätska via påfyllningen med nån lämplig pump.
Fideliox: [citat] Ja thermias är väl bara rebrandade Samsung pumpar också har jag för mig? Hade offert på Veissman men närmsta service är 10 mil bort så blev en Mitsubishi här då firman ligger 1km bort. :crysmile:
Jonas_81: [citat] Vatten leder värme/kyla bättre en jord...
Pin: [citat] Det kan vara så. Som konsument har man stark ställning mot företag just för att man förutsätts vara lekman och leverantören proffs.
Blom9: Tack för svar! Ja den kostar ju uppenbarligen inga 80.000kr. Har inga planer på att dra vattenburen värme i hela huset så det skulle nog kunna vara bästa lösningen. Så kan jag fundera på luftvärmepump för att kapa kostnader ytterligare.
Pasi K: Så enkelt! Stort tack för svar och extra tack för att du var så snabb gizmo007! [bild]
Anonymiserad 137805: [citat] skruva fast en på trallen det funkar det gör jag ofta
Danfro: [citat] Kom tyvär inte åt med farmarskruven, aldelea för tight mellan mantel och expansionskärl. Men lyckades gukka dit epoxy, silvertejp, epoxy, silvertejp och expoxy och silvertejp igen samt ytterligare epoxy på tajpen. Hoppas det håller ett par veckor i alla fall. Lyckades med bedriften att komma över en ny Nibe F470 som en annan kund avbokat, så nu hoppas jag på leverans redan om 2-3
Nissens: [citat] Trist. Jag har kört min pump i ca ett halvår med att bryta strömmen vid högtaxa. Pumpen är 18 år och det har fungerat alldeles utmärkt hela tiden. En fördel är att det även brytar varmvattenproduktionen. :) Med din nya pump har du sannolikt större möjligheter att programmera den. :)
lyssnar: Hej och tack för era svar. Det var inget fel på spänningen, det var fel på min Fluke (tro´t om ni vill). Kompressorn har gett upp och imorgon kommer några käcka gubbar och installerar en ny BVP.
jonaserik: Vid både GV och raddar så ställs kurvan in för raddarna och GV ska då ha en egen shunt med pump ( det ska vara en riktig shunt som reglerar på utetempen och inte något som GV-firmorna säljer ( Det ska gå att ställa GV på nästan 1/10 grad ) för att ta ner /tempen. I bland kan det vara knepigt att få det att fungera bra. Matningen till GV tas då ut före C-pumpen före raddarna, helt
Demmpa: Ni måste skilja på vad systemet är designat för och vilken faktisk framledningstemperatur det är. @Dilato att du inte har haft 45⁰ i framledningstemperatur är inte konstigt eftersom du bor i södra Skåne (enligt profilen) där det knappt kryper under 0⁰.
Karriärmamman: Hej förträffligt forum! En uponor-pryl blinkar. Alla givare har batterier och inget felmeddelande på mottagaren uppe i bild. Vad gör lampan på den grå lådan? Vad bill den säga?
KnockOnWood: Vi byggde hus 2010 i södra Halland, lite inland från Laholm med Laholmsbukten, Hallands Väderö och Hallandsåsen i sikte. 108 kvm boyta + halvuppvärmd vind. Flyttade in 1/10 2010, men har tyvärr sålt och flyttat från 15/3 2021. De två första vintrarna hade vi bara täljstenskaminen som värmekälla, men så tröttnade jag på att vakna med rimfrost i skägget, och vi installerade en
Anonymiserad 137805: [citat] jag tror att deras huvudkontor / kompetens ligger i Jönköping så dessa numer går nog fram
bumpas: [citat] Japp, hittade service menyn. Cp inställd på 3 men ska rengöra smutsfilter så får vi se vad som händer. Ska bara hitta en tång hos någon för att få bort låsringen....
Jonatan79: [citat] Omöjligt att säga men jag gissar på från 70 tkr och uppåt…
lilleman_02: Detta har säkert blivit diskuterad tidigare. Men hoppas på hjälp Har en premium Line HQ. ska installera rumsgivare och Gateway MB LAN2. Skulle gärna vilja veta var ni satt kablarna i pannan för dessa grejer. Tacksam för bilder och text. Men helst bilder Tycker inte IVT är speciella pedagogiska i sina beskrivningar.
Ronnie1979: Nu har jag ritat upp en skiss, betydligt överskådligare än i verkligenheten:D Tappvattnet ritade jag aldrig in men det går in i slinga i tanken, sen via BVP om så önskas (kulventiler), och ut i till duschen etc. [bild] 1. Mitt största dilemma är egentligen att den externa cirkulationspumpen på BVP (PC1) går så fort huvudströmmen är påslagen, även om önskad rumstemperatur är
Kurtivan: När den gamla tvättmaskinen hade haft en hel del problem som jag lagat/löst men till slut inte värmde så handlade vi en ny. Den gamla fick stå kvar och kopplades in på varmvatten och den får tvätta mattor, garageoveraller men även sängkläder och handdukar Tvätt från den är riktigt skön att hänga, varm som den är :)
ccByggerBunker: Kan rapportera svar: Tack för slangtips! Slangarna var det skit i, dock inte så dessa var stopp. Rengjorde dem med en kabeldragare+trasor jag körde igenom. Tror inte det påverkar jättemycket i mitt fall. Växelventilen var däremot kass (esbe ventil motorstyrd) så köpte ny. Inget fel efter det. Har nu installerat min Vaillant FlexoCompact 11kw som hade 1 dags leveranstid!! Kan varmt
Pehrnow: Jag fick löda dit en tråd till så blev det kontakt och allt funkar :) även om det ser ut som ett barn har lödat , dock lyser inte displayen mer nu , underligt men hellre att den funkar, tack för hjälpen.
Josth: Det är ju en Thermia så det är väldigt hemligt och normalt går det inte att köpa den stand-alone överhuvudtaget. Thermia säljs bara inklusive installation via auktoriserade återförsäljare.
Elajomannen: [citat] Hej. Från vänster till höger. Smartmätare solel ( Import/ Export) möjliggör djup analys av anläggningen och hur man kör den på optimalaste vis. Drift ( Värme, Varmvatten, Kyla, Ventilation) ( sedan har Värmepumpen interna mätare som benar ut de olika ) Produktion från solpanelerna Laddbox Förbrukning Laddbox Lastbalans Detta sammantaget gör att jag kan säga tämligen exakt
klaskarlsson: [citat] Låtersom det kan vara ngt i mekanismen som rör jalusin som krånglar. Kanske räcker med en upsmörjning, men kan vara ngt som är slitet/glapp också.
Galanz: [citat] Ser ut som att golv shunt slurkar i sig all värme då inte tillräckligt produceras. Dvs 2 olika problem... Har länge haft samma problem o då blir vån1 varm och vån2 kall..... Kan lösas med statiska pumpflöden samt justera ned golvvärme flöden.
Anonymiserad 137805: [citat] Trådbunden finns som tillbehör på fujitsu
Marlen Eskilsson: [citat] Jag föreslår att du lägger din fråga till Robin Toneby i vår tjänst Fråga experten. Han kan det här. https://www.byggahus.se/varme/alla_fragor