pacman42 pacman42 skrev:
Har ni kollat varför ni har kallras?
Inte noggrant undersökt det, men det verkar komma från ventiler (vi har två i vardagsrummet)
 
I ilcretzzo skrev:
Överdrev lite med "oavsett värmekurva". Enligt användarhandledning skall en kurvlutning på 1-2 räcka för golvvärme i betongplatta men har alltid legat vid 4. Nuvarande kurva är 4,3 och olika tekniker tyckte det var högt. Jag har tidigare testat att öka till 4,7 utan stor skillnad. En tekniker tyckte att att skulle sänka den, funkar med 4 när det inte är svinkallt men under 4 börjar inomhustemperaturen minska.
Ja saknar man till största del värmesystem på övervåningen kan det bli hur knasigt som helst. Tycker ni ska lägga pengar på att åtgärda det i första hand. Värmepumpar fungerar bäst med låga temperaturer i värmesystemet så att klara sig med en låg värmekurva är väldigt bra.
 
I ilcretzzo skrev:
Inte noggrant undersökt det, men det verkar komma från ventiler (vi har två i vardagsrummet)
OK, kanske läge att föröka sprida luften bättre där. Kanske att en liten fläkt som blåser den uppåt skulle hjälpa?

Jag löste (innan jag hade LLVP) samma problem genom att ha en takfläkt som blåste nedåt, då tvingades luften vid väggarna uppåt och då blandade sig kalluften snabbt med den varma luften.
 
Kallras:
Vad har ni för ventiler ??
Vi bytte till dessa, sen har jag panelgardiner hängande framför ventilerna, upplever inget kallras alls sen dess.
Inomhus, vita pappersark hängande i snören, oskarpt, bakgrund med gröna växter och fönster, diffust dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ilcretzzo och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kallras:
Vad har ni för ventiler ??
Vi bytte till dessa, sen har jag panelgardiner hängande framför ventilerna, upplever inget kallras alls sen dess.
Vi har sådana Fresh ventiler:
Visa bilaga 670872
 
  • Vit rektangulär brandsläckare på vit vägg med ventilationsräfflor; förebygger brand, ökar säkerhet i byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikation, värmepump NIBE S735, effektivitetsklasser, ljudnivå, dimensioner, vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon som kan förklara för mig vad skillnaden mellan olika rader på Effektdata i enlighet med EN 14511 är?

Första två raden förstår jag att det avser minimal kompressorfrekvens och mindre frånluftsflöde. Men de övriga raderna förstår jag inte, för både 5) och 6) står samma kompressorfrekvens och frånluftsflöde. Eller är jag blind?
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Tryckfel. 5) ska vara "A20(12)W35, frånluftsflöde 70 l/s (252 m3/h) min kompressorfrekvens"
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.