5 045 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Hjälp att förstå mig på min bergvärmepump!
Tack för tips! Antar att den där husdata är liknande variant som te x ngenic o andra märken? Funderar på nått sånt, men känt mig tveksam till att skaffa om vi har ett framtida pumpbyte i relativ närtid.mrsnhp skrev:
Bäst skulle vara om du kunde få kontinuerlig statistik på värdena. Vi har en Nibe från 2005 som bara visar ögonblicksvärden, sammanlagd körtid och sånt, så vi skaffade en Husdata H66 gateway som vi kopplade in på den. Nu kan vi få ut fina kurvor i Home Assistant och jag har lärt mig jättemycket om hur värmepumpen fungerarMånga lite nyare värmepumpar kan visa statistik på displayen eller via wifi.
Den viktigaste lärdomen nu under hösten har varit att man ska öppna alla radiatorer på max, utom kanske enstaka rum där man vill ha svalare (tex sovrummet). Om det då blir för varmt ändrar man på huskurvan i värmepumpen istället. På det viset jobbar värmepumpen med så låg framledningstemperatur på radiatorerna som möjligt, vilket dels ger bättre verkningsgrad och dels gör att det kan bli kallare ute innan eltillskottet går in. Nu i december sänkte vi förbrukningen med ett par-tre hundra kWh jämfört med förra december tack vare mindre eltillskott i liknande utomhustemperaturer.
Det låter som att det är något jag vill göra, men upplever inte att det är vår elpatron som är orsaken till att kwh’n drar iväg. Men att optimera dess körning absolut..
Jag känner inte till dom andra, men Husdata funkade iallafall, och vi har sparat in dess inköpspris tack vare justeringarna vi har kunnat göra när vi fick bra data.H Ht33781 skrev:Tack för tips! Antar att den där husdata är liknande variant som te x ngenic o andra märken? Funderar på nått sånt, men känt mig tveksam till att skaffa om vi har ett framtida pumpbyte i relativ närtid.
Det låter som att det är något jag vill göra, men upplever inte att det är vår elpatron som är orsaken till att kwh’n drar iväg. Men att optimera dess körning absolut..
Skriv upp ”mätarställningen” för elpatronen regelbundet (tex en gång i veckan) så får du ett hum om hur mycket den går nu på vintern. Den går antagligen inget alls under 9-10 månader om året, så de hundra timmarna som den ser ut att ha gått om året koncentreras på 2-3 månader. Vår elpatron drar 6 kW, så 100 timmar skulle bli 600 kWh. Inte småpengar just nu. Även kompressorn går onödigt mycket när verkningsgarden sjunker.
Sen drar den såklart också mer ju kallare det är ute (eftersom kompressorn behöver köra mer), så utomhustemperaturen är den största ”skurken” just nu.
Elpatronen går väl i delsteg om du har en Nibe?. Min 1115 är inställd på 2,4,6kw. Jag klarar -15 på 2kw extra totalt 9kw då min pump ger 7,2kw vid 0 in och 50 ut.mrsnhp skrev:
Jag känner inte till dom andra, men Husdata funkade iallafall, och vi har sparat in dess inköpspris tack vare justeringarna vi har kunnat göra när vi fick bra data.
Skriv upp ”mätarställningen” för elpatronen regelbundet (tex en gång i veckan) så får du ett hum om hur mycket den går nu på vintern. Den går antagligen inget alls under 9-10 månader om året, så de hundra timmarna som den ser ut att ha gått om året koncentreras på 2-3 månader. Vår elpatron drar 6 kW, så 100 timmar skulle bli 600 kWh. Inte småpengar just nu. Även kompressorn går onödigt mycket när verkningsgarden sjunker.
Sen drar den såklart också mer ju kallare det är ute (eftersom kompressorn behöver köra mer), så utomhustemperaturen är den största ”skurken” just nu.
Enligt manualen ska den ha ett 3 kW steg och ett 6 kW, men enligt förbrukningen går den på 6 kW direkt trots att den indikerar att bara steg 1 är igång. Siffrorna stämde inte alls så länge jag Det kan vara felkopplat någonstans.Maxizor skrev:
Vad konstig redigering det blev på mobilenmrsnhp skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
En husdata agerar ett gränssnitt mot pumpen så du kan styra den från annat än panelen på den, samt logga mätvärden om man vill.
Ngenic är istället en pryl som påverkar din pumps utegivare för att lura pumpen att det är varmare eller kallare ute (i grunden för att jämna ut temperaturen inne, men numera också att styra på elpriset).
Jag har en husdata till pumpen, och en ngenic beställd.
Ngenic är istället en pryl som påverkar din pumps utegivare för att lura pumpen att det är varmare eller kallare ute (i grunden för att jämna ut temperaturen inne, men numera också att styra på elpriset).
Jag har en husdata till pumpen, och en ngenic beställd.
Klicka här för att svara