U Urbanolo skrev:
Kurva 5. Golvvärme 93m2 i huset och kulvert över till förråd 40m2 och där sitter bypass. På husets övervåning sitter radiatorer men med samma temp som golvvärmen.
Utan att veta hur gammalt huset är så skulle jag säga att ditt effektbehov är 'för litet' för den pumpen. Du kräver mindre än 3kW nu och då blir det många start och stopp.
Förslaget med UKV är det enda rätta för att få upp volymen som pumpen jobbar mot. Det blir bättre gångtider och mindre slitage. Sätt en så stor du kan så har du mycket volym. Systemet blir lite trögare vid hastiga temperaturomslag, men annars bara fördelar.
 
U Urbanolo skrev:
Ja, thermotec på alla slingor
Såg detta nu. Är det så att slingorna stängs helt? Det kan isåfall vara orsaken till låg volym då stängd slings bidrar inte till arbetsvolymen
 
C
S Spopas skrev:
Det kan isåfall vara orsaken till låg volym då stängd slings bidrar inte till arbetsvolymen
Fast låg volym förklarar väl inte varför temperaturen oftast inte stiger på returen(?)
Tvärtom borde ju returen sticka upp direkt om volymen är liten.
 
Lite spekulationer.... kör ev på för hög kurva så ställdonen på golvärmen har för många slingor stängd när den går och det ev tillsammans med en innegivare för vp som är aktiv så blir det lite fel
 
V Vector skrev:
Lite spekulationer.... kör ev på för hög kurva så ställdonen på golvärmen har för många slingor stängd när den går och det ev tillsammans med en innegivare för vp som är aktiv så blir det lite fel
Huset är nybyggt. Jag kommer börja sänka kurvan och testa om det ger effekt, annars blir det dialog med leverantören om öka volymen. Tack för tips så långt.
V Vector skrev:
Lite spekulationer.... kör ev på för hög kurva så ställdonen på golvärmen har för många slingor stängd när den går och det ev tillsammans med en innegivare för vp som är aktiv så blir det lite fel
V Vector skrev:
Lite spekulationer.... kör ev på för hög kurva så ställdonen på golvärmen har för många slingor stängd när den går och det ev tillsammans med en innegivare för vp som är aktiv så blir det lite fel
Tack för era tips. Ska testa under lite tid sänka kurvan för att se hur det går som steg 1. Annars blir det dialog med leverantören
 
Instruktioner och karta för inställning av värmeautomatik i olika regioner i Sverige, med fokus på optimala utgångsvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som vet hur tex värmekurva 4 ser ut jfr värmekurva 5?
 
Jag har ett nybyggt hus på boyta 160m2, även vid minus -15 ute så behöver inte ens elpatronen gå in.
Jag har Nibe s1255-6 KW, 12kw är alldeles för stort.
Du får se till att ha fullt flöde på golvvärmen alltså inga termostater som bromsar eller montera en volymtank, eller be rörmokaren montera korrekt storlek men det blir gissningsvis jobbigt

med kurva 4 håller vi ca 20.5-21 inne, med kurva 5 ca 22 grader.
 
S Spopas skrev:
Utan att veta hur gammalt huset är så skulle jag säga att ditt effektbehov är 'för litet' för den pumpen. Du kräver mindre än 3kW nu och då blir det många start och stopp.
Förslaget med UKV är det enda rätta för att få upp volymen som pumpen jobbar mot. Det blir bättre gångtider och mindre slitage. Sätt en så stor du kan så har du mycket volym. Systemet blir lite trögare vid hastiga temperaturomslag, men annars bara fördelar.
Vad är en UKV? :)
 
G Gur Ra skrev:
Vad är en UKV? :)
Ett utjämningskärl, eller bara rent en volymtank, från NIBE.
 
Q
Skulle rekommendera att du först justerar in alla flöden innan du labbar med värmekurvan.

Dvs, ha alla termostater på max och mät i varje rum vad du får för temperatur med vald kurva och förskjutning.

Justera in flödet på varje slinga och radiator tills du har samma temp i alla rum (det kallaste rummet ska ha max flöde, börja justera ner det varmaste rummet först och jobba dig ner till kallaste). Justera sen förskjutning/kurva tills du får önskad temperatur. För att veta korrekt kurva behöver du mäta under nån vecka när tempen ute rör sig tillräckligt så du vet om du behöver sänka eller höja kurvan.

Efter det kan du använda termostaterna igen för att begränsa maxtemp i utvalda rum.
 
  • Gilla
Rosberg.T och 1 till
  • Laddar…
Har du testat att öka inställningen för antal gradtimmar den ska starta vid?
 
Är pumpen för stor för huset? 1255 ska varva ner och smyga, för att gasa upp vid behov.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.