7 955 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
NIBE S1255-12 - Många starter
Utan att veta hur gammalt huset är så skulle jag säga att ditt effektbehov är 'för litet' för den pumpen. Du kräver mindre än 3kW nu och då blir det många start och stopp.U Urbanolo skrev:
Förslaget med UKV är det enda rätta för att få upp volymen som pumpen jobbar mot. Det blir bättre gångtider och mindre slitage. Sätt en så stor du kan så har du mycket volym. Systemet blir lite trögare vid hastiga temperaturomslag, men annars bara fördelar.
Lite spekulationer.... kör ev på för hög kurva så ställdonen på golvärmen har för många slingor stängd när den går och det ev tillsammans med en innegivare för vp som är aktiv så blir det lite fel
Huset är nybyggt. Jag kommer börja sänka kurvan och testa om det ger effekt, annars blir det dialog med leverantören om öka volymen. Tack för tips så långt.V Vector skrev:
V Vector skrev:
Tack för era tips. Ska testa under lite tid sänka kurvan för att se hur det går som steg 1. Annars blir det dialog med leverantörenV Vector skrev:
Jag har ett nybyggt hus på boyta 160m2, även vid minus -15 ute så behöver inte ens elpatronen gå in.
Jag har Nibe s1255-6 KW, 12kw är alldeles för stort.
Du får se till att ha fullt flöde på golvvärmen alltså inga termostater som bromsar eller montera en volymtank, eller be rörmokaren montera korrekt storlek men det blir gissningsvis jobbigt
med kurva 4 håller vi ca 20.5-21 inne, med kurva 5 ca 22 grader.
Jag har Nibe s1255-6 KW, 12kw är alldeles för stort.
Du får se till att ha fullt flöde på golvvärmen alltså inga termostater som bromsar eller montera en volymtank, eller be rörmokaren montera korrekt storlek men det blir gissningsvis jobbigt
med kurva 4 håller vi ca 20.5-21 inne, med kurva 5 ca 22 grader.
Vad är en UKV?S Spopas skrev:Utan att veta hur gammalt huset är så skulle jag säga att ditt effektbehov är 'för litet' för den pumpen. Du kräver mindre än 3kW nu och då blir det många start och stopp.
Förslaget med UKV är det enda rätta för att få upp volymen som pumpen jobbar mot. Det blir bättre gångtider och mindre slitage. Sätt en så stor du kan så har du mycket volym. Systemet blir lite trögare vid hastiga temperaturomslag, men annars bara fördelar.
Skulle rekommendera att du först justerar in alla flöden innan du labbar med värmekurvan.
Dvs, ha alla termostater på max och mät i varje rum vad du får för temperatur med vald kurva och förskjutning.
Justera in flödet på varje slinga och radiator tills du har samma temp i alla rum (det kallaste rummet ska ha max flöde, börja justera ner det varmaste rummet först och jobba dig ner till kallaste). Justera sen förskjutning/kurva tills du får önskad temperatur. För att veta korrekt kurva behöver du mäta under nån vecka när tempen ute rör sig tillräckligt så du vet om du behöver sänka eller höja kurvan.
Efter det kan du använda termostaterna igen för att begränsa maxtemp i utvalda rum.
Dvs, ha alla termostater på max och mät i varje rum vad du får för temperatur med vald kurva och förskjutning.
Justera in flödet på varje slinga och radiator tills du har samma temp i alla rum (det kallaste rummet ska ha max flöde, börja justera ner det varmaste rummet först och jobba dig ner till kallaste). Justera sen förskjutning/kurva tills du får önskad temperatur. För att veta korrekt kurva behöver du mäta under nån vecka när tempen ute rör sig tillräckligt så du vet om du behöver sänka eller höja kurvan.
Efter det kan du använda termostaterna igen för att begränsa maxtemp i utvalda rum.
Hej igen, testat ett tag nu - sänkte kurva tills det blev för kallt i huset. Nu ligger jag på kurva 4, -2 istället för kurva 5. Gjort överslag på nuläget och just nu hamnar jag på ca 3600 starter per år iaf. Jfr denna kommentar: https://www.nibe.eu/sv-se/support/v...tartar-kompressorn-per-ar-pa-en-bergvarmepump.
/U
/U
Klicka här för att svara

