Hej!

Har en Nibe F370 frånluftsvärmepump.

Går det att installera en vattenmantlad kamin + ackumulatortank (500L) så att jag kan elda för varmvatten till golvärme + duschvatten?

Sen när jag ingen är hemma så går frånluftspumpen in och sköter det så som jag har det idag?

Mvh

Går gör det men blir inte en ekonomiskt hållbar lösning tyvärr…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går gör det men blir inte en ekonomiskt hållbar lösning tyvärr…
Du får gärna utveckla lite :)

W Wizard77 skrev:
Du får gärna utveckla lite :)
Har du tagit in offert? Tänker du installera något själv och köpa beg? Den energi du sparar är mindre än du tror och investeringen tar kanske 20 år eller längre att räkna hem.

Har du tagit in offert? Tänker du installera något själv och köpa beg? Den energi du sparar är mindre än du tror och investeringen tar kanske 20 år eller längre att räkna hem.
Nej har inte tagit in offert men pratat med en nibe återförsäljare. (Han säger att det inte finns någon "pryl" att koppla in emellan pump och acctank. Bara till bergvärmepumpar. (Därför jag frågar här om någon gjort någon egen lösning som fungerar)

Bara funderar med dagens elpriser..men det kanske är fel tänkt av mig. Kanske blir för dyr installationskostnad!?

W Wizard77 skrev:
Nej har inte tagit in offert men pratat med en nibe återförsäljare. (Han säger att det inte finns någon "pryl" att koppla in emellan pump och acctank. Bara till bergvärmepumpar. (Därför jag frågar här om någon gjort någon egen lösning som fungerar)

Bara funderar med dagens elpriser..men det kanske är fel tänkt av mig. Kanske blir för dyr installationskostnad!?
Det blir för dyrt ja! Snåla är det enda som gäller nu

W Wizard77 skrev:

Vi har en vattenmantlad kamin med akumulatortank. Har även solfångare/solpanel för vatten på taket. Kopplat till golvvärme och kan slås om till poolen för sommaren. Golvvärmen sköts av direktverkande el när eldning eller sol inte räcker till.

R Ronja-mi skrev:
Vi har en vattenmantlad kamin med akumulatortank. Har även solfångare/solpanel för vatten på taket. Kopplat till golvvärme och kan slås om till poolen för sommaren. Golvvärmen sköts av direktverkande el när eldning eller sol inte räcker till.
Vad kostade installationen för vattenmantlade kaminen?
Det blir för dyrt ja! Snåla är det enda som gäller nu
Har du erfarenhet/begrepp på vad en sådan inst

W Wizard77 skrev:
Vad kostade installationen för vattenmantlade kaminen?

Har du erfarenhet/begrepp på vad en sådan inst
Omöjligt att säga men jag gissar på från 70 tkr och uppåt…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.