P Pin skrev:
Det spelar ingen roll om man läser detta eller inte. Läser man inte och signerar ändå så är man nöjd med att inte läsa :D
Var det inte någonstans det kom en dom som visade på att ingen kan tänkas orka läsa allt det som står i allmänna villkor och liknande och att det därmed är orimligt att ställa krav på att göra det också? Och att domstolen därför dömde till fördel för användaren som inte läst det istället för företaget.

tveksamt tveksamt skrev:
@pjodden när du accepterade offerten från första början, gjorde du det skriftligt/via mail? Fick du någon respons på detta?
Det jag far efter är helt enkelt om företaget på något vis kan komma undan genom att hävda att de aldrig mottagit någon accept på den första offerten.
Jag accepterade på mail och har sedan haft en korrespondens med dem gällande tider för leverans och installation. Så indirekt kan man väl säga att det funnits en acceptans/ordererkännande från deras sida.

A AndersS skrev:
Vad står i det i "vilkoren nedan"? Hänvisar den till någon generella villkor?
Det finns inga allmänna eller specifika vilkor, inte heller några hänvisningar till andra dokument.
Offerten är på en sida och beskriver egentligen bara leveransomfattning, dvs material och installation samt priser. De enda datum som finns är utfärdande datum och hur länge offerten är giltig. Jag gjorde beställning via mail innan sista datumet hade gått ut.

pjodden pjodden skrev:
Jag accepterade på mail och har sedan haft en korrespondens med dem gällande tider för leverans och installation. Så indirekt kan man väl säga att det funnits en acceptans/ordererkännande från deras sida.
Då skulle jag (som total lekman) säga att du har ditt på det torra vad gäller avtalet. Hur du sedan får rätt praktiskt är en annan femma.

pjodden pjodden skrev:
Om det är en mindre lokal firma med hög kompetens så försök att få till en uppgörelse.
Du har absolut rätten på din sida att kräva ursprungligt pris men den lokala firman har sannolikt fått betala mer för din värmepump än vad de räknat på.
Att löner har gått upp för att det tagit tid att få fram värmepump och/eller hög arbetsbelastning är något som firman själva får ta på sig.

För firman kanske det är lättare att erbjuda lång service eller andra tillägg och kanske kan vara bra för dig?
Att skapa en dålig relation med din installatör kan vara sämre än att betala lite extra fast du inte behöver enligt köprätten.

tveksamt tveksamt skrev:
Var det inte någonstans det kom en dom som visade på att ingen kan tänkas orka läsa allt det som står i allmänna villkor och liknande och att det därmed är orimligt att ställa krav på att göra det också? Och att domstolen därför dömde till fördel för användaren som inte läst det istället för företaget.
Det kan vara så. Som konsument har man stark ställning mot företag just för att man förutsätts vara lekman och leverantören proffs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.