Hej

Har en IVT 550 frånluftsvärmepump från 2005 som börjar ge sig. Hoppades först på att det va fläkten som låter men tror snarare att det är kompressorn som låter. Är ett pulserande, lite knackigt brummande som kickar igång lite då och då.

Eftersom den börjar bli till åren så antar jag att man inte lägger allt för mycket pengar på reparation utan snarare tittar på nytt.

I dagsläget har jag direktverkande el som primär uppvärmning så pumpen gör bara varmvatten utöver mekanisk frånluft.

Att köpa en ny frånluftsvärmepump för ca 80.000kr känns sådär utan jag tänker att det måste finnas bättre lösningar som inte kostar skjortan.

Min fråga är helt enkelt om ni har förslag på hur jag ska tänka och vilka produkter som finns.

Lutar åt att sätta in en ”vanlig” varmvattenberedare men vill inte bli av med mekaniska ventilationen. Vet inte heller hur det skiljer i elförbrukning.

Vill ju gärna också ha någon slags värmeåtervinning för att hålla nere kostnaderna.

Går det att kombinera med luft/luft för att spara på elen eller vad är smartast på längre sikt?

Bor i ett tvåplanshus från -83 på ca 145kvm och snittar i dagsläget 16000kwh om året.

Tacksam för svar

Mvh Marcus

En NIBE F110 för ventilation och varmvatten samt en luftvärmepump därtill är den billigaste lösningen för att spara hyfsat mycket energi hos dig om det inte är aktuellt med konvertering till ett vattenburet värmesystem.

Tack för svar!
Ja den kostar ju uppenbarligen inga 80.000kr.
Har inga planer på att dra vattenburen värme i hela huset så det skulle nog kunna vara bästa lösningen. Så kan jag fundera på luftvärmepump för att kapa kostnader ytterligare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.