P
pompakumla: [citat] Jo tycker jag med känns lite onödigt när försäkringen via artic inte ens kräver service av maskinen
2 svar · 2,0k läst
Sorryd
Sorryd: Fick felkod com.kit 911 vilket gjorde att värmaren gick över till elpatron kvitterade larmet och då startade pumpen om . Men flödet står och blinkar . Känns oroande då förra stoppet kom på natten och dubblade förbrukningen.Borde inte flödeskontrollen lysa konstant?
0 svar · 5,3k läst
D
Daniel 109: Lämpligen kollar du förtrycket när systemtrycket ändå är noll.
2 svar · 3,2k läst
·
jockeping
jockeping: Ha! Detta var en "gammal tråd".....
65 svar · 10,2k läst
·
StefanBlom
StefanBlom: [citat] Jag pratade med Nibe service tekniska avdelning och de skickade en per post till mig. Det var en tempgivare endast vilket gör att man får mecka lite själv. Annars tror jag det är denna som gäller https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/fighter-2020-10kw-064009.html
20 svar · 3,9k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det är dock en kulturell skillnad, som är rätt uppenbar om man beställer av kinesiska bolag: Är det en av de första batcherna så brukar den vara dubbelkollad, men man skall alltid se till att kontrollera vad man får, för det kan skilja oerhört mellan enhet till enhet hur bra kvaliteten är. Är det ett seriöst kinesiskt bolag, eller underleverantör, så bör dom ha en sådan
186 svar · 63,3k läst
·
P
PNF: Så. Efter några turer blev det en Panasonic HZ35XKE. Supernöjda och i vårt hus har vi kunnat höja temperaturen nere med två grader och sparar (beroende på uteväder) ca 40-50 kwh per dygn och ligger närmare 30 kwh per dygn nu. Hoppas bara på lång och säker drift...
3 svar · 1,8k läst
·
N
Nyrostad: [citat] Ja, ”elpanna” är den övre, som du har satt till 53 C just nu. Översatt till svenska så kommer ditt system att sträva efter att hålla den övre tanken 53 grader varm (eller högre vid framledningstemp över 53-5=48). När temperaturen är under detta kommer elpatronen att köras med en effekt av 9 KW tills denna temperatur nås. Extra VV-funktionen kommer att tillfälligt öka
17 svar · 6,1k läst
·
J
jonte0: Bra att du postade detta. Tänker nu att ett par, tre el-element (Jula - 195/st), med termostat ställda några grader lägre än vad som är tänkt borta värme... att om pannan inte startar så finns det backup men också att man kanske kan se en anna förbrukning /effekt eller mönster) genom att kolla loggar hos leverantören och inse att pannan inte göra vad den ska. Enkel, säker och
60 svar · 16,8k läst
·
U
ulgu: Jag ska byta ut den styrning av värmepump som jag haft ett antal år, den styrs av en app och wifi i huset Nu skulle jag vilja ett system som gör att jag kan styra värmepumpen samt även styra andra enheter som t.ex ett utvändigt vägguttag, och gärna så lång räckvidd som möjligt då ett av utvändiga vägguttaget sitter 10-15 från huset och min router. Är den någon som har ett tips ?
0 svar · 1,0k läst
C
Comfort Thomas: [citat] frågan är hur länge bidrag/elstöd kommer finnas , ganska sjukt att det ska vara så mycket bidrag för allt. På något sätt kommer bidragen bli återbetalda av oss ändå i någon form ;) Tror det kommer bli vanligare med högre priser , vi ska bara ”vänja” oss först som med rätt dyra drivmedel som man numera nästan inte reagerar på längre. Vi hamnar nog närmare Europas
47 svar · 10,6k läst
·
L
lob: [citat] Diffen på köldbären bör vara högre. Förmodligen har pumpen just startat. Ta ett kort när du vet att den gått ett längre tag. Då kan man utvärdera. Jag har lite kallare ute men diffen på min köldbärare ligger på ca 3 grader. [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
G
gbgustaf: Vi har en varmvattenberedare kopplad så att den ligger efter vår Nibe bergvärmepump. Det innebär att VP värmer nästan allt vatten, och VVB hjälper bara till att värma det lite till när det behövs. Om man ställer in temperaturen lite högre på VP än på VVB så kommer VVB sällan att behöva gå. Eftersom det är 4-5 gånger dyrare att värma vattnet i VVB så är detta ett utmärkt
3 svar · 1,3k läst
G
guggen: [citat] Det låter märkligt. Det finns ju två typer av tankar/innerdelar, de med slingor för varmvatten där utedelen värmer tanken och värmeuttag kan göras för radiatorer och varmvatten samtidigt, eller de mer effektiva med separat vvb i innerdelen. Har man liten volym i värmeuttaget (vilken ni sannolikt inte har med ett sådant hus) är slingtank att föredra. Oavsett dimensionerar man
12 svar · 1,6k läst
F
FMJ: Ingen innegivare. Har ej de displayfunktionerna på IVTn som hade funnits om där var innegivare. Huset är byggt 2011 med platta på mark.
2 svar · 1,3k läst
C
Christian Bäckström: [citat] De gånger jag sett att den producerar varmvatten så har inget med än "kransymbolen" kommit upp, kan ju ha ändrats visserligen men
15 svar · 6,5k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Jag är inte helt säker på att garantin inte gäller. leverantören måste bevisa att felet beror på att felet berodde på att installatören inte var behörig.
49 svar · 10,9k läst
P
pingflood: Om någon läser detta så kan jag rapportera att K*min fungerar som jag trodde. Skruvade upp det till 400 och pumpen har inte spetsat med en enda kWh sedan dess. Nu klurar jag på varför den jobbar långt förbi börvärdet när den kör mot arbetstanken och väntar för länge med att dra igång efteråt. En inverter borde ju jobba lugnare och smidigare. Bollat lite med installatören och vi
1 svar · 2,4k läst
E
elin747: [citat] Tack! Jag testar det :)
2 svar · 2,1k läst
·
M
Anonymiserad 137805: [citat] det spelar ingen roll i ditt fall då kondenseringstempen är konstant men det kan vara bekvämt att kunna sänka tom stänga av framledningstempen
9 svar · 3,3k läst
·
J
Josth: Här finns det skrivet mycket om olika fabrikat: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=34.0 Välj en bra installatörsfirma som kan ge god support och service på det fabrikatet om det behövs framöver.
1 svar · 2,1k läst
Krilleman
Krilleman: Är det värt att köpa en adapter till sin gamla ventil? Enligt mig, nej. https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-mma-x/ Visst det är mer jobb att byta hela termostatventilen, och materialet kostar lite mer, men det blir så mycket bättre! https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-ventilhus-rak-10r/ Det är väldigt sällan detta underhåll behöver göras, men när det är dags, gör det
11 svar · 3,9k läst
·
V
Vestman81: Har nu bytt skärm. Blev en från js energi tillslut. Får upp dom här galna siffrorna. Brine pumpen slår ifrån och även cirkulationspumpen slår ifrån. Har startat om och donat. Några tips? Är ca 2-3 grader utomhus. Behövs det någon form av nystart av systemet?
5 svar · 2,1k läst
·
MG_88
MG_88: [citat] Lite sådant jag är rädd för. Får köpa in armaflex och ta itu med detta nästa helg.
6 svar · 2,1k läst
·
V
Vector: Nu är väl det ju så att 1210 inte har mjukstartskort så det är inte där felet sitter. Om det är ms larm så kanske man ska börja med att koppla bort kompressorn och se om säkringen håller då. Håller den då så är risken stor att kompressorn är väck. Men att mäta spänningen är att veta...
2 svar · 1,3k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Du borde kunna kolla med närmaste återförsäljare/installatör så slipper du fraktkostnader.
20 svar · 6,8k läst
·
Y
Yster: [citat] Det kan du ha rätt i, dessvärre hade det nog inte spelat någon större roll för mig... ;D)
23 svar · 4,1k läst
·
hsd
hsd: Det har funnits, finns säkert fortfarande, behållare med tömmningspump ,liten typ akvarie pump, som används där det inte går att dra dräneringsslangen neråt
17 svar · 1,6k läst
N
Niklaspe: Har också en thermia atlas. Men har inte upplevt alls att den växlat ut 60 gradigt vatten i radiatorkretsen. Dock gåt HGW för mig om det kan ha någon betydelse. Trenderna (graferna) ser likadana ut som hos mig. Men får inget hetvatten i radiatorerna. Ganska säker. Kan kolla nästa gång.
6 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.