Hej!

Kolla upp elektroniken, kretskort mm. När min mammas elförbrukning steg, nästan dubblades, tog hon dit en firma som bytte grejer för 7-8 000, och sen sjönk det till ca 10-11 000 kWh/år . Skaraborg, 1 1/2 plan 100 kvm+60källare. Bergvärme.

G Gabriel Björling skrev:
Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.

Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.

Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.

idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.

Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Hej!
Du kanske behöva fylla på bryne.
år 2021 December månad hade jag en förbrukning på 1702kwh. Jag upptäckte att bryne var låg. Så jag bad firma som installerade Bergvärme åt mig och fylla på bryne. De gjorde i Maj år 2022.
December 2022 hade jag förbrukning på 1204kwh.

Lycka till!

Min bergvärme är 2 år gammal, borrdjup 160 meter och Daikin Altherma 3 GEO 10.
Hus är 105 kvm 1 plan och källare och rumstemp 21-22 grader.

Värmepump med radiator och varmvatten totalt 1081 kWh och hushåll 273 kWh = 1354 kWh och kostar totalt 3625,91 kr inkl moms från Vattenfall, 2022 december förbrukning i Uppsala

Värmepump och hushåll 9664 kWh med period 12 månader, år 2022 och kostar 19587,13 kr inkl moms. :)(y)

Inga av dina rör är isolerade, vad du kan börja med att isolera rören. En ackumulator tank skulle göra underverk och byta ut till nya shuntar Wilo Pico och ESBE ARA671. Har oxå 16 m2 solpaneler som hjälper till att värma huset (ej elström) Vi har 230 m2 + 110 m2 källare som är uppvärmd till +19.
Använder 800 kWh en kall vinter månad i ett nyrenoverat hus (2012)

• Gilla
39x
  • Laddar…
Hej!

Troligen samma sak som vi råkade ut för med en IVT Greenline. Den installerades 2001 och efter ca 16 år så gick kompressorn sönder, alltså tappade nästan hela effekten. Det visade sig genom kraftigt ökad elförbrukning pga av att elpatronen fick gå in väldigt mycket. Jag upptäckte det snabbt pga jag hade extra mätning på förbrukningen som jag kollade månadsvis. Kompressorbyte skulle ha blivit väldigt dyrt och mht att de nya bergvärmepumparna var så mycket effektivare så byttes hela ut.
Kolla hur mycket tillskottet har gått in senaste tiden och jämför förbrukningen förra december som föreslås här ovan. Förbrukningen kan du se hos din elleverantörs hemsida.
Hälsningar Bruno L

• Gilla
39x
  • Laddar…
Jag håller med "13th Marine". Något är fel. Såvida du inte har noll koll på din andra förbrukning. Jag har ett 150kvm hus från 1982. Med Bergvärme som är 15 år. Min förbrukning för dec i Göteborgstrakten var 1054 kWh.
Jag har LED på all belysning och 21grader inne. (Funkar med fast elpris).
Men jag hade fel på bergvärmepumpen för ett par år sedan och då gick den på elpatron. Då hade jag samma förbrukning som du. Är nog bra att ladda ned en manual och se så att du inte bara kör på "elpatron".
Om du inte har kollat över din belysning så är det väl dags. Med LED så är det så mycket billigare med ljus att man inte behöver springa och släcka. Känns lite dumsnålt när man tittar ut och granarna går runt i mörker.
Lycka till! :-)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jag har sagt det förut, och säger det gärna igen. En separat undermätare till värmesystemet är guld värt. Kostar inte mycket och ger stenkoll på om det är värme eller något annat som drar iväg. Dessutom får man snabbt ett slags kvitto på hur mycket det ger exakt att dra ner värmen isolera mera, etc. Ju fler mätare ju bättre:cool:
Vad är det är det du mäter med dina elmätare?

J Jo1234 skrev:
Personligen har jag nyligen kopplat upp min bergvärmepump så jag ser hur mycket den drar. Då kan jag ju dra av det från husets totala förbrukning för att se exakt vad som gick till värme

J Jo1234 skrev:
Hej.
Från vänster till höger.

Smartmätare solel ( Import/ Export) möjliggör djup analys av anläggningen och hur man kör den på optimalaste vis.
Drift ( Värme, Varmvatten, Kyla, Ventilation) ( sedan har Värmepumpen interna mätare som benar ut de olika )
Produktion från solpanelerna
Laddbox Förbrukning
Laddbox Lastbalans

Detta sammantaget gör att jag kan säga tämligen exakt hur min anläggning förbrukar ( och producerar )
Då slipper jag gissningar ( som det blir när man bara har mätaren från nätbolaget ).

• Gilla
Jo1234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.