Värme allmänt
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31394/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
Ewa: Det hus som vi tänker köpa har visat sig ha salthaltigt vatten i brunnen (över gränsvärdena men inte otjänligt). Finns det någon som har erfarenhet om hur man ska gå tillväga för att undvika/åtgärda detta? Brunnen är borrad, 70 meter, Mälardalen. Filtrena är ju tydligen väldigt dyra... :P
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31395/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
KarlXII: Vi har en Kedddy Maxette. Den har samma insats som Carisman - den funkar jättebra! Kedddyspisarna har håller toppkvalitet.
Eld: Jag tror också att det är anläggningar med dålig/miljöovänlig förbränning de vill åt. Dessutom finns det ju områden med geografi eller väderförhållanden som skapar lokala problem vi vedeldning. Inversion och annat elände. Jag kan också tänka mig att de vill försöka förbjuda eldning om det finns fjärrvärme... Det man kan vara helt säker på när det gäller skatter är att
BoByggarn: OK, tänk efter nu. Kan det tänkas att KA har rätt och tillverkarna "inte berättar hela sanningen"? Jag skulle tala med KA för att få detaljerad information om hans uttalande. Jag antar att KA i detta fall pratar utifrån din specifika lösning och inte rent generellt? I så fall kanske du med hans hjälp kan välja andra material e dyl.
AH: Hej Ska byta varmvattenberedare och funderar på att köpa solvärme till för tappvatten. Vi har direktverkande el och bor i södra Sverige. Har någon erfarenheter kring detta! Jag har surfat runt lite och hitat system för ca 25000 kr inklusive 300 liters varmvattenberedare. Det ät ganska hårt vatten 13-14, vad bör jag tänka på då? Ska jag välja en beredare med indirekt uppvärmning
MathiasS: [citat] Siffrorna gäller ett hushåll om två personer som idag endast duschar (en hel del förvisso), badkar finns ej. Däremot brukar jag högtryckstvätta bilen i hetvatten med jämna mellanrum. Grannarna tror jag är galen men jag skriker bara "BERGVÄRME" efter dom..... Räkna med aningens höjd förbrukning med många tappade bad.
MathiasS: Jag gjöt en klack, 5cm hög, i blivande tvättstugan. Väggen bakom putsade och målade jag. Även golvet fick en skvätt färg. Pumpen står där och puttrar sedan länge, tvättstugan bygger jag nästa är sannolikt.
Fasting65: www.rinkabyror.se Beställ katalog eller bläddra i deras onlinebutik och njut över de låga priserna - jämfört med byggvaruhusen.
Eld: Jag har också gjort som Kurre. Kapa röret ett par centimeter från muffen, såga spår från "kapytan" ner till muffen i rörets längdriktning (använd bågfil eller vinkelslip) med ett par tre centimeters mellanrum hela vägen runt röret, sätt huggmejseln i spåren och hugg bort rörstumpen ur muffen. Det fungerar riktigt bra! Röret spricker utan att mufffen skadas. Det kan vara bly i
Sweli: För oss med Graninge kostade el-anslutning drygt 18000:- + 4000 för byggel :-/
MathiasS: Med godkänd menar jag snarare enligt rekommendation från Byggkeramikrådet, en branschorganisation som tar fram rekommendationer för hur man bör förlägga kakel och klinker. Skulle inte falla mig in att renovera på annat vis än efter dessa normer. I ett våtrum skulle jag vara ännu noggrannare. Händer det något och försäkringsbolaget ser att du inte utfört arbetet på
MathiasS: Jag har inte räknat på värdet av förlusten men om jag kör min nya köksfläkt på full fart så ventilerar den ut motsvarande en veckas dammsugning på 4 minuter. Mao verkar det inte helt orimligt att antaga att dammsugarförlusterna är försumbara....:)
MathiasS: Jaha, nu trilla poletten ner. Läste lite för snabbt sist och svarade på fel sak :-X Lustigt, jag stog i pannrummet och funderade över samma sak häromdagen. Ska jag vara ärligt förstår jag inte riktigt vad som är entrepenörernas bekymmer. 1. Jag kan inte förstå hur en vvc koppling kan ge bästa driftsekonomi. Ju mer vatten vi cirkulerar, destö större förluster. Förlusterna må dock
rofr: Har precis köpt villa med en öppen spis med insats. Förbränningsluften tar den från rummet. Detta kan inte vara bra, eller? Vad tillför insatsen egentligen?
frasse: Håller fullständigt med om att man skall vara skeptisk till nya material och metoder, men nu har man kört vattenburen golvvärme i nästan 30 år om jag inte är helt ute och cyklar så ett visst mått av erfarenhet finns ju. Vad jag förstår så är det inte sättningar i plattan som skulle vara huvudproblemet (även om det givetvis garanterat sliter sönder golvvärmerören om plattan
kubicon: HMMM. det där lät oroväckande för en annan som inte heller kan det där området. :'( Vilken hus leverantör har ni ???
MathiasS: Någon kanske försökte säga att om det är väldigt långt till berg och lera i jorden så kanske jordvärme är ett bättre alternativ. Då gräver man ner en lååång slang i marken istället för att borra på djupet. Hela tomten blir kriget men det är ofta billigare än ett hål. Jag har inte hört att man provborrar avståndet till berg. En lokal borrfirma borde kunna tala om ungefär
MathiasS: Fast fönstren måste väl inte hamna i djupa brunnar? Om man ändå gör sig besväret att tillägsisolera och sätta upp ny fasad så begriper jag inte varför man inte alltid flyttar ut fönstren till motsvarande nivå som var tidigare. Det finns inget fulare än tillägsisolerade hus med fönstren kvar på orginalposition! Taksprång får man också se till att förlänga!
marge: Glöm min följdfråga. Det mesta finns att läsa tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1047069542
Canuto: Detta http://www.kullahus.com/index_miljoflakten.htm verkar vara ett enkelt och vettigt alternativ för ventilation. Tror jag!
Jani: Mitt tips är att du lägger ner 400 m slang istället, försämrar inte prestandan ett dugg, men underlättar kraftigt när du en dag vill ersätta anäggningen och kankse använda enbart jordvärmevärmepump med ett återvinningsaggregat för ventilationen. Typ Nibes F-1210 +FLM 30 (pris på kombination F-1210-4 kW + FLM 30 = ca. 47000:-) Priset för 200 m extra slang + spritlösning + extra
Kjelle: Vårt hus kommer att ligga utanför detaljplan men inom område för kommunalt VA, vilket vi måste koppla in oss på. Problemet är att kommunala anslutningspunkten ligger för lågt. Vi måste alltså, förmodligen via en tank(pumphus), pumpa upp vårt vatten och avlopp till kommunala VA nätet. Kommun drar fram VA till tomtgräns och Älvsbyhus levererar huset, så VA från huset till
Birgitte: Hej Vi er en dansk familie, som påtænker at købe et fritidshus i Sverige. Nu har vi fundet et, vi synes om, men der står i annoncen: "Dog vand fra egen brønd. Der er vand i brønden, men kan d.d. ikke bruges til at drikke før det er renset da huset har stået ubeboet en årrække" Fråge: Hvad vil det mon koste at få renset en sådan brøn, så man kan få rent drikkevand Venlig hilsen
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31396/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
byggherreNR1: Hoppas det inte blir några problem. Jag har akvarium så jag vet hur illa det är att få en massa akvarievatten i munnen och det känns ändå ganska ok jämför med en massa **** i huset. :P
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31397/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
BoD: KA Lukasz Stanislawski har ett exempel på sin hemsida: http://www.kvalitetsansvariga.se/hogmora.htm En låda fylld med 15 ton sand kring en 500 liters värmeväxlare fylld med vatten.