Titt som tätt kommer man in på Nibes FLM30 och luftvärmeväxlare i denna avdelning. Det skulle vara kul att diskutera dem lite grann.

Vad jag förstår så är FLM30 en värmepump som tar in frånluft från huset och värmer upp kylvätskan från bergvärmepumpen - man laddar tillbaka värme i hålet helt enkelt, vilket gör att bergvärmepumpen får arbeta med varmare vätska och blir därigenom effektivare..

En värmeväxlare tar också hand om frånluften från ventilationen, men frånluften används för att värma upp tilluften.

FLM30 verkar ju hyfsat enkel att installera - man kopplar den till utgående ventilation och till slangarna till borrhålet. Fråga: Har den egen intelligens eller kopplas den elektroniskt till bergvärmepumpen? Den ska ju "dockas"..

En värmeväxlare är ju lite knöligare att installera. Den kräver ju att både till och frånluft ansluts till den, vilket medför dragning av extra ventilationsrör.

Alla moderna hus i princip har ju mekanisk frånluftsventilation vilket innebär att ventiler och rör finns från badrum, tvättstuga och i många fall från kök. Med värmeväxlarlösning tillkommer ett rörsystem som lämnar friskluft i sovrum och vardagsrum.

Vilket lönar sig då på sikt?
En värmeväxlare har en större ingångskostnad. En FLM30 ligger på ett riktpris på 9125:- plus installation.
En värmeväxlare av märke Heru ligger på mellan 12750:- - 14000:- plus installation. Sannolikt är värmeväxlaren dyrare att installera med rör och tilluftsdon. Å andra sidan finns det massor av totalt perversa rörmokare idag så prognosen är en aning osäker... ;)

Driftskostnad och ROI är viktiga, men ack så svårräknade faktorer. Speciellt svårt måste det vara att räkna på hur en FLM30 lönar sig. Jag lämnar den biten helt i den här posten.

Vilket är då föredra?
Bägge lösningarna ger ju en känsla av att man inte eldar för kråkorna, dvs att man släpper ut god, varm luft utan att ta den tillvara.
Personligen tycker jag att värmeväxlaren har ett större mervärde. Med FLM30 har man fortfarande problemet att man tar in ouppvärmd luft, vilket ger stora komfortnackdelar när det är riktigt kallt ute i form av kalldrag i närheten av tillluftsventilerna. En värmeväxlare filtrerar också luften så den är alltid ren, dammfri och t.o.m pollenfri med rätt filter. Även oset från grannens vedeldning ska gå att filtrera bort. Vidare har man möjlighet att balansera till- och frånluft exakt. Mer direkta fördelar helt enkelt.

Vad tycker ni?

Säkert väldigt bra, men man ska också tänka på att ju mer rör och filter och annat jox man stoppar in i systemet ju mer underhåll blir det för att det ska funka. Nu menar jag inte att man ska polera insidan på rören, men jag blev faktiskt avrådd från att krångla till det med hänvisning till underhållet.

Jag tog en funderare och insåg att jag inte är filterbytartypen så vi kör bergvärme och kråkeldning, de stackaran ska väl inte behöva frysa om fötterna på vintern?

En sak som vi missar är ju i.o.f möjligheten att köra systemet "baklänges" sommartid och få luftkonditionering, men det går ju att lösa med mindre mobila aggregat om problemet skulle uppstå.

Förvånande svag respons på den här tråden. Är det så att Frasses post representerar de flestas åsikter eller är det t.o.m. så att FLM30 är en marginalprodukt som inte köps av så många Nibeanvändare?

FLM30 är ingen VP utan en ren värmeväxlare. Varm inneluft växlas till att värma den kallare köldbäraren.

Jag har utgått från att den initiala investeringen är förstor kontra besparingen och därför helt struntat i att fördjupa mig i detta. I ett hus byggt för självdrag är det heller inte självklart att detta kommer fungera bra (sett till ventilationen).

Vid nybyggnation - ja, kanske. Vid renovering av gammalt skrutthus- njäe...

Vi har just installerat en FLM30 i vårt nybyggda hus. Vi har inte fördjupat oss i exakt hur många kronor vi tjänar i återvinning på denna kontra vad den kostar, utan vi tyckte den kändes som ett bra alternativ för att lösa den mekaniska frånluften.

Vi ville inte ha återvinning av tilluften. Ingen speciell anledning till det, utan vi ville helt enkelt ha vanliga hederliga ventiler som släpper in frisk luft (även fast den är kall).

Så, istället för att köpa någon typ av fläkt som bara skickar ut den uppvärmda luften, så valde vi FLM30:n. En enkel (?) fläkt hade kanske varit några tusenlappar billigare, men vi tyckte vi lika gärna kunde lägga på några tusenlappar till och återvinna lite istället för att bara elda för kråkorna.

Ja, så resonerade vi. :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.