1 871 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Golvvärme
Hej! Jag ska lägga vattenburen golvvärme i en tillbyggnad. Jag har vattenburen värme sedan innan och jag undrar om jag kan placera golvvärmeshunten i källaren dvs under slingorna eller om shunten måste sitta över dem, för att kunna lufta systemet?
Någon som vet????
Någon som vet????
Tänkte lägga in golvvärme i hallen. Det finns golvspånskivor att köpa med spår i. Det finns i både 12 och 16 mm. Har det någon betydelse i effekt vilket man väljer.
Golvet under redan har golvspånskivor / furugolv. Därför är ett annat alternativ är att fräsa ner spår i befintligt golv och bara lägga dit rör direkt i befintligt golv. Det bygger ju inte lika högt då.
Oavsett lösning ska gips på och sen klinkers.
Finns det någon erfarenhet omkring detta.
//Andy
Golvet under redan har golvspånskivor / furugolv. Därför är ett annat alternativ är att fräsa ner spår i befintligt golv och bara lägga dit rör direkt i befintligt golv. Det bygger ju inte lika högt då.
Oavsett lösning ska gips på och sen klinkers.
Finns det någon erfarenhet omkring detta.
//Andy
Vi gjorde detta för några år sedan.
D.v.s. blev "pungslagna" som BoByggaren nämner
men det ångrar jag inte. Vi hade nämligen ett hus från 1936 där cc-avstånd mellan golvreglarna (eller va de nu kallas) var minst sagt skiftande (mellan 40 och 100 cm). I och med att vi tog bort det gamla golvet kunde vi komplettera med reglar för att få så styvt golv som möjligt. Hade vi inte gjort detta ha troligtvis fogarna spruckit efter ett tag trots gipset som skulle på.
Men är man säker på underkonstruktionen så finns det väl ingen anledning att inte fräsa...
D.v.s. blev "pungslagna" som BoByggaren nämner
Men är man säker på underkonstruktionen så finns det väl ingen anledning att inte fräsa...
Ett annat alternativ är ju att skruva i glespanel, dvs 22x95 råspont 3-i-bredd, sen lämnar man plats för plåt och slang - ca 25mm osv.
Det blir mycket billigare att köpa virke och plåtar, man försvagar inte den underliggande konstruktionen och man släpar inte in nya formaldehydosande spånplattor..
Det blir mycket billigare att köpa virke och plåtar, man försvagar inte den underliggande konstruktionen och man släpar inte in nya formaldehydosande spånplattor..
Ja, dessa spårade skivor är katastrofalt skitdyra. Söker man lite härpå forumet så hittar man en post från mig där en liten prisjämförelse görs med andra förläggningsmetoder.BoByggarn skrev:
För att kunna fräsa i sitt befintliga 22 mm spånskiva måste man alltså ha cc 30 mellan balkarna. Detta är jag säker på att jag inte har, jag kan däremot ha flera lager spånskivor - detta vet jag inte än.
Skulle det vara en tillräcklig lösning att med cc 60 och 22 mm som nuvarande golv lägga in 16 mm spånplatta med spår för rör(12mm), alu-plattor samt 6 mm renoveringsskiva(gips). Finns det någon rim och reson i detta. Allt för att inte bygga på höjden.
//Andy
MathiasS - kan du komma ihåg något av det du skrev i posten? Du har ju hundratals att leta bland, och sökmotorn i detta forum fattar ibland inte att man bara vill leta posts från en viss användare...MathiasS skrev:
Klicka här för att svara