Hej!

Jag har lite funderingar angående uppvärming av mitt hus.
Har idag oljefyllda elradiatorer + en st pelletskamin.
Och värmer vattnet med en vanlig vv-beredare.
2 "problem":
Jag har öppet till nock i huset, 5 meter upp. Och där samlas en massa värme. Det kan skilja upp till 4 grader mellan golv och tak. Kan man på något sätt få ner värmen ?? Jag har funderat på en fläkt som vispar runt luften lite. Men eftersom det stora rummet värms med pelletskamin, och den i sin tur har inbyggd fläkt. (och väsnas rent allmänt), så kanske det blir mycket fläktljud som stör.
Om man skulle ta bort pellets-kaminen, så vill man ju ersätta den med något. Man kan ju inte bara köra med elradoatorer för det blir för dyrt. Vad skulle man kunna ersätta den med?? Vad skulle man kunna ersätta elradiatiorer med? Är bergvärme något som är ekonomiskt försvarbart att installera även om man inte har befintligt vatten-buret system.

Lite rörigt , men jag är tacksam för olika åsikter.

MVH
//Viktor

Behöver du ha in värmen från taket till någon annan del av huset?

Nä, jag behöver inte förflytta värmen till något annat rum.
Utan i den delen av huset som jag har öppet till nocken så är det ett rum på 90 kvm med ett sovloft över halva och rum under....om du fattar var jag menar?.

Uppe på loftet är det varmt och gott......kan skilja upp till 3 grader mot nere där pelletskaminen står.
Jag vill bara ha ner värmen.....gissar att man kan lösa det med en eller flera takfläktar.....men hur stora ska de vara?? Och så vill man inte stäras av allt för högt fläktljud heller eftersom pelletskaminen redan låter lite.
Såg att det fanns en enklare fläkt på http://www.jula.se/ för 379:-. Men det fanns inte någon bild på den.....någon som har en sådan och/eller kanske en bild på en....och hur bra/dåligt fungerar de? Låter de mycket?

//Viktor

Jag hade kört på vanliga takfläktar, t ex TEXA eller något. Satt dom på tvåan och stängt av kaminfläkten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.