M
Midas: Se upp med kaustiksoda om du har någon del av avloppen i gjutjärn. Vi har hus byggt 1947 och vi har samma kluckljud i köksavloppen. Kluckar även när vi kör tvättmaskinen (kopplat till samma avlopp). Avluftningen sitter på en annan gren av avloppen, nämligen den till toaletten. Enda sättet att bli av med det är att sätta in avluftning till avloppet för köket också (har inte gjort
4 svar · 3,0k läst
A
Axel_P: Kanon, tack för ett mycket bra svar!
2 svar · 20,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag funder på ungefär samma sak... Var och kikade på ett hus byggt -91 som hade luftburen värme med värmeväxlare och någon typ av elpatron(?) som värmde luften. Går det kombinera med någon typ av värmepump eller pelletspanna eller kansle jordvärme? (Ursäkta om jag trängde in mig på din tråd Aha.)
1 svar · 4,9k läst
V
virrekulla: Vi ska köpa vvb och jag undrar hur stor den måste vara? Vi är 2 vuxna i hushållet (kan bli fler) och vi har ett mellanstort badkar. Problemet är att vi har dåligt med utrymme för vvb, den kan inte bli så står som ko rekommenderar för en 4familj med badkar... Klarar en vvb att värma vatten medan man tappar om man tappar sakta? Hur stor effekt bör den ha? Vet att det finns
0 svar · 2,8k läst
M
marge: Det enda jag har hört om knäppande ljud vid golvvärme i träbjälklag är från min granne. När vi lade vår golvvärme rekommenderade han oss att inte lägga transportsträckorna för trångt, utan låta rören få plats att expandera. Han hade själv gjort lite trånga genomföringar i bjälkarna på vissa ställen, och på dessa ställen kan han nu höra knäppningar när rören expanderar
2 svar · 5,7k läst
N
niax01: Tack Kurre :) Jag får väl testa så får vi se hur det går :-/ Det finns väl någon form av "plugg" man kan sätta dit efter det att det tagits bort, antar jag. //Nicklas
1 svar · 1,1k läst
P
pandy: Har någon ett tips på om det finns intresse av en bättre begegnad kombipanna. Den kommer att bytas ut mot bergvärmeanläggningen. Finns det företag eller organistioner som vill ta hand om dessa. Vet någon något??? //Anders ???
0 svar · 2,7k läst
E
Erika_Wall: Jag håller på att renovera en gammal vedspis, Klafreström 826. Jag har dock inte lyckats ta reda på vilket år den började tillverkas. Någon som vet? En enda del saknar jag till spisen, det är den lilla lucka som ska sitta under den stora ugnsluckan. Är det någon som vet var jag kan vända mig för att hitta en sådan, eller någon som själv har en lucka till övers?
0 svar · 5,1k läst
T
tjo: Hej, Håller på och fixar med badrummet. Numera så går murstocken genom badrummet och jag är lite osäker på hur jag skall klä in den. Badrummet är på ovanvåningen. I murstocken går det bland annat 1 pipa från kombipannan i källaren (olja/el) och 1 pipa från kassetten på bottenvåningen. Jag har aldrig upplevt att murstocken blivit mer än småjummen oavsett hur mycket vi eldat på
0 svar · 3,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: Bidragen för omställning från direktverkande el till andra värmesystem försvann 31 Januari 2003. (Åtminstone i Västerbotten, men jag förmodar att det är samma i hela landet).
9 svar · 2,5k läst
J
JoGi: Vad kombinerar man lämpligen sin bergvärmeanläggning med för ventilationssystem? (Läste bl.a. något om en FLM300 (Nibe?) i samband med BV i någon annan tråd, vad är detta?) / JoGi
0 svar · 2,3k läst
J
JesperS: Hej! Kommunen upplyser dig om vad det kostar, det varierar från kommun till kommun. Du kan göra jobbet själv efter deras "avlämningspunkt", dra fram till diskbänk, avstängningskranar, varmvattenberedare, handfat etc.
0 svar · 1,2k läst
KarlXII
KarlXII: Jättesvårt att säga när man inte känner till k-värden i väggar, tak, grund och fönster - speciellt när man inte vet var det ligger. Det är liksom lite dyrare uppvärmningskostnad i Kiruna än i Ystad :)
3 svar · 2,1k läst
J
JesperS: Jag har en hydropress som fungerar, men vattnet i sig är ganska dåligt, mycket järn och mangan, luktar illa. Vi tar bort delar av det med ett filter idag. Skulle en hydrofor förbättra vattenkvaliten iom att den "luftar" vattnet?
9 svar · 11,1k läst
J
JoGi: ...men om jag vill isolera grunden för att få bättre miljö i källaren så sväller ju huset utåt (isodrän under mark och annan isolering ovan mark). Då vill jag ju ta ut fasaden i nivå (som f.ö. är masonit med läkt idag, orginal...). Så då känns det som att tilläggsisoleringen kommer som ett brev på posten. Huset sväller liksom ut och jag måste/vill ändå byta fasadmateriel.
2 svar · 2,7k läst
T
TN: Där inne tror jag, då de har en toalett också. Så det är inte bara vatten som skall pumpas ut......
1 svar · 2,7k läst
E
Eld: I gamla byggnormen så var minimikravet på en badkarsarmatur 10 liter/min. Det är faktiskt väldigt lite. Om det finns något sådant krav idag vet jag faktiskt inte. Exemplet jag gav ovan var närmare 100 l/min.
6 svar · 6,7k läst
P
pandy: Vi har ett gammalt hus på totalt uppvärmd yta på 230 kvm, just nu bor vi fem personer som duschar dagligen. Tror det lutar åt att införa en extra VVB i lösningen. I så fall IVT-7 med 300 liter VVB för samma pris som nibes compact. Intressant med att Skanska inte vill arbeta med IVT. Det har jag inte hört om tidigare. Finns det fler som hört något om det. //Anders
4 svar · 2,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Ja, det fungerar. Dock blir den maximala spännvidden på golvbjälkarna mindre än med skruvlimmad spånskiva.
9 svar · 2,6k läst
J
Jonte: Tack för pdf:en. Jag verkar vara rätt ute och det är ju skönt ;) /J
1 svar · 3,3k läst
D
David: [citat] Nu blev vi lite rädda! Får man inte ha badkar på övervåningen om man vill, finns det bestämmenser för sådant?? /Lisa
22 svar · 8,5k läst
W
westman: Hejsan har idag en luftvärmepump installerad. det är en mma pump. Den är ca 7-8 år gammal Min fråga lyder hur pass effektiv är en sådan och hur länge brukarden hålla
0 svar · 2,9k läst
Z
Zingorina: Hej Vi var hos det byggföretag, som vi lutar åt att anlita, idag och diskuterade värme och frånluftsventilation. Det paket som han kan erbjuda oss i kombination med fjärrvärme är en IVT 550 och fjärrvärme "dosan" blir då en Euronorm 20DX. Det vi ville ha var en FTX fläkt. Istället för att värma upp tappvattnet så värmer vi då upp tilluften. Detta verkade han inte kunna fixa, men
0 svar · 3,9k läst
J
JanW: Hej alla, Är det någon som vet vilka branschregler som gäller för rördragning i badrum och vad hittar man dem i så fall? Saken är den att en entreprenör anlitades för att ordningsställa fuktspärrar i ett badrum tillhörande en god väns lägenhet, som sedan helt skulle återställas (ja, badrummet, alltså). Nu är det helt återställt, med undantag av att vattenledningarna är
0 svar · 4,1k läst
B
Bebop: Har precis köpt hus med direktverkande el-radiatorer. På sikt så funderar vi på att installera bergvärme. Sjyssta golv så man är inte så sugen på att ta upp dessa för att lägga in golvvärme. Såg att Wirsbo hade ett system med rördragning i socklarna. Nån som vet om ungefärlig kostnad och om det funkar att sätta in själv om man är normalhändig samt om nån vet kostnaden. ???
0 svar · 3,0k läst
E
Eld: Att det är undertryck i huset har faktiskt ingen betydelse för att förhindra fuktvandring ut genom väggen! Vattenångan som finns i luften diffunderar ut genom väggen ändå så länge ångtrycket är högre inne än ute, (vilket det normalt är större delen av året). (Med "ångtrycket" menas vattenångans partialtryck enligt allmäna gaslagen.) Diffusionsspärren kommer att göra sitt
1 svar · 2,7k läst
A
AndersG: Vår budgetram ligger på 42.000 euro för el och VVS
1 svar · 2,2k läst
KarlXII
KarlXII: Berggaser kan förekomma i alla borrade brunnar och det enda sättet att bli av med dem är att lufta vattnet. Det kan ske på olika sätt: 1. Man kan ha en kompressor och köra ned luft i vattnet. 2. Man kan lufta vattnet via en luftinjektor innan det går in i hydroforen. Vid luftning oxiderar gasen till avfällningar och sjunker till botten...därför rekommenderas inte metod 1. Dessutom är
2 svar · 9,4k läst
J
joco2: Hej! Jag ska sätta upp en frånluftsfläkt i taket i badrummet, idag sitter det en ventil på ett rör som är ca 18 cm i diameter, så jag behöver en "snygg" fläkt som täcker detta hål, eller finns det andra lösningar som är enkla och snygga. Kanske sätta en fläkt i röret, men hur gör man då med el dit? /Jonathan
0 svar · 3,0k läst
T
TN: 3 kakelugnar på 125m2 borde värma mer än tillräckligt, men det blir en hel del slitande med ved och aska. Veden skall ju staplas och inhandlas också, inte bara eldas med. Finns värmepumpar med "mini vattenburet system" som kanske kan vara intressant?
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.