Är på gång att bygga hus.

Jag har fått 2 priser från min VVS-butik, ett på frånluftsvärme och ett på jordvärme. Skillnaden är ca 40 tusen.

Är det värt pengarna? Hur mycket sparar jag på jordvärme.
Vad ligger elkostnader för på ett 180kvm hus med frånluftspump?

För något/några år sedan sa man att en bergvärmepump blir lönsam vid en husstorlek på ca 200m2. Jordvärme fungerar bra upp till ca 150-180m2. Det var innan elpriserna höjdes. Och ingenting tyder väl på att elpriset kommer gå ner.

Vilken primär uppvärmningskälla hade ni tänkt använda om ni väljer frånluftVP?

Jag tycker definitiva att ni ska investera i en bergvärmepump ifrån början.

Frågan här blir väl:- Hur lång tid tar det innan man sparat in 40' kronor på sänkt energikostnad genom att man installerat bergvärme i stället för frånlufts värme.

Jag har inte svaret men jag skulle tro att det inte lönar sig under värmepumparnas livslängd. D.v.s man inte känar in dessa 40' innan det är dags att byta värmepump. Och när den tiden är kommen är troligtvis bergvärme pumpen fortfarande dyrare...

Skulle vara intressant om någon räknat på detta...

Hej.
Undvik frånluftvärme. Den kan bara göra varmvatten vilket enligt konsumentverket drar 5000 kWh per år för en tvåbarnsfamilj. Det är uppvärmningen som är den dyra posten. Dessutom har den en känslig som brukar gå sönder snabbt nämligen förångaren. Anledningen är att frånluftvärmepumpen bygger på att man blåser fuktig luft genom en värmeväxlare med köldmedia som fryser vattnet i luften till is. Den isen spränger med tiden förångaren (jag har tyvärr haft två stycken frånluftvärmepumpar som fått läckage på samma sätt).
Kostnad under 14 år är 2 ggr ca 45000:- = 90000 SEK.
För 25.000:- till skulle jag fått en färdiginstallerad bergvärmeanläggning på 4,5 kW med dubbelmantlad varmvattenberedare och växelventil. Dessutom hade jag sparat ca 6000:- mer per år än med frånluftvärmepumparna och haft en värmepump som håller eller i alla fall går att reparera (den första hade för mycket specialdelar som ej fanns att få tag i och den andra hade som tur var garanti kvar).
Man kan ju vara efterklok :P .
Nästa värmepump blir jordvärme.

En liten kommentar bara: Med jordvärme och bergvärme brukar menas två olika saker. Vid jordvärme gräver man ner en slinga på tomten på en meters djup, vid bergvärme borrar man ett hål rakt ner. Installera bergvärme är dyrare än jordvärme. Det är inte alltid lätt att förstå om folk verkligen MENAR jordvärme eller tänker på bergvärme...

/Förvirrad nattsuddare

BAS skrev:
Undvik frånluftvärme. Den kan bara göra varmvatten vilket enligt konsumentverket drar 5000 kWh per år för en tvåbarnsfamilj.
Vadå enbart varmvatten? En frånluftsvärmepump (typ Nibe Fighter 360p) används väl för uppvärmning också (exvis golvvärme)??
Vad är det jag har missat? :o

Har en Nibe Fighter 310 P som fungerar alldeles utmärkt. Den gör både varmvatten och värme till golvvärmen i vårat hus. Den har även inbyggd funktion som avisar värmeväxlaren om den blir nedisad, men efter 2 ½ års drift har den funktionen inte behövts. Så jag förstår inte varför man inte ska installera en sån. Har cirka 16 000 Kwh förbrukning totalt i el per år på 180 kvm i 1 ½ plan.

markis skrev:
Vadå enbart varmvatten? En frånluftsvärmepump (typ Nibe Fighter 360p) används väl för uppvärmning också (exvis golvvärme)??
Vad är det jag har missat?  :o
En frånluftsvärmepump återvinner vämen i luften som den tar inomhus. Denna luft måste värmas upp med någonting... Detta kan vara en kakelugn, direktvärmande elemnet eller liknande. Om värmeinnehållet i luften inte räcker så går en elpatron in och värmer.

Skillnaden mot bergvärme är att om borrhålet är tillräckligt djupt så räcker värmeenergin i hålet och ingen elpatron kopplas in.

Det blir helt enkel mindre andel direkt elenergi med bergväme.

Antar att du menar vattenburen golvvärme...;)

Pratat med två VVs butiker, en rekommenderar frånluftspumpen och den andra jordvärmen...
Ska räkna lite och se om jag kommer fram till något.

Pratat med två VVs butiker, en rekommenderar frånluftspumpen och den andra jordvärmen...
Ska räkna lite och se om jag kommer fram till något.
Glöm inte att räkna med avskrivningen. Min erfarenhet är att frånluftvärmen pajar ganska så snart. Du måste oxo hitta en maskin som är byggd av endast standardkomponenter, alltså inga datorer, operativsystem, eller specialkretskort som inte går att ersätta då de går sönder.
Återkom gärna med pris för vad du blev offererad ( effekt samt ev längd på borrhål/jordslang)

Något jag anser att du bör räkna med är hur länge du planerar att bo i huset. Om du flyttar innan du tjänat in investeringen och om investeringen inte gett en motsvarande höjning av värdet på villan kan du få en förlust.

mvh
David

Det kan även vara värt att kolla in terma-vent.

http://www.mkteknik.se/produkter.html

Om man väljer detta är det dock lämpligt att välja luftvärme istället.
Jag har valt detta system pga att jag har mycket glas och har svårt att komma ifrån kallraset annars. ( den högsta rutan är 7 meter, treglas argon)

Då min villa är nybyggd kan jag inte säga hur det går på vintern, men fram till förra veckan hade vi inte den extra värmepatronen inkopplad och värmde upp vårt hus med under 2000 watt + golvärme i våtutrymmen. Vårt hus är på ca 160 kvm.

Priset på min kompletta VVS, två badrum, alla rör, jordvärme, diskho, ho i tvättstuga, golvvärme nere, vattenfyllda el övervåning samt golvvärme bad övervåning är ca 225K (två badrum med normal/hög standard) Priset med frånluftspumpen är ca 165K. Priserna är komplett jobb (golvvärmen till plattan etc)

Låter det saftigt eller ej?

Så hr har vår slutgiltiga lösning blivit.

150 m borrhål, Nibe fighter 1215-7 kw installerat och klart ca 115000:-

Varför?

Nibe garanterade att den skulle täcka mitt behov till 180 m2 hus byggt 1900.

Jag förbrukade ca 6,5 m3 olja vilket de sa att var ointressant eftersom man beräknar på uppvärmd yta och att jag skulle kunna spara 1,5 m3 olja genom att justera pannan.

Bergvärme valde vi för att man får (enl beräkn) ut ca 4.95 kr per satsad driftkrona mot 3.20 kr för jordvärme. Dessutom tog det 6 timmar att få hål i gräsmattan, nergrävd slang till huset och sedan var utomhusjobbet klart. Om man har möjlighet till sjövärme kan man komma upp till över 5 kr per krona.

Bör tilläggas att i kalkylerna så har vi 21 rader varmt inne och 50 grader vatten samt -26 grader ute året runt ;D

Och eftersom vi har ett frielsavtal om 13000 kwh/år så når vi breakeven på installationen om ca 2,5 år sedan värmer vi "gratis" och det känns inte fel...

Det tråkiga med frånluftvärmepump är ju att den inte räcker till när man behöver den som bäst - dvs under plus 5 - 0 grader. I praktiken blir det ju BAS menar, att den bara kan fixa varmvattnet. Sen är det elpatron som gäller.
Man ska nog titta lite mer på det geografiska läget istället för bostadsyta när man gör sitt val.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.