Värme allmänt
LB: Vissa kommuner tillåter garageavlopp i samma stam som huset. Det går ju alltid att fuska med ex en stenkista, men hör med kommunen - det kan gå.
Jesca_j: Det talas om att bara "miljöcertifierade/miljögodkända" pannor som eldas mot acktankar ska få tillåtas inom tätbebyggt område. (Är dock inte genomfört, men finns på förslag) Hör med din kommun. (miljökontoret)
MathiasS: Du har nog tänkt rätt, rumsgivaren kompletterar utegivaren för styrning av framledningstemp och har inget med rumstermostaterna att göra. Exakt hur VP korrelerar data från utegivare och innegivare varierar säkert, men ska det vara någon vits känns det som om innegivaren måste vara "dominant".... /Mathias
JoGi: Definitivt... Man lär nog tröttna rätt fort på att släpa ved till köket, och "böös" lär det som sagt bli lite här och var - inte bara i köket... P.S. Det är ett objekt som jag kikar på och jag är som sagt lite tveksam till lösningen och installationen. D.S. / JoGi
niax01: Jag har faktiskt funderingar på bergvärme, men tänkte först försöka utröna hur mycket förbrukningen är när prylarna är rätt intrimmade så att det blir rätt dimensionerat. Kärlet sitter vid pannan, vatten i systemet finns då det är/var värme i elementen.
markis: Jag har för mig jag läst att det finns öppna spisar som kan hjälpa frånluftsvärmepumpen med att värma värmeslingorna i golvet. Kan det stämma? ???
TN: Skall finnas någon typ av "spårad" frigolit också, dvs isolering och luftspalt i ett :) (vet dock ej vem som tillverkar den)
Bob_the_builder: Ingvar, du måste ha gjutit in en avloppsbrunn i plattan! ;D ;D
Jesca_j: Jo det bör vara mer än 1500liter, men det var den största acktanken dom hade på Rinkaby. Köp 2 med andra ord.
JesperS: Hej! Kontrollera även murstock och eldstäder. Ring sotaren och kolla när/om han har varit där nyligen, han kan dessutom svara på om det är eldningsförbud på någon del, samt göra en provtryckning. Leta efter möggel, öppna alla luckor, dörrar etc. Kolla under trappen, brukar vara ett skrubb där. Gå runt och lukta. Kolla vinden efter läckage i taket. Ligger alla tegelpannor på
Jalle: Vi köpten den via husfabrikanten så hamnade vi på 45' inkl. skorsten 8m och installation, dyrt men himlas snyggt mitt i rummet..
JesperS: Hej! Jag har installerat WM-filtret ihop med en IFÖ brunn. Tog liten plats, rekommenderas! http://www.wost-man-ecology.se/wm-filtret.html Kommunen måste godkänna oxå.
David: Vi har halvt om halvt bestämt oss att gå för Nibes variant med uppvärmd tilluft. Problemet är att vi inte hittar några bra ställen att dra ledningarna. Nibe bör anslutas till 125 mm Spirorör, men våra innerväggar är 95 mm och taket/mellanbjälklaget är uteslutet då det skulle försvaga konstruktionen enligt konstruktören. Vad göra? Kan man ansluta 80 mm breda rör till Niben eller
SanderZ: HEJ! Funderar på att köpa ett 70-tals hus som (tyvärr) har direkt verkande el och en luftvärmepump. 160m2. Är det någon som har någon idé på hur man på bästa/billigaste sättet skall värma detta.
yonna: Jag tyckte det var litet väl exklusivt när föräldrarna sålde villan i Sthlm och fyllde upp tanken före försäljningen ... de menade att det var en gammal god sed att lämna över sitt hus där den nye ägaren inte skulle frysa första vintern ... Men se, när jag köpte huset i Malmö för drygt 20 år sedan, hade de gamla människorna som jag köpte huset gjort sammaledes - en blomma stod
ab-cd: FLM30 återvinner värmen i frånluften och höjer värmepumpens värmefaktor. Tilluften tas fortfarande in ouppvärmd via väggventiler. Med ett FTX-aggregat används värmeåtervinningen av frånluften till att värma tilluften. Med ett ftx slipper man problem som kallras från ventiler etc. KarlXII; ta också en titt på Enervents ftx-aggregat (roterande värmeväxlare liknande Heru)
KarlXII: Det är en omöjlig fråga att svara på. Det är soom att fråga hur mycket en bil drar som kan ta 4 passagerare. :) Det beror på isoleringtjocklek, glaskvalitet, vanlig innetemperatur, var huset ligger och vad elpriset är för att bara nämna några faktorer.
LB: Så här gjorde jag: Jag valde mjukvaruvägen... Tog upp temperaturen för "sommardrift" till 30° Knäckte värmekurvan från 10-20° till konstant 27° Ställde termostaten i badrummet på max. Fungerar kanon, redan varmt på golven idag. Tack för alla tips!!!
LB: "Komplett installation av en Contura 460 vid nybyggnation kostade för oss cirka 55.000 plus/minus 2000 kr..." Vi har en likadan. Kostade 37 000 inkl en böj på skorstenen för att få den på rätt ställe. Bara skorstensböjen kostade 5000:- Mellan 18-23000:- för installation verkar saftigt tycker jag. Tog det c:a 10 arbetsdagar att installera den?
MathiasS: Ha! Min vana trogen har jag undersökt marknaden rätt noga. Det finns fjorton olika sorter och dom felsta är väääldigt lika. Det är inte mycket som skiljer och det finns flera stora och stabila tillverkare. Wirsbo är en, Roth är en annan, LK en tredje. Som K12 antyder handlar det i detta fall förstås om marginaler och provis. Om du känner dig tryggare med Wirsbo tycker jag ni skall se
Misse_o_Mojje: Tack! Lärde mej just att bokstäverna står för Från-Till-värmeväXlare Solklart! :-/ /U
LB: Hej. Vid nyproduktion brukar alltid ventilationen i tvättstugan placeras ovanför tumlare/torkskåp. Frånluften från apparaten sätter man med en distans fast i takventilen. Kommer inte ihåg vad just den detaljen heter ( kan vara "dragavbrott" eller nåt) men vi har det så i alla fall. Om du har både torkskåp och tumlare på var sida om tvättstugan kan det vara ide att ha två
Jenny72: Någon som vet någonting om vad detta är/innebär? Hur ser ekonomin ut för detta? Vi har fått ett pris på driftkostnad för 1½ plans 140 kvm på 2080 kr/mån, kan detta stämma? ???
KarlXII: [citat] Så sant, så sant! Har man en gång haft golvvärme vill man aldrig tillbaka. Det är inget mindre än fantastiskt.
Macce: Jag skulle satsa på ett FTX aggregat. Frånluftsvärmepumpen kan ju inte kyla frånluften mer än att det fryser i kylbatteriet. FTX aggregatet kan kyla frånluften lika mycket om det är några minusgrader ute utan att behöva hjälp av någon kompressor. Om du kan förvärma tilluften före aggregatet med ett rör i jorden så kan en del energi som annars läggs på förvärmning sparas.
Stefan: Hej alla värmekungar! Vi står i valet och kavlet att förbereda för vattenburen golvvärme i ett hus med torpargrund från 30-talet. Vi har alltså idag ett tidigare fritidshus på 80m2 som vi bor permanent i och kommer att renovera. När detta är klart så är nästa plan att bygga till huset med ca 120m2 (platta på mark) och samtidigt investera i en bergvärmeanläggning. Frågan är om vi
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31393/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
MathiasS: Det är klart att man vill använda VPn så mycket som möjligt även på sommaren. Samtidigt skall man vara medveten om att just varmvatten inte kostar så mycket att värma (om alternativt uppvärmningssätt finns, läs elberedare). Har man dock behov av att ha komfortvärme är det klart att pumpen skall brumma även på sommaren, finns ingen anledning att slösa med el då!