Undrar om nån har tips/synpunkter på följande.

Jag ska köpa råvind (ca. 50 kvm boyta, ca. 70 kvm golvyta) av föreningen och bygga etagelght. Frågan är nu vilken uppvärmning jag ska ha? Alt 1 är vattenburen golvvärme. Alt 2 är elektrisk golvvärme (ev i kombinatin med elradiatorer). Att det är prisskillnad för byggnation förstår jag. Även driftskostanden är jag insatt med. Föreningen vill nog ogärna att jag inte drar in vattenburen värme (radiatorer eller golvvärme) eftersom det finns i huset och eftersom föreningen nyss installerat fjärrvärme. Om vattenburen värme skall dras upp måste dragning ske från vår nuvarande våning under. Någon har sagt att om isoleringen görs bra så behövs kanske ingen direkt uppvämning till en vind eftersom värmen stiger "från huset" upp till vinden. Kanske räcker det med elgolvvärme i badrumet och i övrigt någon elradiator i fall att? Eller det kanske är lämpligt med elgolvvärme överallt som kan regleras rum för rum så att det bara används om och där det behövs. Största delen av ytan skall var trägolv (parkett). Dessutom ett badrum (där ska det definitivt vara golvvärme, om vattenburen värme används ska jag även lägga elgolvvärme för sommarperioden). Vad tycker Ni? Om jag drar golvvärme (el eller vattenburen) skall/kan den spacklas in eller ska man använda kassetter med plåtar? Bjälklaget mellan nuvarande lght och vinden är betong, ca 40 cm. Vad kan det kosta totalt att dra in vattenburen golvvärme på denna yta, dvs värmen tas från en eller två stigare i vår nuvarande lght under? Vad kan elgolvvärme kosta totalt för denna yta?

Oj det blev mycket text, men jag är tacksam för alla tips och råd!

Thomas

Till att börja med utgår jag från att värmen ska ingå i månadsavgiften till föreningen? Om det inte står något om det i avtalet så antar jag att det står i stadgarna. Därmed måste föreningen naturligtvis vara med och bestämma hur uppvärmningen ska gå till. Att bara satsa på isolering för att helt slippa värma verkar optimistiskt. Om det blir elvärme så krävs ju en separat elmätare för värmen för att föreningen ska stå för fiolerna. Det är inte helt säkert att det "bara" är att koppla in golvvärmen på befintliga ledningar i våningen under. Ta dit en duktig röris och diskutera saken.

(Är det verkligen 40cm betong? Är det ingen isolering eller något annat inräknat i detta? 40cm är väldigt mycket!)

Jag var kanske lite otydlig. Priset på råvinden och andelstalet (månadsavgiften) är beroende på om vattenburen värme är ett krav från föreningen (vilket är troligt men inte fastställt) eller om värme inte ingår i månadsavgiften. Det är inte aktuellt att föreingen betalar elvärme på sin elmätare. Om jag skulle kunna få föreningen att gå med på elvärme får jag stå för denna elkostnad själv men då ska jag givetvis ha ett lägre andelstal/månadsavgift. Omvänt - om jag drar upp vattenbyren värme (radiatorer eller golvvärme) får jag givetvis betala fullt andelstal/månadsavgift. Golvbjäklaget är 40 cm betong med järnvägsräls som armering, ingen isolering (hus från 20-talet). Ja, det går att dra upp/förlänga värmen till vinden med föreningens nuvarande helt nya fjärrvärmeinstallation/cirkpump osv.

Någon annan som har synpunkten/tips eller svar på mina frågor mot denna bakgrund?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.