3 065 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp med val av värmesystem
Hej alla kunniga!!
Jag kommer under våren-04 att bygga ett hus om ca 130 kvm, i ett plan och med en öppen planlösning. Har funderat till och från på vilket värmesystem som kan vara lämpligt, med hänsyn taget till installationskostnad och driftskostnad. Den idé jag har är att installera följande.
En komfortvärmepump, som hämtar uteluft och konverterar den till värme. Tillsammans med el-golvvärme i hall och badrum. Vid kalla dagar ska värmen kompletteras med en braskamin med god värmeackumuleringsförmåga, dvs täljsten. Ev en pelletskamin. Vattnet värms via varmvattenberedare mod 300 lit.
Vad tror ni om detta, är jag helt fel ute gällande installations och driftskostnad, jämfört med ex bergvärme?
Tacksam för hjälp!!
Mvh Göran
Jag kommer under våren-04 att bygga ett hus om ca 130 kvm, i ett plan och med en öppen planlösning. Har funderat till och från på vilket värmesystem som kan vara lämpligt, med hänsyn taget till installationskostnad och driftskostnad. Den idé jag har är att installera följande.
En komfortvärmepump, som hämtar uteluft och konverterar den till värme. Tillsammans med el-golvvärme i hall och badrum. Vid kalla dagar ska värmen kompletteras med en braskamin med god värmeackumuleringsförmåga, dvs täljsten. Ev en pelletskamin. Vattnet värms via varmvattenberedare mod 300 lit.
Vad tror ni om detta, är jag helt fel ute gällande installations och driftskostnad, jämfört med ex bergvärme?
Tacksam för hjälp!!
Mvh Göran
Glöm frånluftvärmen. Den utgår från att du har värmt upp huset på något annan sätt. Frånluftvärmepumpen måste ha tillsatsvärme då det börjar krypa ner mot +5. Dessutom fungerar det sämre om du inte tar in en ventilationstekniker som mäter flödet i frånluften. Hans/hennes besök är dock inte gratis.
Satsa på bergvärme och en dubbelmantlad varmvattenberedare. För att framtidssäkra värmesystemet så kan du spara plats för en större acktank som du i framtiden kopplar in den värmekälla som är billigast.
Lägg vattenburen golvvärme överallt, du kan då pumpa ut lågtempererat vatten (ca 35 [sup]o[/sup]C ) vilket betyder att du får ut mer effekt från värmepumpen (ca 4 ggr insatt eleffekt).
Om du dock inte satsar på bergvärme så är iden med el-golvvärme bra i badrummet.
Satsa på bergvärme och en dubbelmantlad varmvattenberedare. För att framtidssäkra värmesystemet så kan du spara plats för en större acktank som du i framtiden kopplar in den värmekälla som är billigast.
Lägg vattenburen golvvärme överallt, du kan då pumpa ut lågtempererat vatten (ca 35 [sup]o[/sup]C ) vilket betyder att du får ut mer effekt från värmepumpen (ca 4 ggr insatt eleffekt).
Om du dock inte satsar på bergvärme så är iden med el-golvvärme bra i badrummet.
Ett nybyggt hus som är byggt på modernt sätt är väldigt tätt och kommer att behöva någon form av mekanisk ventalation. Det första man skall göra är att ställa frågan till hustillverkaren om hur stor energiförbrukning huset kommer att ha enligt dem. Och fråga då även vad de har baserat den kalkylen på.
Eftersom du kommer att behöva tillföra luft till huset och samtidgt föra ut luft ur huset så låter det som om en värmeväxlare kommer väl till pass. Via en sån så kan man återvinna väldigt stora mängder värme. Nästa alternativ är en frånluftvärmepump som återvinner utluften och värmer varmvatten och återvinner värme till huset. Du kan värma den inkommande luften från denna och då har du vunnit på att du sommartid kommer att producera billigare varmvatten. Men när kylan tränger på så kommer du även att behöva tillskottsvärme. Förutom att människor alstrar värme så kommer det även spillvärme från kyl/frys, TV, datorer, m.m. Denna värme är faktiskt större än många tror. Beroende på var i landet man bor så är behovet av tillskottsvärme olika och därför finns det inget generellt svar. Bor man lånt söder ut så är behovet mindre. Skatter på EL och OLJA kommer att att stiga med tiden är jag 100% säker på så det skall tas med i beräkningarna. Bergvärme är bra, men man skall räkna hem en sån investering snabbt för den skall vara lönsamm. Hålet kommer att hålla längre än pumpen. Så kostnaden för själva värmepumpen bör betala sig på max 5 år. Annars är den ingen god affär. Hålet på kanske 10 år. Den tillskottsvärmen som man väljer skall alltså gå att räkna hem om man gör en bra affär. Det finns idag pelletskaminer som är automatisk och har vattenmantel och ger en enorm trivselfaktor. Pellets är en naturprodukt som kommer över lång tid att vara billigare än olja och el.
Så gör det en rejäl kalkyl på allt. Du skall även väga in faktorer som om du vill ha en helt underhållsfri anläggning eller om du är beredd på lite eget arbete löpande. Så att säga att bergvärme är det bästa skulle jag inte göra efter att ha räknat på det ett flertal gånger. Och ju lägre energibehov man har desto längre tid tar det att räkna hem den.
Eftersom du kommer att behöva tillföra luft till huset och samtidgt föra ut luft ur huset så låter det som om en värmeväxlare kommer väl till pass. Via en sån så kan man återvinna väldigt stora mängder värme. Nästa alternativ är en frånluftvärmepump som återvinner utluften och värmer varmvatten och återvinner värme till huset. Du kan värma den inkommande luften från denna och då har du vunnit på att du sommartid kommer att producera billigare varmvatten. Men när kylan tränger på så kommer du även att behöva tillskottsvärme. Förutom att människor alstrar värme så kommer det även spillvärme från kyl/frys, TV, datorer, m.m. Denna värme är faktiskt större än många tror. Beroende på var i landet man bor så är behovet av tillskottsvärme olika och därför finns det inget generellt svar. Bor man lånt söder ut så är behovet mindre. Skatter på EL och OLJA kommer att att stiga med tiden är jag 100% säker på så det skall tas med i beräkningarna. Bergvärme är bra, men man skall räkna hem en sån investering snabbt för den skall vara lönsamm. Hålet kommer att hålla längre än pumpen. Så kostnaden för själva värmepumpen bör betala sig på max 5 år. Annars är den ingen god affär. Hålet på kanske 10 år. Den tillskottsvärmen som man väljer skall alltså gå att räkna hem om man gör en bra affär. Det finns idag pelletskaminer som är automatisk och har vattenmantel och ger en enorm trivselfaktor. Pellets är en naturprodukt som kommer över lång tid att vara billigare än olja och el.
Så gör det en rejäl kalkyl på allt. Du skall även väga in faktorer som om du vill ha en helt underhållsfri anläggning eller om du är beredd på lite eget arbete löpande. Så att säga att bergvärme är det bästa skulle jag inte göra efter att ha räknat på det ett flertal gånger. Och ju lägre energibehov man har desto längre tid tar det att räkna hem den.
Det var första gången någonsin som jag har hört ett sådant argument. Du får gärna utveckla det lite mera.PelleC skrev:
En värmepump har en livslängd på drygt 10-15år. Ett borrhål, om det är dimensionerat rätt, kommer fungera lika bra om 30 år. Så varför använda kortare "avskrivningstider"?
Jag föreslår att avskrivningstiden (inte rätt term för en privatperson kanske) sätts till en mycket modest uppskattning av systemets tekniska livslängd.BoByggarn skrev:
Man bör också ta hänsyn till andra osäkerhetsfaktorer. Om tio år kan man gissa att lagar och förordningar ser ut ungefär som idag. Om trettio år är detta en stor osäkerhetsfaktor.
Generellt tror jag man kan säga att om man behöver mer än tio år på sig för att räkna hem en investering i ett värmesystem så kanske man bör tänka om.
För några år sedan hade man ett riktvärde som sa att det var lönsamt att installera bergsvärme vid en bostadsyta >180-200m2.
Det var innan elskatterna höjdes.
Var inte för säker på att förnyelsebara bränslen, tex pellets, kommer vara befriade ifrån skatt. Redan u finns långt gågna förslag på att införa tillståndsplikt för dylik uppvärmning. Dessa tillstånd blir inte gratis.
Ett alternativ till bergsvärme är jordvärme. Det kan vara ett mer kostnadseffektivt alternativ.
Det var innan elskatterna höjdes.
Var inte för säker på att förnyelsebara bränslen, tex pellets, kommer vara befriade ifrån skatt. Redan u finns långt gågna förslag på att införa tillståndsplikt för dylik uppvärmning. Dessa tillstånd blir inte gratis.
Ett alternativ till bergsvärme är jordvärme. Det kan vara ett mer kostnadseffektivt alternativ.
För mig är det så att om man skall investera i något som t ex en värmepump så vill jag ju veta att jag tjänar på det. Annars så kan man ju lika gärna strunta i det och använda en vanlig elpatron, billig att köpa och driftsäker. De flesta pumpar som jag har sett kan man teckna en tilläggsförsäkring för att täcka kompressorhaverier upp till 10 år. Då kan man alltså inte räkna med en livslängd på mycket mer än 10 år. Självklart håller säkert pumpen något år till men det är en riskbedömning. Alltså ska ju anlägningen täcka sin investeringskostnad på en kortare tid än 10 år med råge. Så resonerar jag i frågan.
Hur lång avskrivning skall man ha på en pelletsbrännare, 3, 5 eller 10 år ? Man skall tänka på att det är rätt mycket jobb med pelletseldning. Priset på pellets har väl näst intill fördubblats på 2 år, trots utebliven skatt !!
Jag hade satsat på en frånluftsvärmepump i ditt läge swat (se 1:a tråden). 130 kvm nybygge borde (höftat) ge en årsförbrukning på 13-15 000 kWh (inkl. hushållsel) med en frånluftsvärmepump och med bergvärmepump ca. 9-11 000 kWh. Alltså endast en årsbesparing på ca 4000 kWh för bergvärme jämfört mot frånluft.
Jag hade satsat på en frånluftsvärmepump i ditt läge swat (se 1:a tråden). 130 kvm nybygge borde (höftat) ge en årsförbrukning på 13-15 000 kWh (inkl. hushållsel) med en frånluftsvärmepump och med bergvärmepump ca. 9-11 000 kWh. Alltså endast en årsbesparing på ca 4000 kWh för bergvärme jämfört mot frånluft.
Då resonerar vi rätt lika, men med olika uppfattning om vad som är rimlig livslängd för systemet. Jag VET att anläggningen håller i tio år, så på den tiden måste jag få tillbaka investeringen. Jag TROR att anläggningen håller i 20 år och är tämligen jättesäker på att den håller i 15 år. Tiden mellan 10 år och 15 eller 20 ger mig min avkastning på gjord investering.PelleC skrev:För mig är det så att om man skall investera i något som t ex en värmepump så vill jag ju veta att jag tjänar på det. Annars så kan man ju lika gärna strunta i det och använda en vanlig elpatron, billig att köpa och driftsäker. De flesta pumpar som jag har sett kan man teckna en tilläggsförsäkring för att täcka kompressorhaverier upp till 10 år. Då kan man alltså inte räkna med en livslängd på mycket mer än 10 år. Självklart håller säkert pumpen något år till men det är en riskbedömning. Alltså ska ju anlägningen täcka sin investeringskostnad på en kortare tid än 10 år med råge. Så resonerar jag i frågan.
Jag tror att väldigt få når en positiv avkastning på en bergvärmeinstallation på bara 5 år. Tror man på 10års livslängd tror jag man skall avstå från investeringen.
Här finns en artikel och statistik över trasiga värmepumpar som försäkringsbolaget Folksam skrivit. Jag har tyvärr ännu inte hittat liknande statistik hos andra försäkringsbolag.
" Folksam presenterar listor över mest skadedrabbade fabrikat och modeller: Värmepumpar går sönder för ofta och för tidigt stora kostnader för villaägarna"
http://www.folksam.se/press/pressmeddelanden/2003/press030124.htm
"Anmälda skador på värmepumpar 1999 - 2001" http://www.folksam.se/press/pdf/pumpar2.pdf
/ama
" Folksam presenterar listor över mest skadedrabbade fabrikat och modeller: Värmepumpar går sönder för ofta och för tidigt stora kostnader för villaägarna"
http://www.folksam.se/press/pressmeddelanden/2003/press030124.htm
"Anmälda skador på värmepumpar 1999 - 2001" http://www.folksam.se/press/pdf/pumpar2.pdf
/ama
Jag diskuterade det här med pellets med en kille som räknat litegrann på det. Enligt honom så följer pelletspriset elpriset slaviskt, i princip råder dagspris. Känns inte som ett riktigt bra alternativ i såfall.
Jag har själv inte kollat uppgifterna men om man överväger en pelletsbrännare ska man nog ta sig en funderare.
Jag har själv inte kollat uppgifterna men om man överväger en pelletsbrännare ska man nog ta sig en funderare.
Klicka här för att svara