4 941 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
OFFERT för bergsvärme
Sida 1 av 3
Det har ju varit många inlägg om att leverantörerna saltar offerterna rätt kraftigt. Kolla vad borrning, pump, slang, installation kostar separat så kommer du häpna över att det skiljer tio-tusenlappar mellan paketpris och delarna separat. Vad dessa tiotusenlappar ska täcka kommer du inte få något svar på, tyvärr, utan marknaden är sån just nu...
Jag har dock inga personliga erfarenheter, utan refererar till min chef som installerade själv, samt min granne som är byggare. Byggargrannen höll med när jag tog upp ämnet med honom.
Jag har dock inga personliga erfarenheter, utan refererar till min chef som installerade själv, samt min granne som är byggare. Byggargrannen höll med när jag tog upp ämnet med honom.
Vi ska installera Nibes 1210 8,5kW 41,800kr , med FLM30 ca 7000kr
Borrdjup 130m, vi klarar oss utan extra forderrör, vi har 1 meter till berget. Pris 30000kr med material inkl.
Installation ca 15000kr med material inkl.
Alla priser är ink moms
Borrdjup 130m, vi klarar oss utan extra forderrör, vi har 1 meter till berget. Pris 30000kr med material inkl.
Installation ca 15000kr med material inkl.
Alla priser är ink moms
Det är ett bra pris. Det är inte i Stockholm, eller hur? Att jämföra med lösa bitar tycker jag har ett begränsat värde om man inte är beredd att göra det själv. Det är som med alla hantverkare, dom tar hutlöst betalt. Beroende på ambitionsnivå skulle jag borra lite längre, till min "sjua" borrades det 160m för att ha lite marginal.jojje skrev:
Jag fick en offert för våran kåk i går....
IVT Greenline E7 7kW
Dubbelmantlad varmvattenberedare 300L
Spetsberedare för extra vatten 200L
Nytt expansionskärl m.m....+ tillhörande elektronik.
Borrdjup 130m
3m foderrör
Allt arbete ingår.....
126000:-...
Mycket pengar...vet inte om det är dyrt eller inte.??
Ska ta in flera offerter från andra installatörer.
IVT Greenline E7 7kW
Dubbelmantlad varmvattenberedare 300L
Spetsberedare för extra vatten 200L
Nytt expansionskärl m.m....+ tillhörande elektronik.
Borrdjup 130m
3m foderrör
Allt arbete ingår.....
126000:-...
Mycket pengar...vet inte om det är dyrt eller inte.??
Ska ta in flera offerter från andra installatörer.
Hur har ni resonerat kring behovet av varmvatten? Normalt brukar man nöja sig med 300liter dubbelmantlad ELLER en 200liter elvb. Både och producerar sådana enorma mängder vv att man kan fylla hela huset med vatten.Eklund skrev:Jag fick en offert för våran kåk i går....
IVT Greenline E7 7kW
Dubbelmantlad varmvattenberedare 300L
Spetsberedare för extra vatten 200L
Nytt expansionskärl m.m....+ tillhörande elektronik.
Borrdjup 130m
3m foderrör
Allt arbete ingår.....
126000:-...
Mycket pengar...vet inte om det är dyrt eller inte.??
Ska ta in flera offerter från andra installatörer.
Det var installatören som föreslog denna lösning eftersom vi har ett badkar som rymmer 580L vatten. När vi väl har fyllt karet finns det inget vv kvar annars.?!?!?MathiasS skrev:
Huset är 230kvm.
De har inte kunnat borra mera än 123m :-/
Det var enormt vattentryck i hålet och han kunde inte fortsätta, men han sa att det var väldigt bra att det fanns så mycket vatten.
Den fyllde grannarnas tomt och kontainern han hade med sig övresvämmade av vatten ;D ;D
Vi ändrade oss till Nibe 1210 7.1 den ska ha 110-130m bårrhål, så vi klarar oss.
Vi ska ha golvvärme i båda plan och har isolerat under plattan med 35cm cellplast.
Dessutom kommer FLM30 att ge tillbaka enerig till hålet.
Och för att inte jag ska frysa ska vi ha en kombination av kamin/kakelugn i v-rummet ;D ;D
Enl beräkningar kommer vi att göra oss av med ca 20000kw per år. Pumpen klarar 28000-35000. Så jag tror inte att vi kommer att ha några problem vid kalla dagar. :
Håller Kung KarlXII (vår andra värmekonsult) med mig?
De har inte kunnat borra mera än 123m :-/
Det var enormt vattentryck i hålet och han kunde inte fortsätta, men han sa att det var väldigt bra att det fanns så mycket vatten.
Den fyllde grannarnas tomt och kontainern han hade med sig övresvämmade av vatten ;D ;D
Vi ändrade oss till Nibe 1210 7.1 den ska ha 110-130m bårrhål, så vi klarar oss.
Vi ska ha golvvärme i båda plan och har isolerat under plattan med 35cm cellplast.
Dessutom kommer FLM30 att ge tillbaka enerig till hålet.
Och för att inte jag ska frysa ska vi ha en kombination av kamin/kakelugn i v-rummet ;D ;D
Enl beräkningar kommer vi att göra oss av med ca 20000kw per år. Pumpen klarar 28000-35000. Så jag tror inte att vi kommer att ha några problem vid kalla dagar. :
Håller Kung KarlXII (vår andra värmekonsult) med mig?
Nu ska jag vara så där hård och fyrkantig igen 
Personligen tycker jag att ni gör världens misstag genom att överdimensionera så grovt, men det är ert val.
Det kommer ju säkert att funka bra, men kanske inte så länge som det skulle ha gjort annars...plus att det blir mycket dyrare än vad det skulle ha behövt bli.
Personligen tycker jag att ni gör världens misstag genom att överdimensionera så grovt, men det är ert val.
Det kommer ju säkert att funka bra, men kanske inte så länge som det skulle ha gjort annars...plus att det blir mycket dyrare än vad det skulle ha behövt bli.
Du får ursäkta Karl :-/
Nu har jag frågat flera personer:
Nibes tekniker på Nibe.
Vår värmekonsult.
Den kille som har borrat hållet som själv har ett hus på 185kvm med en IVT 7.
Vår mäklare som har installerat en Nibe 8,5 för sitt hus som är 240kvm.
Alla säger samma sak: Installera Nibe 1210 7,1 med FLM30. Både 4 och 5 är för små för vårt hus.
Vi kan inte säga mera tills vi har testat om vi gör rätt eller fel.
Pumparna är gjorda för att kunna starta 3 gånger om dan, det sa Nibes kille.
Han tyckte inte att 7,1 skulle starta så många gånger om dan i vårt hus.
Nu har jag frågat flera personer:
Nibes tekniker på Nibe.
Vår värmekonsult.
Den kille som har borrat hållet som själv har ett hus på 185kvm med en IVT 7.
Vår mäklare som har installerat en Nibe 8,5 för sitt hus som är 240kvm.
Alla säger samma sak: Installera Nibe 1210 7,1 med FLM30. Både 4 och 5 är för små för vårt hus.
Vi kan inte säga mera tills vi har testat om vi gör rätt eller fel.
Pumparna är gjorda för att kunna starta 3 gånger om dan, det sa Nibes kille.
Han tyckte inte att 7,1 skulle starta så många gånger om dan i vårt hus.
Hej alla,
Tråden börjar bli gammal men vill slänga in ett dyrköpt råd till eventuella läsare som ännu inte klippt till på bergvärme med totalentreprenad. Som Fasting65 skrev, kolla först vad borrningen går lös på om du köper upp den för sig. Jag betalade ca 450 kronor metern för hålet i totalentreprenaden (extra för fodring förstås). När jag snackade med den underentreprenerade (heter det så, Fredrik Lindström?) brunnsborraren medan han borrade så fick jag höra av honom att han tar 250 spänn metern när han säljer direkt till kund, och förstås lite mindre när han gör jobb åt värmepumpsfirmorna. På mitt hål blir prisskillnaden 29000. Fan, fan, fan... Anledningen till att jag missade detta var att den första bästa borrare jag fick tag i via Gula Sidorna gav just priset 450kr metern och eftersom han inte var ett charmtroll direkt slutade jag ringa runt för att spara mitt goda humör.
Så govänner, ett råd som kostade nästan 30 papp att ta fram: www.gulasidorna.se 'brunnsborrare' från A till Ö.
Tråden börjar bli gammal men vill slänga in ett dyrköpt råd till eventuella läsare som ännu inte klippt till på bergvärme med totalentreprenad. Som Fasting65 skrev, kolla först vad borrningen går lös på om du köper upp den för sig. Jag betalade ca 450 kronor metern för hålet i totalentreprenaden (extra för fodring förstås). När jag snackade med den underentreprenerade (heter det så, Fredrik Lindström?) brunnsborraren medan han borrade så fick jag höra av honom att han tar 250 spänn metern när han säljer direkt till kund, och förstås lite mindre när han gör jobb åt värmepumpsfirmorna. På mitt hål blir prisskillnaden 29000. Fan, fan, fan... Anledningen till att jag missade detta var att den första bästa borrare jag fick tag i via Gula Sidorna gav just priset 450kr metern och eftersom han inte var ett charmtroll direkt slutade jag ringa runt för att spara mitt goda humör.
Så govänner, ett råd som kostade nästan 30 papp att ta fram: www.gulasidorna.se 'brunnsborrare' från A till Ö.
Jag har haft jättesvårt att få in några offerter på bergvärme överhuvudtaget! >
Jag bor i Stockholm.
Jag fick en offert på installation av en CTC Ecoheat 5 med 100 m effektivt håldjup. Dessutom ingick uppgrävning och borttransport av oljetank, demontering och skrotning av oljepanna, tre nya radiatorer i källaren och nytt expansionskärl. Cirka 140000 kr.
Det blir nog pellets istället. Mera jobb men mycket mindre investering och det går att investera stegvis. Först ny brännare i befintlig panna och en kort transportskruv från ett litet veckoförråd. Kostnad cirka 20000:- pay-off 2,4 år med dagens priser på olja och pellets om man som jag gör av med cirka tre kubik per år. 8)
När pannan går sönder så kan man byta den och behålla resten. Då krävs nog också fler radiatorer för att behålle en vettig temeratur i källaren. Nya pannor är alldeles för välisolerade. ;D Om man tröttnar på att bära pellets i säck så kan man bygga ett större pelletsförråd för att få leverans i bulk. Bränslet blir cirka 17% billigare men lönsamheten kanske är tveksam beroende på investeringskostnaden.
Jag fick en offert på installation av en CTC Ecoheat 5 med 100 m effektivt håldjup. Dessutom ingick uppgrävning och borttransport av oljetank, demontering och skrotning av oljepanna, tre nya radiatorer i källaren och nytt expansionskärl. Cirka 140000 kr.
Det blir nog pellets istället. Mera jobb men mycket mindre investering och det går att investera stegvis. Först ny brännare i befintlig panna och en kort transportskruv från ett litet veckoförråd. Kostnad cirka 20000:- pay-off 2,4 år med dagens priser på olja och pellets om man som jag gör av med cirka tre kubik per år. 8)
När pannan går sönder så kan man byta den och behålla resten. Då krävs nog också fler radiatorer för att behålle en vettig temeratur i källaren. Nya pannor är alldeles för välisolerade. ;D Om man tröttnar på att bära pellets i säck så kan man bygga ett större pelletsförråd för att få leverans i bulk. Bränslet blir cirka 17% billigare men lönsamheten kanske är tveksam beroende på investeringskostnaden.