2 903 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ventilation i torpargrund
Hej,
Jag har hört att ventilerna i en torpargrund öppnas vanligtvis vid fel tidpunkt på året - de ska inte öppnas till försommaren! Då kommer den varma fuktiga sommarluften in under den kalla grunden och kondenseras och det kan bli mögel efter detta. Men när ska man öppna dem då? Till hösten och sen stänga igen när vintern kommer på allvar?
???
Jag har hört att ventilerna i en torpargrund öppnas vanligtvis vid fel tidpunkt på året - de ska inte öppnas till försommaren! Då kommer den varma fuktiga sommarluften in under den kalla grunden och kondenseras och det kan bli mögel efter detta. Men när ska man öppna dem då? Till hösten och sen stänga igen när vintern kommer på allvar?
???
En del tycker att man ska ha många ventiler och sätter en ventil varje 50cm runt om grunden. Andra tycker att man ska ha så få som möjligt.
Med så få som möjligt så får man den fördelen att man kan hålla en varmare grund, detta gör då att den fuktiga luft som normalt kommer in under sommaren (från ventilerna) inte kyls ner så mycket och det blir då inte så mycket kondens, som måste vädras bort. Jag tycker själv att detta låter vettigt. Dvs hålla nere antal ventiler särskilt på vintern, om grunden är varm så gör det inte så mycket att det är ventilation på sommaren, men visst kan man minska de månader med högst luftfuktighet.
Det man bör göra är att om man ha torpargrund med fri jord att täcka botten med plast så att man minskar fukten från jorden. Gör man detta så tror jag att man kan minska lite på ventilationen av grunden.
Med så få som möjligt så får man den fördelen att man kan hålla en varmare grund, detta gör då att den fuktiga luft som normalt kommer in under sommaren (från ventilerna) inte kyls ner så mycket och det blir då inte så mycket kondens, som måste vädras bort. Jag tycker själv att detta låter vettigt. Dvs hålla nere antal ventiler särskilt på vintern, om grunden är varm så gör det inte så mycket att det är ventilation på sommaren, men visst kan man minska de månader med högst luftfuktighet.
Det man bör göra är att om man ha torpargrund med fri jord att täcka botten med plast så att man minskar fukten från jorden. Gör man detta så tror jag att man kan minska lite på ventilationen av grunden.
que: Att täcka den fria jorden med plast får man se upp med, detta får bedömmas från fall till fall. Problemet är om du har mycket organiskt material kvar i jorden, tex spån från gammal trossbotten (äldre hus), och du stänger detta inne med plast så har du skapat ett perfekt växthus för bl.a hussvamp.
Har du däremot en riktig singelbädd och rent för övrigt funkar det.
Antalet ventiler osv har jag ingen bra koll på, har själv tätat min torpargrund och installerat avfuktare. Detta är relativt dyrt men jag kan sova bättre om nätterna vetandes att det ska hålla hussvampen borta...
Har du däremot en riktig singelbädd och rent för övrigt funkar det.
Antalet ventiler osv har jag ingen bra koll på, har själv tätat min torpargrund och installerat avfuktare. Detta är relativt dyrt men jag kan sova bättre om nätterna vetandes att det ska hålla hussvampen borta...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag tror också på att täta, dvs sätta för ventilerna när snön kommer, så det inte blir så kallt därinne. På våren när fukten kommer och kondens kan bildas, så vädrar man och/eller avfuktar.
Håller med om att man nog sover bättre trots dessa "preventiva" kostnader
Helena med
Sverige Stugan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden