MathiasS
MathiasS: [citat] Du har kanske rätt..... :P Men NU handlar tråden om ventilation istället!!! :-X
5 svar · 5,7k läst
fam-lundborg
fam-lundborg: Detta är alltid en början... Det som ventuellt kan bli en diskussion i detta fall är att vi inte har något utlopp i bastun, däremot i rak linje med duschen, så det hade inte varit så väldans svårt att få till ett fal på 1:100 iaf... Då skall vi bara se vad vi kan få till besiktningsmässigt, det gäller ju att även hitta rätt besiktningsman... :-/ /PeL
2 svar · 2,3k läst
P
PA: Gissar att det är bättre än du tror. Med en flexslang mellan platta och kamin så borde du kunna flytta den tills dess att inluftröret börjar titta ut från sin plats under kaminen. Nu spånar jag dock ganska vilt utifrån de erfarenhetr jag har av min kamin.
3 svar · 4,1k läst
A
Alfons_Helikopter: Mitt system från 89 lät också illa, vi reagerade inte så mycket på det när vi flyttade in men efter några månader kunde ljudet ibland bli olidligt. Efter lite lyssnande kom jag fram till att det kom från tilluftsfläkten. Fläktifirma konstaterade att det var lagren i fläkten som var slut. Det gick på ett par tusen att byta fläkt, men blev nästan helt tyst inne.
2 svar · 2,7k läst
B
BAS: Då var det fastställt ännu en gång. Vi som "håller på" inom detta forum har ännu inte kunnat besvara frågan: "Varför köpa något billigt då det går att göra själv dyrt?"
4 svar · 10,1k läst
P
PA: Tänk dig när det är smällkallt på vintern och du börjar att elda då har din läckvärme nedåt värmt upp den luftmängd du har under huset.Nu börjar du att suga ut denna genom kaminen varpå den måste ersättas av ny luft, kall luft utifrån. Genom att dra ut ett rör till kanten av huset så byter du inte mer luft under huset än vad ventilerna som huset är designade med själva
5 svar · 5,1k läst
F
FredrikB: Hej alla kaminmän och -kvinnor! Någonstans vet jag att jag sett en kamin med glas runt om. Alltså insyn hela vägen runt, glaset lyfts upp med enkel hydraulik eller liknande, möjligen möjligen var hela ekipaget frihängande och alltså inte ens fäst i golvet... Är det någon som möjligen sett ngt liknande och vet vem som tillverkar? mvh /Fredrik (som känner för att bränna pengar...)
0 svar · 5,0k läst
E
Eld: Det korroderar i systemet tills syret är slut men hur lång tid det tar har jag ingen aning om. Detta är anledningen till att man alltid ska undvika att tappa ner ett radiatorsystem. Varje avtappning med påföljande påfyllning sliter på systemet och förkortar livslängden. Man ska alltid planera en åtgärd så att man inte behöver tappa ner mer än en gång (och helst inte alls). Det är
6 svar · 13,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Jodå, det finns (min far har en!), men jag vet inte var den är köpt. Den fungerar alltså på samma sätt som den typen Kurre nämner, dvs den sprutar mest bakåt och tar sig alltså själv inåt i röret. Det går alldeles utmärkt med vanlig slang, men om det är av en lite styvare sort (dvs inte den allra billigaste) så är det lättare att skjuta på när det tar emot i någon
4 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Du måste fråga dig hur varmt vatten du tänker ha i beredaren. 180liter 80gradigt vatten ger mycket varmvatten och jag har svårt att tro att det inte skulle täcka normalbehovet för en familj. Jag har sökt på nätet efter en dimensioneringstabell för detta men inte hittat någon - 180liter 80gradigt vatten torde dock ge något i närheten av en halvkubik kranvarmt vatten. Duscha snor
2 svar · 2,1k läst
N
Naimare: Hej, Jag har ett souteränghus från -64 med en gammal gillestuga på 25 kvm som skall göras om till musik/biorum. Jag har rivit väggar, golv och tak i sommar och har märkt viss fukt på en kortväggen. För att undvika framtida fukt/mögelproblem tänkte jag använda platonmatta+isolering+ekparkett på golv samt stålregel med 45mm mineralull plus gipsplatta på vägg samt ventilerade
0 svar · 2,1k läst
J
Jonas_O: Liten Sommar historia. Far min skaffade jordvärme i somras. Gräv killen, som skulle gräva ner jord värme kabeln, grävde av min vatten ledning 7ggr... man tycker han borde listat ut hur ledning gick efter 2-3 avgrävningar. Detta hände ett par veckor efter jag lagat ledningen efter en annan grävare som grävde av den förra hösten. Funderar nu skarpt på att skaffa egen brunn.
2 svar · 1,2k läst
Fasting65
Fasting65: Stockholm är ju enklast för mej, men det finns ju postorder...
2 svar · 1,5k läst
B
BAS: Se till att först analysera så du vet vad du ska filtrera bort. Du får då även reda på om det finns ex. radon i vattnet. Jag såg att K-rauta (Häggvik) kör kampanj för inlämning av vattenprover. Gratis porto, men provet kostar.
2 svar · 10,5k läst
J
JesperS: Citronsyra funkar verkligen, har använt det i flera år. Som sagt, nån kemist här?
5 svar · 3,6k läst
B
BAS: Jag kommer just hem från sommarstället på Gotland. Där har jag 15 mm prisolrör utanpåliggande. Det var 28 C[sup]0[/sup] och ca 80 % luftfuktighet. Där plasten satt kvar fanns det ingen som helst kondens men det droppade om kopplingarna. Det var dock så lite så att det är försummbart. Det får dock inte vara några osynliga skarvar i väggar så där lär det i alla fall inte droppa.
1 svar · 4,2k läst
T
Thomas_Andersson: som rubriken säger så skulle jag vilja ha tips om företag eller personer som är bra på att värdera kakelungnar. Den ungn jag skulle vilja ha värderad är lite speciell inte direkt en vanlig vit rund sak. Mvh Thomas A
0 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Det är som sagt stooor prisskillnad på rören. Dock är jag rätt säker på att det inte är likadana rör. Silvan säljer PEX-B rör vilket som jag förstår det är en annan kvalitet är Wirsbos orginalrör. Dom tillverkas på ett annat sätt och får lite andra egenskaper. Jag tror tex dom är mindre böjliga etc. Silvans rör har samma temperaturbeständighet, uppfyller samma norm, är
7 svar · 1,9k läst
F
finnpajsare: Bygger en bastu i ett gammal oisolerat gästhus. Har isolerat runt om och så men det blir ju rätt fuktigt i en bastu så vad tror ni, behövs det fuktspärr i väggar och golv där man slänger vatten eller räcker det med ångspärr runt om eller ska man dra till med att fuktspärra överallt? Det finns ingen el eller nåt så bastun blir vedeldad och ventilationen blir självdrag. Lackat
0 svar · 3,4k läst
G
gluecifer: Huset har direktverkande el + kommunalt vatten. Nu har vi lagt in vattenburen golvvärme i två rum eftersom vi fick materialet till det. Dock undrar jag vad som behövs för att driva endast detta? Jag är nollad på värmepump/elpanna etc. Förklara gärna så en treåring skulle begripa :)
0 svar · 2,2k läst
B
Beatdiz: Att slå på elementen i sommarstugan kan man göra om man skaffar sig Tele remote Switch OND-9001A Tyvärr så kan man inte reglera värmen med just den här modellen som då också kostar 699 kronor inkl. moms. Du kan ringa brtaren och du slår in en fyrsiffrig kod och då "talar" den om fr dig om den är av eller på, du kan koppla på obegränsat antal extra externa enheter kostar 299 kronor
1 svar · 2,1k läst
J
JoGi: [citat] äuhm, jag är visst lite korkad eller? Innebär inte detta ett flytande montage av golvet? Att låta virket ligga löst planka för planka och torka ett par år i huset för att sedan kunna skruva det är en annan sak... Men visst kunde din gamla beprövade variant Kurre kanske vara ett alternativ men jag är tveksam till att frugan skulle stå ut med ett halvklart golv under så lång
7 svar · 3,1k läst
G
gluecifer: Jag fick tips om att inte skruva trägolvet förrän efter en tid..ett par månader. Alltså att man lägger ut träplankorna och låter de "acklimatisera" sig efter husets fuktighet och sen skruvar/spikar det. Vad tror ni? Jag tyckte det lät rätt vettigt. Man kunde hålla det stadigare med kilar längs sidorna på väggarna sa han också.
5 svar · 4,2k läst
V
vickethebest: Tack för alla svar, det har varit lärorikt! Källaren blir ganska stor, ca 40 kvm, och vi hade inte tänkt göra nåt med den nu "de första åren" för att spara så mycket pengar som möjligt nu i början...en variant hade kanske varit att ha garage i ena änden (utan nån slags värme, bara isolerat), sedan en liten "verkstad" (också bara isolerad) och sedan ett extra rum och att man där
3 svar · 3,2k läst
MathiasS
MathiasS: Jag håller med, dammet är faktiskt ett gott skäl till att hålla sig borta från kutterspånet. Jag kör nu med riktig andningsmask samt tättslutande glasögon för att slippa problem med grusiga ögon och fyra liter snor i näsan.
3 svar · 2,8k läst
P
PA: Fall skall det vara. Det har hänt mig att (en gång men tillräckligt) att golvbrunnen inte hann med vad tvättmaskinen vräkte ur sig. Fråga inte varför, någon virvel som bildades eller så. Utan fall hade det tagit tid att bliav med det vattnet. Nu var det gjort i en handvänning det som inte löste sig själv. Torka lite tort bara så var saken biff.
5 svar · 2,8k läst
B
BAS: Vi har frånluftvärmepump. Utsug i garderob i sovrummet. Jag störs inte ett skit av det. Det är endast ett ljud som stör mig, det är då ventilen i radiatorn öppnar och börjar susa då cirkulationspumpen trycker vatten igenom PÅ SOMMAREN DÅ JAG HAR STÄNGT AV CIRKULATIONSPUMPEN. Antingen är det inbillningsljud eller så stängs den ej som jag trodde. Tips om du lätt vaknar av ljud.
11 svar · 4,4k läst
T
trivselkungen: Jag har precis lagt ut mina golvvärmeslingor 16mm LinPex. På informationsbladet som följde med står det att solens UV strålning är skadlig för PEX-slang och att man skall tänka på detta vid montering och efter montering. Hur pass lång tid kan man ha slangen ute, monterad på plattan innan man måste gjuta? Hur pass fort eller hur mycket förkortas livslängden? Är det någon som vet?
0 svar · 2,0k läst
M
Midas: Se upp med kaustiksoda om du har någon del av avloppen i gjutjärn. Vi har hus byggt 1947 och vi har samma kluckljud i köksavloppen. Kluckar även när vi kör tvättmaskinen (kopplat till samma avlopp). Avluftningen sitter på en annan gren av avloppen, nämligen den till toaletten. Enda sättet att bli av med det är att sätta in avluftning till avloppet för köket också (har inte gjort
4 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.