2 147 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bast- och badrumsventilation
Ska ha frånluftvent (IVT490) och bygga bastu i badrummet. På std.ritningen var det inritat frånluft både infrån bastun och ute i badrummet. Tylö´s ventilationsprincip säger att man ska ta till-luften in under aggregatet och utluften ska släppas ut högt (helst diagonalt) upp på en vägg, tillbaka till samma rum som man tog in den från (=badrummet). Man ska alltså inte släppa ut frånluften från bastun direkt via ventilationen kopplad till IVT´n.
Hur har ni andra gjort ??? Min egen slutsats är att det är bäst att följa Tylös rekommendationer och att värmen som leds ut i badrummet därefter kommer vidare till IVT´n via den kanal som sitter i taket ute i badrummet.

Hur har ni andra gjort ??? Min egen slutsats är att det är bäst att följa Tylös rekommendationer och att värmen som leds ut i badrummet därefter kommer vidare till IVT´n via den kanal som sitter i taket ute i badrummet.
En bira i bastun låter inte helt fel... ;D
Tylö säger att frånluften suger ut för mycket luft och därför kan aggregatet få jobba onödigt hårt för att hålla värmen uppe. Jag har inte pratat med de som gjort ventilationsritningen åt Eksjöhus. Kanske slår jag en signal.
Nu har jag iaf bestämt mig för att ta bort vent. inne i bastun. Tror inte att det har nån större sexuell betydelse, men jag följer Tylös råd och tar ändå tillvara värmen ute i badrummet. Hoppas det blir rätt!?
Pelle. Har du till-luft under agget? En del skippar tydligen det och hoppas på att springan under dörren ska räcka.
/jonte
Tylö säger att frånluften suger ut för mycket luft och därför kan aggregatet få jobba onödigt hårt för att hålla värmen uppe. Jag har inte pratat med de som gjort ventilationsritningen åt Eksjöhus. Kanske slår jag en signal.
Nu har jag iaf bestämt mig för att ta bort vent. inne i bastun. Tror inte att det har nån större sexuell betydelse, men jag följer Tylös råd och tar ändå tillvara värmen ute i badrummet. Hoppas det blir rätt!?
Pelle. Har du till-luft under agget? En del skippar tydligen det och hoppas på att springan under dörren ska räcka.
/jonte
Klicka här för att svara