Har för inte allt för länge sedan flyttat in i ett hus. Uppvärmningen består av pellets vilket jag gissar att kanske fler på forumet har. Ungefär så här funkar den.

På pannan sitter ett termostat som är kopplat till en laddomat (pump). På den ställer man vid vilken tempratur pannan skall börja skicka "värme" till den acc.tank jag har.
På acc.tanken sitter en temp.sensor som känner av vattentempraturen. När den understiger den av mig inställda tempraturen drar brännaren igång till vattnet uppnår inställd tempratur.
Nu till "problemet". Har micklat en hel del med inställningarna för att få bäst ekenomi i det hela, men det finns ju en hel del vägar att gå så jag tänkte att det måste finnas andra som tidigare brottats med detta och nu funnit den ultimata inställningen.
Frågor:
* Till och frånslagstempraturen kan man ju styra. Är det bättre att ha ett större spel på till och från temp på brännaren (ev.vis 70 grader till och 80 ifrån) än ett mindre (75 resp 80 grader)? Brännaren får ju då inte jobba lika ofta.
* Termostatet på pannan kopplat till laddomaten. Är det bättre att börja skicka vid en lägre temp (tex 65 grader) eller när pannan kommit upp högre i temp (tex 75).
* Är det bättre att låta vattnet värmas upp över 80 grader eller vilken temp. tycker ni det räcker med?
* Och till sist kombinationen av tempraturen när laddomaten slår till och de inställda till och frånvärden på brännaren.

//Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.