1 101 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Installationsfundering
Har en liten fundering ang. matarrör när man kör vattenburen golvvärme i flera plan.
Min röris har tänkt sig att köra ett gemensamt matarrör med T koppling vid varje fördelare och det var väl så jag har inbillat mig att man gör.
Fick sen höra från annat håll att man ska använda separat matning till varje fördelare, det var nåt om att det skulle bli bättre cirkulation i systemet samt bättre värmefördelning (??)
Vi kör 28 mm rör.
Nån som tror sig veta nåt om detta?
Wirsbos support har ju liksom stängt för dagen så då får man lita på denna support som verkar vara öppen dygnet runt
Min röris har tänkt sig att köra ett gemensamt matarrör med T koppling vid varje fördelare och det var väl så jag har inbillat mig att man gör.
Fick sen höra från annat håll att man ska använda separat matning till varje fördelare, det var nåt om att det skulle bli bättre cirkulation i systemet samt bättre värmefördelning (??)
Vi kör 28 mm rör.
Nån som tror sig veta nåt om detta?
Wirsbos support har ju liksom stängt för dagen så då får man lita på denna support som verkar vara öppen dygnet runt
Har du många fördelare?
Jag hade först tänkt att sätta fördelarna i serie med varandra, förbundna med 25mm PEX. Efter ytterligare samtal med Wirsbosupport kom jag på bättre tankar och nu sitter det ett T-kors direkt efter shunten så de två paren med fördelningsblock sitter parralellt. Ur tryckfallssynpunkt tyckte man detta var en bättre lösning.
Jag har mycket svårt att tro att man drar en matarledning till varje block (om det inte blir väldiga omvägar att mata alla från en förstås) utan man drar en matarledning och monterar ett t-kors för anslutning av varje block. Med denna konstruktion vill man dock ha en bypass per block.
Jag tror detta styrs mest av var du har dina fördelningsblock. Har du ett i var ände av huset får dom varsin matarledning. Sitter dom ovanför varandra på respektive våningsplan använder man samma matarledning. 25mm pex är standard i alla vanliga hus. I extrema fall används 32mm rör där avstånden är stora.
Jag hade först tänkt att sätta fördelarna i serie med varandra, förbundna med 25mm PEX. Efter ytterligare samtal med Wirsbosupport kom jag på bättre tankar och nu sitter det ett T-kors direkt efter shunten så de två paren med fördelningsblock sitter parralellt. Ur tryckfallssynpunkt tyckte man detta var en bättre lösning.
Jag har mycket svårt att tro att man drar en matarledning till varje block (om det inte blir väldiga omvägar att mata alla från en förstås) utan man drar en matarledning och monterar ett t-kors för anslutning av varje block. Med denna konstruktion vill man dock ha en bypass per block.
Jag tror detta styrs mest av var du har dina fördelningsblock. Har du ett i var ände av huset får dom varsin matarledning. Sitter dom ovanför varandra på respektive våningsplan använder man samma matarledning. 25mm pex är standard i alla vanliga hus. I extrema fall används 32mm rör där avstånden är stora.
Vi har 3 fördelare, en för varje våning, och de sitter rakt ovanför varandra. Det blir alltså kortast möjliga rördragning så det borde vara OK.
Jag ska ta en diskussion med Wirsbo också, men tack för era kommentarer.
Ang. rörtyp så kör vi endast kopparrör, min röris är inte så imponerad av PEX, undantaget är givetvis golvvärmen.
Jag ska ta en diskussion med Wirsbo också, men tack för era kommentarer.
Ang. rörtyp så kör vi endast kopparrör, min röris är inte så imponerad av PEX, undantaget är givetvis golvvärmen.
PEX är ett SKIT att hålla på med, men jag tror inte att 120m kopparrör är speciellt mycket roligare att hantera....:=)frasse skrev:Vi har 3 fördelare, en för varje våning, och de sitter rakt ovanför varandra. Det blir alltså kortast möjliga rördragning så det borde vara OK.
Jag ska ta en diskussion med Wirsbo också, men tack för era kommentarer.
Ang. rörtyp så kör vi endast kopparrör, min röris är inte så imponerad av PEX, undantaget är givetvis golvvärmen.
PEXens fördelar är ju att man kan dra långt utan att skarva. Med koppar rör skulle jag behöva 3 skarvar i mellanbjälklag för att täcka sträckan mellan de två fördelningsblocken.
Han är faktiskt runt 30 så det har inte med åldern att göra. Han kanske har gått som lärling hos nån gammal plasthatare, vad vet jag 
Det blir några skarvar, men allting kommer att lödas ihop så jag tror nog att det skall funka.
Varm och kallvatten läggs med prisolrör, skarvlöst från fördelningen i källaren och dolt i väggar och golv fram till varje slutpunkt, alltså inga kromade rör på väggarna i bad/dusch.
Rör till golvvärmen blir hårda rör.
Det blir några skarvar, men allting kommer att lödas ihop så jag tror nog att det skall funka.
Varm och kallvatten läggs med prisolrör, skarvlöst från fördelningen i källaren och dolt i väggar och golv fram till varje slutpunkt, alltså inga kromade rör på väggarna i bad/dusch.
Rör till golvvärmen blir hårda rör.
Klicka här för att svara