Hej.
Har funderat ett tag på att köpa en luft/luft pump till huset då vi har direktel.
Det pratas mycket om berg, mark-pumpar här på forumet, men är det någon som har/funderar på att skaffa en luft/luft pump.

Mvh // Mathias o Nina

nog inte helt fel ifall ni har en någorlunda öppen planlösning.

Ett 1½ plans hus med hall och trappa upp till överplan, som ligger mitt i huset. Från hallen/trappan kommer vi åt alla rum

Jag har räknat en del på en luft-luft-värmepump, och
funnit att det är nog inte självklart att det är en bra ide'.
Det kan nog löna sig om man förbrukar mycket el till värme, men för oss, och även för svärmor går det inte ihop sig. Jag har räknat så här:
Jag har elmätarställningar uppskrivna för varje månad.
Maj-juni-juli antar jag att det inte åtgår någon värme, tar den förbrukningen x 4, då får jag hushållselförbrukningen per år (ca).
Skillnaden mot hela årsförbrukningen är då värmeförbrukningen per år.
I mitt fall 10000 kWh värme.
Besparingen kan bli 30-40% med öppen planlösning, dvs
3500 kWh , kostar 2800 kr. Pumpen kostar ca 24000 installerad, avskrivningstiden blir 8.5 år. garantin på pumpen är 6 år. Räkna med en reparation under 10 år, och total livslängd på 12 år... jämt skägg i mitt fall.
Svärmor fick avskrivningstid på 14 år, ingen bra affär.
Tilläggas bör, att vi har båda välisolerade, ganska små hus, och vi eldar i kamin på vinterkvällarna.
//Lars

Nackdelen med luft/luft väremepump är att det fortfarande krävs en aktiv värmekälla, för er har ni då fortfarande direktel.

Jag antar att ni funderar över möjligheten att slippa installera tex vattenburna radiatorer eller golvvärme, och att dessa då driva av jord/bergsvärme.

Det senare alternativet ger en högre investeringskostnad men lägre driftskostnad. Det första alternativet det motsatta.

Andrahandsvärdet är definitivt högre för det senare alternativet.

Här kommer lite info om huset, skulle nog ha varit med på första inlägget.

Yta: 140m2, 1½ plan
Direktel radiatorerna bytta -96
Två rörspisar samt en gjutjärnare i köket
Låg takhöjd 200 till bjälkar 210 mellan.
Nuvarande förbrukning ca 22000 kWh

Har svårt att se vinsten med att konventera till vattenburet, låter som en lång tid innan det är hemräknat.

// Mathias

Lurvnos, jag har ungefär samma förbrukningssiffror som Mathias, och jag gissar att ca 16.000 av de 22.000 kwh är för uppvärmningen, med samma siffror som du använder borde vi i så fall spara ca 4.500 / år vilket ger en avskrivningstid på 5,5 år. Då borde det kanske vara idé. Är verkligen livslängden bara 12 år? Är det inte delar som går att byta som i så fall lägger av, eller måste man i så fall köpa en helt ny anläggning?

ja, det borde väl kunna löna sig i ditt fall.
Mina beräkningar är helt hemmasnickrade, för att undvika tillverkarnas glädjekalkyler och olyckskorparnas
sorgekalkyler. Garantin på de pumpar jag sett har varit 6 år, och en bekant har nyss bytt ut en havererad pump, den höll 12 år, vilket tydligen var normalt.
Man ska nog satsa på ett känt märke, om inte annat för reservdelstillgången.

Vi funderar också på luft/luft värmepump. Är det någon som har en uppfattning om vilket märke som är bäst?

Jag går oxå i dessa tankar och har fått ett antal olika bud på pumpar. Min uppfattning är att japanska vp är bra om de är gjorda för vårt kalla, blöta nordiska klimat, vilket inte alla modeller är. Jag har fått priser på allt från 20000 till drygt det dubbla beroende på storlek och märke.

Funderar också på luft-luft vp men vet inte vilket märke man ska ha. Har kollat på Panasonic kan nog bli en sån.
Man borde ju tjäna in den på ca 4-5 år om den ger 3kw värme av 1kw.

För mig lutar det åt en Mitsubishi men det beror på totalkostnad (vp och installation) och hur lång garanti man kan få. Den får ju inte kosta nåt om den skulle gå sönder innan den är intjänad. Jag tror att jag får 6 års garanti men skall fösöka få mer info vid hembesök av säljare/installatörer.

Någon som vet hur mkt det gör för effektiviteten beroende på var man placerar utedelen, söderläge borde väl vara optimalt?

Vi hade en värmepump i vårt förra hus som vi först hade placerad mot söder men eftersom innedelen ej var optimalt placerad flyttade vi hela system mot norrsidan. Jag tyckte inte det blev någon speciell skillnad på verkningsgraden på utedelen. En grej man ska tänka på är att det blir väldigt mycket vatten ifrån utedelen när den arbetar som fångas upp ifrån luften så man bör placera den så man får bra avrinning ifrån huset. Vissa dagar blev det ungefär en skottkärra med vatten om det var fuktigt ute

Patric: det finns ju pumpar som funkar ner till 15-20 minusgrader. Visserligen blir det väl ingen vidare värme då men lite extra får man.

Eldaren: Blir det mycke vatten både när den kyler och värmer?
Tänkte ha min undet altantaket men det är kanske inte så bra om trallen blir blöt hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.