891 läst ·
2 svar
891 läst
2 svar
Dum fråga
Har träffat rörmokaren som berättat att med våra tre badrum + tvättstuga så behöver vi förutom värmepannan en ackumulatortank och en varmvattenberedare. Jag tror att det är VVB'n som gör vattnet varmt och tanken som lagrar värmen, men jag är inte säker. Kan någon fylla i kunskapshålen?
Ingen fråga är dum!
En normal varmvattenberedare finns normalt bara med en inbyggd behållare om säg upp till ca. 300 liter (jag har en sådan i mitt radhus). Har man stora behov ("spa-bad" och många i familjen ) så kan man behöva en större uppvärmd volym vatten än vad en normal varmvattenberedare har. Då kopplar man till en extern acc-tank... (ofta på 500-1000 liter).
P.S. Det finns många andra anledningar att ha externa acc-tankar och detta är bara en av anledningarna. Har man t.ex. vedpanna vill man ofta ha en stor vattenvolym att jobba mot för att kunna göra upp en rejäl brasa per dygn (och slippa småelda). D.S.
JoGi
En normal varmvattenberedare finns normalt bara med en inbyggd behållare om säg upp till ca. 300 liter (jag har en sådan i mitt radhus). Har man stora behov ("spa-bad" och många i familjen ) så kan man behöva en större uppvärmd volym vatten än vad en normal varmvattenberedare har. Då kopplar man till en extern acc-tank... (ofta på 500-1000 liter).
P.S. Det finns många andra anledningar att ha externa acc-tankar och detta är bara en av anledningarna. Har man t.ex. vedpanna vill man ofta ha en stor vattenvolym att jobba mot för att kunna göra upp en rejäl brasa per dygn (och slippa småelda). D.S.
JoGi
Klicka här för att svara