8 802 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Inställningar Nibe Fighter
Det finns garanterat ett par här på forumet som har en Nibe Fighter hemma, eller hur?

Vi fick vår 1215 - 7 kw istallerad här om veckan och jag har lite frågor om inställningarna av värmekurva och ratten "Öka/minska värme".
Vi har golvvärme i träbjälklag i huset och i instruktionsboken för värmepumpen står följande:
Exempel på val av utgångsvärden:
Hus med golvvärme installerat i träbjälklag
Markaryd = Område 10 (5). Välj kurva 8 (10-2=8) på displayen och -1 på ratten "Öka/minska värme".
(Vi bor också i "område 10")
Dessa riktvärden stämmer inte så bra överens med de värden som installatören ställt pumpen på. Vi bad dem nämligen ställa pumpen lågt för att vår vind inte var isolerad vid installationstillfället. De ställde därför kurvan på 3. Vi har nu höjt värmekurvan till 5 och "Öka/minska värme" står på +1 och vi har ca 18 grader inomhus. Frågan är nu, om vi vill ha lite varmare, ska vi då öka kurvan och minska värdet på ratten?? Eller ska vi öka värdet på ratten enbart? Installatören sa att vi skulle öka ratten. Men, då stämmer ju värdena verkligen inte med Nibes utgångsvärden.....
Hur ser inställningarna ut för er?? Nån som har tips på hur vi ska ändra?
Det är "fullt ös" på golvvärmen, dvs slingorna är helt öppnade. Inga termostater är installerade ännu.
Vi fick vår 1215 - 7 kw istallerad här om veckan och jag har lite frågor om inställningarna av värmekurva och ratten "Öka/minska värme".
Vi har golvvärme i träbjälklag i huset och i instruktionsboken för värmepumpen står följande:
Exempel på val av utgångsvärden:
Hus med golvvärme installerat i träbjälklag
Markaryd = Område 10 (5). Välj kurva 8 (10-2=8) på displayen och -1 på ratten "Öka/minska värme".
(Vi bor också i "område 10")
Dessa riktvärden stämmer inte så bra överens med de värden som installatören ställt pumpen på. Vi bad dem nämligen ställa pumpen lågt för att vår vind inte var isolerad vid installationstillfället. De ställde därför kurvan på 3. Vi har nu höjt värmekurvan till 5 och "Öka/minska värme" står på +1 och vi har ca 18 grader inomhus. Frågan är nu, om vi vill ha lite varmare, ska vi då öka kurvan och minska värdet på ratten?? Eller ska vi öka värdet på ratten enbart? Installatören sa att vi skulle öka ratten. Men, då stämmer ju värdena verkligen inte med Nibes utgångsvärden.....
Hur ser inställningarna ut för er?? Nån som har tips på hur vi ska ändra?
Det är "fullt ös" på golvvärmen, dvs slingorna är helt öppnade. Inga termostater är installerade ännu.
Generellt tror jag det är rätt att resonera i termer av:
1. Är det vid alla utetemperaturer lite för kallt eller varmt inne - justera med ratten.
2. Blir det fel temp vid temperaturväxlingar - dvs vald kurva är rätt vid någon temperatur men inte vid en annan (tex ok kring noll, för svalt inne vid -10) - byt kurva.
Fast vad vet jag föresten - vi har 17grader inomhus just nu pga för liten radiatoryta och diverse hål i väggen och fasen vet om det inte saknas lite isolering på vinden också.....
1. Är det vid alla utetemperaturer lite för kallt eller varmt inne - justera med ratten.
2. Blir det fel temp vid temperaturväxlingar - dvs vald kurva är rätt vid någon temperatur men inte vid en annan (tex ok kring noll, för svalt inne vid -10) - byt kurva.
Fast vad vet jag föresten - vi har 17grader inomhus just nu pga för liten radiatoryta och diverse hål i väggen och fasen vet om det inte saknas lite isolering på vinden också.....
Hej Marge!
Golvvärme i träbjälklag, välj kurvlutning 9 se karta i monterings och skötselanvisningen "kurva 11 -2" (har fått för mig att ni bor vid havet/västkusten?).
Vill ni ha ca. 20 °C i innetemp välj -1 på ratten "öka/ minska värme". För varje °C varmare öka ratten 1 snäpp, vänta 24h mellan varje ändring (systemets tröghet).
För att optimera hela värmesystemet ställ in ovan värden, sätt alla golvvärmetermostater på max, justera med ratten "öka/ minska väreme" 1 snäpp/24h, tills du når önskad temperatur i huset. Efter detta kan du justera ner golvvärmetermostaterna i de rum du önskar svalare temperatur (sovrum tex.).
Några frågor ?
Golvvärme i träbjälklag, välj kurvlutning 9 se karta i monterings och skötselanvisningen "kurva 11 -2" (har fått för mig att ni bor vid havet/västkusten?).
Vill ni ha ca. 20 °C i innetemp välj -1 på ratten "öka/ minska värme". För varje °C varmare öka ratten 1 snäpp, vänta 24h mellan varje ändring (systemets tröghet).
För att optimera hela värmesystemet ställ in ovan värden, sätt alla golvvärmetermostater på max, justera med ratten "öka/ minska väreme" 1 snäpp/24h, tills du når önskad temperatur i huset. Efter detta kan du justera ner golvvärmetermostaterna i de rum du önskar svalare temperatur (sovrum tex.).
Några frågor ?
Den generella regeln säger att:
Om det e kallt inne vid plusgrader utomhus så justera på "Fininställningen/Paralellförskjutningen"
Om det e minusgrader ute och det e kallt inne så ändra värmekurvan ett steg.
Kolla även under "kurvlutning" att MAX begränsningen e satt till 45 grader.
Sen som Jani säger,små rörelser.Bruknar likna det vid att backa med ett släp,man gör små rattrörelser annars så blir det inge bra ;D.
Om det e kallt inne vid plusgrader utomhus så justera på "Fininställningen/Paralellförskjutningen"
Om det e minusgrader ute och det e kallt inne så ändra värmekurvan ett steg.
Kolla även under "kurvlutning" att MAX begränsningen e satt till 45 grader.
Sen som Jani säger,små rörelser.Bruknar likna det vid att backa med ett släp,man gör små rattrörelser annars så blir det inge bra ;D.
Klicka här för att svara