2 051 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Biobränsle
Är det någon som har installerat pelletspanna eller annan biobränslepanna i sitt nyproducerade hus?
Min erfarenhet är att många hustillverkare vrider sig besvärat när man frågar om man kan få någon annan värmekälla än en värmepump installerad. Värmepumpen kanske passar de flesta, framförallt för att den är liten, lätt att placera och inte kräver mycket underhåll, men det är inte säkert att den kommer att vara den på sikt mest gångbara lösningen. Den dagen man vill byta till någon annan värmekälla står man utan pannrum, utrymme för bränsleförråd och skorsten, och har dessutom ett ventilationssytem som kräver en värmepump.
Så, finns det någon som vågat gå mot strömmen, och lyckats hitta en husleverantör som glatt ritat in och dimensionerat en biobränsleanläggning, dela med er av era erfarenheter!
Min erfarenhet är att många hustillverkare vrider sig besvärat när man frågar om man kan få någon annan värmekälla än en värmepump installerad. Värmepumpen kanske passar de flesta, framförallt för att den är liten, lätt att placera och inte kräver mycket underhåll, men det är inte säkert att den kommer att vara den på sikt mest gångbara lösningen. Den dagen man vill byta till någon annan värmekälla står man utan pannrum, utrymme för bränsleförråd och skorsten, och har dessutom ett ventilationssytem som kräver en värmepump.
Så, finns det någon som vågat gå mot strömmen, och lyckats hitta en husleverantör som glatt ritat in och dimensionerat en biobränsleanläggning, dela med er av era erfarenheter!
Håller själv just nu på att projektera fram ett nytt hus till oss själva. Trivsellhus är den hustillverkaren som jag kommit längst med.
Min egna teori om varför mer eller mindre samtliga använder i huvudsak frånluftvärmepumpar av 2 kända märken är att dessa två tillverkare har gett samtliga hustillverkare ett bra pris på pumpen för att på så sätt få en så stor marknadsandel som möjligt utan att lägga något större säljjobb på det. Hustillverkaren i sin tur har förmodliggen en relativt bra vinst på pumpen och är egentliggen inte intresserad att ha långa föreläsningar för kunder om uppvärmning av småhus. De har helt enkelt inte kunskapen i de flesta fallen. Sen måste alla moderna villor ha en mekanisk ventilation då det annars skulle uppstå fuktproblem. Man gör det enkelt för sig helt enkelt.
Själv tittar jag på en värmeväxlarlösning för att få ventilation och samtidigt återvinna värmen i den utgående luften. Till detta så räknar jag på en pelletspanna med kombinerad solvärme. Detta är kanske en något större investering i början, men jag tror absolut att det kommer att läna sig på sikt. Olja kan vi glömma direkt och elen kommer knappast att bli billigare. Genom att förse fastigeheten med ett relativt stort pannrum från början så kommer jag att kunna skapa en dynamisk och flexibel lösning för framtiden.
Min egna teori om varför mer eller mindre samtliga använder i huvudsak frånluftvärmepumpar av 2 kända märken är att dessa två tillverkare har gett samtliga hustillverkare ett bra pris på pumpen för att på så sätt få en så stor marknadsandel som möjligt utan att lägga något större säljjobb på det. Hustillverkaren i sin tur har förmodliggen en relativt bra vinst på pumpen och är egentliggen inte intresserad att ha långa föreläsningar för kunder om uppvärmning av småhus. De har helt enkelt inte kunskapen i de flesta fallen. Sen måste alla moderna villor ha en mekanisk ventilation då det annars skulle uppstå fuktproblem. Man gör det enkelt för sig helt enkelt.
Själv tittar jag på en värmeväxlarlösning för att få ventilation och samtidigt återvinna värmen i den utgående luften. Till detta så räknar jag på en pelletspanna med kombinerad solvärme. Detta är kanske en något större investering i början, men jag tror absolut att det kommer att läna sig på sikt. Olja kan vi glömma direkt och elen kommer knappast att bli billigare. Genom att förse fastigeheten med ett relativt stort pannrum från början så kommer jag att kunna skapa en dynamisk och flexibel lösning för framtiden.
Kul att se att det finns anhängare av biobränsle även i detta forum. Annars ser man mest olika former av värmepumpar diskuteras, inget ont i det dock. Bekvämt verkar det ju vara. Sannolikheten att elpriset kommer att höjas ännu mer framåt i tiden verkar glömmas bort. Värmepumpar förbrukar trots allt en del el men så länge kalkyler bara ställs mot olje & el-alternativet, så kommer de ju att vara fördelaktiga.
Nu tillbaka till ämnet. Har tänkt installera en vattenmantlad kakelugn kopplad till ackumulatortank förberedd med solslinga för att även installera solfångare. Slipper på så sätt ett regelrätt pannrum.
Nu tillbaka till ämnet. Har tänkt installera en vattenmantlad kakelugn kopplad till ackumulatortank förberedd med solslinga för att även installera solfångare. Slipper på så sätt ett regelrätt pannrum.
Nu ska jag inte skaffa kåk än på några år, men jag har funderat på det där med kakelugn motsv i vardagsrummet, som huvudsaklig uppvärmningskälla. Det finns nåt som heter "kakelugnspannan" gav 25 kW tror jag. Snygg var den också!
Efter lite grubblande så kom jag fram till att det var inte så bra idé, ändå! Du slipper inte alls pannrummet! Vad värre är, du har pannrummet inne i vardagsrummet!
Det går åt ungefär 30 kubik ved om året till vanligt hus. Det betyder att du skall släpa in 30 kubik ved i vardagsrummet om året! Det kommer att skita ned nåt enormt och öka slitaget på rummet ordentligt.
Nej för min del, så blir det ett ordentligt pannrum.
(Man måste ju ha nånstans att gömma sig, när kärringen blir för jobbig!)
Efter lite grubblande så kom jag fram till att det var inte så bra idé, ändå! Du slipper inte alls pannrummet! Vad värre är, du har pannrummet inne i vardagsrummet!
Det går åt ungefär 30 kubik ved om året till vanligt hus. Det betyder att du skall släpa in 30 kubik ved i vardagsrummet om året! Det kommer att skita ned nåt enormt och öka slitaget på rummet ordentligt.
Nej för min del, så blir det ett ordentligt pannrum.
(Man måste ju ha nånstans att gömma sig, när kärringen blir för jobbig!)
Ska skicka upp ett Myrejö i april med separat pannrum för vedpanna i komb med solceller men detta var på eget bevåg. Enl säljaren skulle frånluften vara den bästa men kalkylen går lätt att räkna hem med tillgång till bränsle så är det "bara" arbetet som skall till.
Sen går det ju köpa till pellets hanteirng i efterhand om man skulle vilja.
Genom att vi valde biobränsle accepterade kommunen att vi byggde ventilation med självdrag, endast en fuktstyrd fläkt på vinden, skönt att inte eldaför kråkorna med någon mekansik frånluft.
Sen går det ju köpa till pellets hanteirng i efterhand om man skulle vilja.
Genom att vi valde biobränsle accepterade kommunen att vi byggde ventilation med självdrag, endast en fuktstyrd fläkt på vinden, skönt att inte eldaför kråkorna med någon mekansik frånluft.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Cujo skrev:Nu ska jag inte skaffa kåk än på några år, men jag har funderat på det där med kakelugn motsv i vardagsrummet, som huvudsaklig uppvärmningskälla. Det finns nåt som heter "kakelugnspannan" gav 25 kW tror jag. Snygg var den också!
Efter lite grubblande så kom jag fram till att det var inte så bra idé, ändå! Du slipper inte alls pannrummet! Vad värre är, du har pannrummet inne i vardagsrummet!
Det går åt ungefär 30 kubik ved om året till vanligt hus. Det betyder att du skall släpa in 30 kubik ved i vardagsrummet om året! Det kommer att skita ned nåt enormt och öka slitaget på rummet ordentligt.
Nej för min del, så blir det ett ordentligt pannrum.
(Man måste ju ha nånstans att gömma sig, när kärringen blir för jobbig!)
Hmm, kanske har du rätt i det eldningssäsongen (om man kör solfångare också) är väl oktober till mars/april, ska ta en funderare till. Tycker fortfarande att kombinationen eldstad (mysigt) och att samtidigt starkt bidra till uppvärmningen av hela huset är lockande tanke i alla fall.
:-/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden