3 029 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vattenburen golvvärme
Hej!
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme. Vad har ni för erfarenheter av det? Tar det lång tid för värmen att hämta sig om det slår om och blir kallt snabbt? Jag har hört att det kan ta 3 dar.
Har ni fler värmekällor t.ex.? En braskamin eller nåt?
Berätta allt ni vet!
// Erik
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme. Vad har ni för erfarenheter av det? Tar det lång tid för värmen att hämta sig om det slår om och blir kallt snabbt? Jag har hört att det kan ta 3 dar.
Har ni fler värmekällor t.ex.? En braskamin eller nåt?
Berätta allt ni vet!
// Erik
Byggde jag nytt skulle grundprincipen för konstruktionen vara att bygga en så snabb (ej värmetrög) konstruktion som möjligt. Aldrig i eller under en tjock betongplatta. Gjuta in rör, ja gärna, men inte i några stora volymer gegga.
Vill man ha ett värmemagasin tycker jag man skall bygga detta i själva värmesystemet istället - då har du möjlighet till reglering.
Eventuella problem med fukt tror jag är hanterbara. Titta tex på hur VillaVarm förlägger golvvärme.
Vill man ha ett värmemagasin tycker jag man skall bygga detta i själva värmesystemet istället - då har du möjlighet till reglering.
Eventuella problem med fukt tror jag är hanterbara. Titta tex på hur VillaVarm förlägger golvvärme.
Ja, en viktig sak som man lätt glömmer här på forumet är förstås att saker och ting skall betalas också. Att förlägga rören i plattan antar jag är bland det billigaste man kan göra (låg arbetskostnad, låg materialkostnad). Alla andra alternativ är säkerligen mycket dyrare (även om glespanel och gips inte ger några jättekostnader). Det är upp till var och en att avgöra vad komfort får kosta!!!Ö-byggaren skrev:Vi la GV-rören i betongplattan, fastnajade i armeringsnätet och med minst 3 cm betong ovanför. Skulle jag göra om det skulle jag inte göra så - jag visste helt enkelt inte bättre och all information som delgavs mig sade att detta var sättet att göra det på. Till fördelarna hör dock att det var dock ett billigt och enkelt sätt att göra det på.
Annars håller jag med MathiasS och skulle gjort på detta sätt om jag fick göra om det (och hade en större penga och tids-budget). Var jag skulle lägga isoleringen är jag lite osäker på men ogärna allt under betongen!! Tål att undersöka närmare...
Har du verkligen gjort en ROI som inkluderar toffelkostnaden (inklusive den kommande toffelskatten) för samtliga toffelförsedda familjemedlemmar?BoD skrev:
Jag har hört att toffelkostnaden kan vara omotiverat hög under vissa omständigheter. Tex kan en sk hund göra att kostnaderna drar iväg.
Klicka här för att svara