Hej!
Vi kommer att ha vattenburen golvvärme. Vad har ni för erfarenheter av det? Tar det lång tid för värmen att hämta sig om det slår om och blir kallt snabbt? Jag har hört att det kan ta 3 dar.

Har ni fler värmekällor t.ex.? En braskamin eller nåt?
Berätta allt ni vet!

// Erik

Jag är dock fortfarande övertygad om golvvärme och trägolv inte hör ihop...
Vi har massivt trägolv på vattenburen golvvärme och har inte märkt några förändringar på golvet än i alla fall. Man får ju dock räkna med att ett plankgolv rör sig oavsett om man har golvvärme eller inte. :)

Var är det bästa stället att lägga golvärmen och varför?
Under delen av plattan, övre delen av plattan eller i ett tunt lager cellplast ovan plattan?

Hur har ni gjort Ö-byggaren?

Fler kommentarer tack! :)

// Erik

Byggde jag nytt skulle grundprincipen för konstruktionen vara att bygga en så snabb (ej värmetrög) konstruktion som möjligt. Aldrig i eller under en tjock betongplatta. Gjuta in rör, ja gärna, men inte i några stora volymer gegga.

Vill man ha ett värmemagasin tycker jag man skall bygga detta i själva värmesystemet istället - då har du möjlighet till reglering.

Eventuella problem med fukt tror jag är hanterbara. Titta tex på hur VillaVarm förlägger golvvärme.

Ö-byggaren skrev:
Vi la GV-rören i betongplattan, fastnajade i armeringsnätet och med minst 3 cm betong ovanför. Skulle jag göra om det skulle jag inte göra så - jag visste helt enkelt inte bättre och all information som delgavs mig sade att detta var sättet att göra det på. Till fördelarna hör dock att det var dock ett billigt och enkelt sätt att göra det på.

Annars håller jag med MathiasS och skulle gjort på detta sätt om jag fick göra om det (och hade en större penga och tids-budget). Var jag skulle lägga isoleringen är jag lite osäker på men ogärna allt under betongen!! Tål att undersöka närmare...
Ja, en viktig sak som man lätt glömmer här på forumet är förstås att saker och ting skall betalas också. Att förlägga rören i plattan antar jag är bland det billigaste man kan göra (låg arbetskostnad, låg materialkostnad). Alla andra alternativ är säkerligen mycket dyrare (även om glespanel och gips inte ger några jättekostnader). Det är upp till var och en att avgöra vad komfort får kosta!!!

Vattenburen radiatorvärme är inte dyrare... 8)

/Toffelmaffian

BoD skrev:
Vattenburen radiatorvärme är inte dyrare...  8)

/Toffelmaffian
Har du verkligen gjort en ROI som inkluderar toffelkostnaden (inklusive den kommande toffelskatten) för samtliga toffelförsedda familjemedlemmar?

Jag har hört att toffelkostnaden kan vara omotiverat hög under vissa omständigheter. Tex kan en sk hund göra att kostnaderna drar iväg.

Lugn! Vi har bara en toffel hemma hos oss. (Oj, vad är det jag säger!?) :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.