6 216 läst ·
36 svar
6k läst
36 svar
Golvvärme 30% dyrare i drift?
(a) Hmm, å andra sidan får du betala för det underpriset resten av ditt liv eller iallafall så länge du bor i huset med tvingad fjärrvärme... (Lite som en mobiltelefon för 1kr men med 36 månaders abonnemang!)AndersG skrev:
(b) ... jag antar att det är en vedkamin och inte en vedpanna för den får du ju/väl inte ha tillsammans med fjärrvärmen...
Bara du är lycklig och glad så! (Det är ju faktiskt jäkligt bekvämt med fjärrvärme...!)
Lycka till!
JoGi
Jag tycker att vi missat en viktig detalj i när det gäller den ingjutna golvvärmen.
Betongplattan värms upp och lagrar värme.
Får man då en köldknäpp under natten ( exempelvis ner runt -30) så påverkas inte innetempen lika snabbt som i ett hus utan golvvärme.
Man spar på detta sätt mycket energi under vintermånaderna dec-feb.
betongplattan på ca 50 000 kg lagrar ju massa värme om den är uppvärmd till tex 27 grader.
Betongplattan värms upp och lagrar värme.
Får man då en köldknäpp under natten ( exempelvis ner runt -30) så påverkas inte innetempen lika snabbt som i ett hus utan golvvärme.
Man spar på detta sätt mycket energi under vintermånaderna dec-feb.
betongplattan på ca 50 000 kg lagrar ju massa värme om den är uppvärmd till tex 27 grader.
Men du har ju redan betalt värmen i plattan.....!koffan skrev:Jag tycker att vi missat en viktig detalj i när det gäller den ingjutna golvvärmen.
Betongplattan värms upp och lagrar värme.
Får man då en köldknäpp under natten ( exempelvis ner runt -30) så påverkas inte innetempen lika snabbt som i ett hus utan golvvärme.
Man spar på detta sätt mycket energi under vintermånaderna dec-feb.
betongplattan på ca 50 000 kg lagrar ju massa värme om den är uppvärmd till tex 27 grader.
Dessutom tror jag att dom flesta med platta och rör upplever något annat:
1. När det snabbt blir shiiitkallt tar det två dagar innan det är varmt i huset pga att 50kkg betong skall värmas upp innan huset värms upp.
2. När det sedan blir vamt igen har man alla fönster på vid gavel trots att det är 10 minus - plattan är så varm och avger så mycket värme att det blir för mycket av det goda.
Summa: Det du eldade på när det blev kallt släpper du ut genom fönstret när det blir varmt. Med en snabbare reglering kunde du slippa detta och bara skjuta på så mycket värme som du verkligen behöver för stunden.
Jag jämför bara energiförbrukningen med nuvarande boende och vårt gamla.MathiasS skrev:Men du har ju redan betalt värmen i plattan.....!
Dessutom tror jag att dom flesta med platta och rör upplever något annat:
1. När det snabbt blir shiiitkallt tar det två dagar innan det är varmt i huset pga att 50kkg betong skall värmas upp innan huset värms upp.
2. När det sedan blir vamt igen har man alla fönster på vid gavel trots att det är 10 minus - plattan är så varm och avger så mycket värme att det blir för mycket av det goda.
Summa: Det du eldade på när det blev kallt släpper du ut genom fönstret när det blir varmt. Med en snabbare reglering kunde du slippa detta och bara skjuta på så mycket värme som du verkligen behöver för stunden.
Idag har vi en energiförbrukning på 14 000 kwh per år med ingjuten golvvärme, frånluftsvärmepump och rumstermostater.( 135 m2 )
Givetsvis är värmen i plattan redan betald men man jämnar ut de dyra topparna i effektuttag genom att man har en värmebuffert lagrad i plattan.
Klicka här för att svara