Tack för tipset.
Det verkar finns hur många leverantörer som helst därute... :)

Nån som har erfarenhet av Göingefiltret?

Karl XII, nu är jag intresserad av hur det gick med vattenfiltret - har det blivit någon affär?

Vi har lite dåligt vatten, tjänligt med brunt.

Jo du, operationen lyckades. Men patienten dog.
Så kan man väl sammanfatta det hela.

Vi köpte ett automatiskt vattenfilter med luftinjektor från Aquapal och en 150 liters hydrofor från Rinkaby rör.

Vattnet blev betydligt bättre, medges, men inte bra.
Det är ju inte så man läskar sig med en klunk vatten ur kranen direkt...
Däremot har det sakta blivit sämre under hösten. Just nu är det under all kritik. Jag tror knappast det är tjänligt. Det är brunt i dusch och i toastol och i tvätt- och diskmaskin. Kanske beror det på att sommaren och förhösten varit så torr..

Blir det inte bättre blir det ett nytt borrhål, den saken är klar, det är oerhört deprimerande att ha sånt här vatten.

Jag vet inte om man kan belasta filtret heller, sannolikt är invattnet så himla dåligt att det inte orkar med, helt enkelt.

Konstigt egentligen, 50 meter från det här hålet har grannarna sitt brunnshål och det är det ljuvaste, kristallklara källvatten.

Det är dags för en ny analys, jag fick hem flaskorna i veckan.

Men det måste finnas filter som fixar detta?

Jag minns en gång för länge sedan - en gubbe stod och demade filterutrustning i Waxholms hamn. En slang ner i vattnet vid kajen, pumpade vattnet genom ett par filter och ut kom kanonfint vatten att dricka. Detta var fyra meter från en av bensinmackarna.... Trolleri.

Hej!
Vi hade brunsvatten med mycket järn i och instalerade en så kallad mekanisk filter (utan kemisk påverkan) med periodisk bakspollning. Det hjälpte mycket - vita skjortor förblev vita. När fyllnadsmassan blev något sliten ökade vi spollningsinterval (från 1g/vecka till varannan dag) och till slut bytte massan för ca 1000krefter 3 år användning .
För att ta bort lukten ska man nog ha en annan fyllning i filter än bara grus av olika kornstorlek som vi hade. Det spelar inte så stor roll vem som säljer utrustning men vilken filtermassa man fyller den med. Luft är mycket bra att bubla genom för då fälls järnet ut och fastnar i filtret. Aktiv kol brukar ta bort färg och lukt men jag vet inte om man brukar använda det i vattenfilter.
Har sett en vattenanalys där järnet minskade men hårdheten ökade enormt efter att vatten passerat filter hos en bekant. Det var ingen bra effekt eftersom järn är lättare att ta bort från porslinet än kalk! Hoppas du hittar rätt fyllning till din filter
gaia

Hej,

Problemet hos oss är att vi (eller borraren helt självmant) gjort ett 75m hål. Det beror antagligen på att de ska garantera 100 timliter, så de borrar och borrar o borrar. Och det kostar ju förstås.

Grannarna, som vet var det fina vattnet finns, har borrat 45-50m. De har bättre än kommunalt. Vid lägre borrdjup kan man få trycka brunnen fler gånger än en för att få 100timliter, det kan också vara idé att ta ett hål med dubbla diametern, ifall flödet blir för litet.

Sen tycker jag att det borde finnas en geotekniker som borde kunna utröna vart den gyllene ådern går i djup?

Vi funderar på en luftinjektor med utblås utanför huset, både för att fälla järnet och lufta radonet, och ett vanligt vattenfilter typ Björnfilter för att samla upp järnet.

Det kan även hjälpa att spola brunnen.
När det samlats mycket sedminet i botten på hålet och geggan börjar nå bottenventilen kan dessa fenomen uppstå.

Kolla med en firma (tyo Cija tank) vad dom tror.

//Albin

Intressant..
Hur mycket järn var det i vattnet innan...?

Jag har ~60 meter djup brunn men bara hydropresspump, vattnet smakar väldigt illa :P

En hydropress suger väl bara 8-9 meter har jag hört......

Någon som haft liknande problem, skaffat annan (dränkbar/injektor) pump och fått bättre vatten ?

Kan ju anta att det är "ytvatten" jag får på 8 meters djup :-/

Haagbard, vi har har skitvatten på 60m. Jag tror att det är lika illa på ytan....

Tar Aquapal även bort radon?
Vad kostar härligheten?

Humus? Ingen aning, men jag tror inte det. Tänkte skicka in en ny analys nu på onsdag.
Hammarn, kommer du åt att tappa av vatten innan filtret?
LB, nej inga sandfilter tar bort radon men de flesta filtertillverkare har radonfilter i sitt sortiment.
Tyvärr, jag kommer inte ihåg vad det kostade..

KarlXII skrev:
Haagbard, vi har har skitvatten på 60m. Jag tror att det är lika illa på ytan....
Fick för mig att smaka på vattnet igår, faktiskt var det inte så illa, inte perfekt men drickbart i.a.f !

Tror ändå att det kan vara dåligt tätat mellan foderrör och berget eftersom det ju inte regnat nu på ett tag.....
I.o.f.s så är det inte djupare ner till berget än att man skulle kunna gjuta en "krage" runt röret mot berget !

Men tänk vilken tillrinning det måste vara, går att pumpa kontinueligt 2-3 kubik ur ett borrhål med hydropresspump som väl inte kan suga mer än 8-9 meter, är ju inte mer än ~100 liter i hålet........

Hehe, jag har samma problem...
Mitt pumphus är ett ombyggt dass och har inte heller speciellt gott om plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.