2 564 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
För liten bergvärmepump???
Jag har ofta tillsatsel på (automatiskt) redan från ca -3 grader.
Nu efter en studie av min statistik så verkar det vara när VB & VB-r skiljer mer än 5 grader vilket är ofta
Värmepumpen är en Nibe 1215-7 kW
Den installerades i nov och det ser ut så här redan, hur blir det i feb när vi brukar närma oss -30 grader???
Synpunkter och råd önskas
Nu efter en studie av min statistik så verkar det vara när VB & VB-r skiljer mer än 5 grader vilket är ofta
Värmepumpen är en Nibe 1215-7 kW
Den installerades i nov och det ser ut så här redan, hur blir det i feb när vi brukar närma oss -30 grader???
Synpunkter och råd önskas
Jag kan väl stoppa in det där i min eminenta värmeberäkningskalkyl... 8)
Vad har du för isoleringstjocklek väggar, tak och golv/platta? Hur många kvm av varje?
Vad har du för u-värde på fönstren och ungefär hur många kvm fönsteryta?
Vad har du för isoleringstjocklek väggar, tak och golv/platta? Hur många kvm av varje?
Vad har du för u-värde på fönstren och ungefär hur många kvm fönsteryta?
Väldigt överslagsmässigt brukar man räkna med en maxeffekt på 100W/m2 i ett äldre hus. Det gör i ditt fall 18kW. Om man dimensionerar värmepumpen till 50% av denna effekt hamnar man på 9kW, vilket skulle göra din pump lite väl klen. Dock har väl förhoppningsvis försäljaren/installatören gjort en uträkning av ditt effektbehov med ledning av din gamla uppvärmning så det borde ju verkligen inte vara fel! Betänk dock att många vill att pumpen ska högre effekttäckning än 50%.
Hmm, OK...
Din värmepump har en effekt på 4 kW (2+2 markvärme och frånluft). Det är den effekten som finns att disponera. Går det åt mer effekt för att värma huset måste elpatronen träda in (i ditt fall en 9 kW). Att byta till en kraftigare elpatron påverkar inte kompressorn. Elpatronen är egentligen inte en del av värmepumpen, även om de sitter i samma skal.
För ett nybyggt hus brukar man räkna med en maximal effektåtgång på 50W/m2 (för äldre hus det dubbla).
VÄLDIGT överslagsmässigt skulle man kunna räkna så här:
Din kompressors 4000W räcker till 80m2 (4000/50), resten av dina 190 uppvärmda måste elpatronen sköta. Detta gäller då vid din "dimensionerande utetemperatur", dvs den lägsta temperatur man kalkylerar med i din landsända, kanske -15 grader? Är det varmare ute är ditt effektbehov mindre, kanske 35W/m2 och värmepumpen kan då värma 114m2.
Din värmepump har en effekt på 4 kW (2+2 markvärme och frånluft). Det är den effekten som finns att disponera. Går det åt mer effekt för att värma huset måste elpatronen träda in (i ditt fall en 9 kW). Att byta till en kraftigare elpatron påverkar inte kompressorn. Elpatronen är egentligen inte en del av värmepumpen, även om de sitter i samma skal.
För ett nybyggt hus brukar man räkna med en maximal effektåtgång på 50W/m2 (för äldre hus det dubbla).
VÄLDIGT överslagsmässigt skulle man kunna räkna så här:
Din kompressors 4000W räcker till 80m2 (4000/50), resten av dina 190 uppvärmda måste elpatronen sköta. Detta gäller då vid din "dimensionerande utetemperatur", dvs den lägsta temperatur man kalkylerar med i din landsända, kanske -15 grader? Är det varmare ute är ditt effektbehov mindre, kanske 35W/m2 och värmepumpen kan då värma 114m2.
Klicka här för att svara