3 495 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vilken kamin är bra med golvvärme??
Tjena,
Har precis flyttat in i vårt nya hus och ska nu välja nån form av extra energikälla eftersom detta inte hans med vid byggnationen, dock är redan plattan förstärkt och skorsten planerad.
1. Min fråga är vilken typ av kamin man ska välja om man har en öppen planlösning där kaminen ska stå på nedervåningen?
(komb. Kök, matplats och vardagsrum på nästan 50kvm)
Har nämligen hört att om man har för stor effekt så kan man efter en timme inte vistas i rummet på grund av strålningsvärmen alt. lagrad värme blir för stor. Eftersom vi har vardagsrummet bredvid spisen vill man ju kunna sitta där även när man eldar....
2.Hur vet man hur stort rummet måste vara för att kaminen ska passa in?
3. Vi har vattenburen golvvärme med frånluftvärmepump. Om man skulle installera en täljstenkamin av modell större, är det risk att golvvärmen hinner "kallna" under tiden täljstenen avger sin värme och att sedan det tar tid att få plattan varm igen? Måste man då elda varje dag.
Tack på förhand för alla svar från alla ni experter i cyberrymden ;D
Har precis flyttat in i vårt nya hus och ska nu välja nån form av extra energikälla eftersom detta inte hans med vid byggnationen, dock är redan plattan förstärkt och skorsten planerad.
1. Min fråga är vilken typ av kamin man ska välja om man har en öppen planlösning där kaminen ska stå på nedervåningen?
(komb. Kök, matplats och vardagsrum på nästan 50kvm)
Har nämligen hört att om man har för stor effekt så kan man efter en timme inte vistas i rummet på grund av strålningsvärmen alt. lagrad värme blir för stor. Eftersom vi har vardagsrummet bredvid spisen vill man ju kunna sitta där även när man eldar....
2.Hur vet man hur stort rummet måste vara för att kaminen ska passa in?
3. Vi har vattenburen golvvärme med frånluftvärmepump. Om man skulle installera en täljstenkamin av modell större, är det risk att golvvärmen hinner "kallna" under tiden täljstenen avger sin värme och att sedan det tar tid att få plattan varm igen? Måste man då elda varje dag.
Tack på förhand för alla svar från alla ni experter i cyberrymden ;D
Hej skidkungen...
Vi har samma förutsättningar som er, med allt-i-ett på bottenplan på ca 60 kvm. Vi är mitt uppe i bygget så mina svar får du väl ta med en nypa salt
1. Vi ska ha en Nibe Contura 680 P3 placerad centralt mellan v.rum och kök/matplats. Effekten på den är väl ganska normal. Jag har aldrig hört problemet med FÖR stor effekt, men det kan du väl styra med hur hårt du eldar? En del kaminer har också fläkt så att du kan sprida värmen till övriga huset också.
2. Titta på olika modeller och fråga sedan nån bra återförsäljare, eller husföretaget, vilka som passar i just din planlösning/hustyp.
3. Golvvärmen är trög så det tar ett tag innan effekten märks åt båda hållen, men om golvvärmen reagerar långsamt så kan du justera det med mer eller mindre eldning om du inte vill elda regelbundet.
/Jonte
Vi har samma förutsättningar som er, med allt-i-ett på bottenplan på ca 60 kvm. Vi är mitt uppe i bygget så mina svar får du väl ta med en nypa salt
1. Vi ska ha en Nibe Contura 680 P3 placerad centralt mellan v.rum och kök/matplats. Effekten på den är väl ganska normal. Jag har aldrig hört problemet med FÖR stor effekt, men det kan du väl styra med hur hårt du eldar? En del kaminer har också fläkt så att du kan sprida värmen till övriga huset också.
2. Titta på olika modeller och fråga sedan nån bra återförsäljare, eller husföretaget, vilka som passar i just din planlösning/hustyp.
3. Golvvärmen är trög så det tar ett tag innan effekten märks åt båda hållen, men om golvvärmen reagerar långsamt så kan du justera det med mer eller mindre eldning om du inte vill elda regelbundet.
/Jonte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret och hoppas bygget går bra!
Det jag hört är att man måste ha en viss volym på elden för att kunna elda så att säga, sedan vill man ju gärna kunna elda en timme eller två utan att rummet ska bli FÖR varmt....
När det gäller golvvärmen så är mina farhågor att när väl en t.ex täljstenskamin svalnar efter två dagars eldning så har golven kallnat eftersom termostaten säger att den inte behöver mer värme i rummet.
Kan det bli så måntro? nån som har erfarenhet av detta??
Det jag hört är att man måste ha en viss volym på elden för att kunna elda så att säga, sedan vill man ju gärna kunna elda en timme eller två utan att rummet ska bli FÖR varmt....
När det gäller golvvärmen så är mina farhågor att när väl en t.ex täljstenskamin svalnar efter två dagars eldning så har golven kallnat eftersom termostaten säger att den inte behöver mer värme i rummet.
Kan det bli så måntro? nån som har erfarenhet av detta??
Har inte erfarnhet ännu men vi kommer att ha 2000 kg täljstenskamin i kombination med öppen planlösning och golvvärme/värmepump.
Jag ställde precis den här frågan till en tilltänkt leverantör av värmepump. Nedan följer svaret jag fick:
"Angående styrnig av värmen fungerar den enligt följande. Värmepumpen styr
ut värme i dina radiatorer eller golvvärme, temperaturen som den skickar
iväg är förbestämd av en styrkurva anpassad till just ditt hus, kurvan
kompenseras via utegivare som påverkar golvvärmetemperaturen. Golvet eller
radiatorerna blir varmare ju kallare det är ute. Alltså oavsett vad du gör i
rummet så är det konstant i golvet beroende på ute temperaturen.
Ett golvvärmesystem är trögt och är svårt att påverka snabbt med olika
förändringar därför är det bästa att köra styrd kurva med värmepumpens
reglering och induviduellt rekomederar jag att du använder rumstermostater i
de rum du vi sänka temperauren. T.ex. gästrum, förråd, garage o hobbyrum.
resten av huset styr värmepumpen.
Men har du rumstermostater som reglerar golvslingorna i resp rum eller
radiatortermostater så reglerar dessa ner temperaturen i just det eller de
rummen som påverkas av vedeldning. då kan du ställa upp dessa om du vill för
då fortsätter den förbestämda tempererade vattnet att strömma genom
slingorna och golvet eller radiatorerna blir ej kalla. Detta är ingen bra
lösning med radiatorer men golvet är så trögt så eldar du en kväll tappar du
kanske bara 1-2 grader på golvet."
/Berit
Jag ställde precis den här frågan till en tilltänkt leverantör av värmepump. Nedan följer svaret jag fick:
"Angående styrnig av värmen fungerar den enligt följande. Värmepumpen styr
ut värme i dina radiatorer eller golvvärme, temperaturen som den skickar
iväg är förbestämd av en styrkurva anpassad till just ditt hus, kurvan
kompenseras via utegivare som påverkar golvvärmetemperaturen. Golvet eller
radiatorerna blir varmare ju kallare det är ute. Alltså oavsett vad du gör i
rummet så är det konstant i golvet beroende på ute temperaturen.
Ett golvvärmesystem är trögt och är svårt att påverka snabbt med olika
förändringar därför är det bästa att köra styrd kurva med värmepumpens
reglering och induviduellt rekomederar jag att du använder rumstermostater i
de rum du vi sänka temperauren. T.ex. gästrum, förråd, garage o hobbyrum.
resten av huset styr värmepumpen.
Men har du rumstermostater som reglerar golvslingorna i resp rum eller
radiatortermostater så reglerar dessa ner temperaturen i just det eller de
rummen som påverkas av vedeldning. då kan du ställa upp dessa om du vill för
då fortsätter den förbestämda tempererade vattnet att strömma genom
slingorna och golvet eller radiatorerna blir ej kalla. Detta är ingen bra
lösning med radiatorer men golvet är så trögt så eldar du en kväll tappar du
kanske bara 1-2 grader på golvet."
/Berit
Var precis detta jag var rädd för :-[
Eftersom jag har rumstermostater (ej rumsgivare) så förmodar jag att dessa kommer göra att styrventilerna(shuntarna) kommer att strypas mycket längre än vanligt under tiden täljstenskaminen avger sin värme.
I vanliga fall stryper ju termostaten ventilerna när rummet är tillräckligt varmt så då bör väl samma sak ske här?
Kan man kanske justera upp shunten för de rum som blir extra varma genom att skruva ner manuellt, fast då blir de rummen extra kalla när man inte eldar :-/
Hmm, någon som redan har gjort detta och vet hur det fungerar i verkligheten??
Eftersom jag har rumstermostater (ej rumsgivare) så förmodar jag att dessa kommer göra att styrventilerna(shuntarna) kommer att strypas mycket längre än vanligt under tiden täljstenskaminen avger sin värme.
I vanliga fall stryper ju termostaten ventilerna när rummet är tillräckligt varmt så då bör väl samma sak ske här?
Kan man kanske justera upp shunten för de rum som blir extra varma genom att skruva ner manuellt, fast då blir de rummen extra kalla när man inte eldar :-/
Hmm, någon som redan har gjort detta och vet hur det fungerar i verkligheten??
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden