Vad har ni för fabrikat på värmepumpen?

Oj, det låter verkligen som ni har fått er beskärds del av problem.

Generellt sätt kan man säga att vissa tillverkare av värmepumpar dras med kvalitetsproblem, främst på grund av ökad efterfrågan, så de producerar mer ch skippar kvalitetskontrollen, samtidigt som prispressen tvingar dom att använda billigare komponenter.

Så det låter som ni har fått ett "måndagsexemplar"

Får ni fortsatta problem med VP, så bör ni ta en alvarlig diskussion med leverantören om deras möjlighet att byta ut hela enheten.

Har du möjligen termostater på elementen?
Om samtliga element stryper så får du för liten cirkulation i systemet och pumpen löser på "hög pressostat".
Egentligen är det bästa att ha fullt flöde på elementen och låta en rumstermostat styra pumpen.
Det behöver inte vara just det felet men du kan ju kolla det i alla fall.

Min Nibe VP har fungerat felfritt. Dock har jag haft problem med att pumpen "snabbstoppat" under våren och det dröjde ända tills en fuktig lördag när jag stod och filosoferade på garageuppfarten innan jag hittade orsaken till problemet:

Det sprakade i elstolpen på gatan!

Avtappningen till mitt hus var gammal och glapp vilket gjorde att pumpen tappade en fas och motorskyddet löste ut.

Fortums jour fixade detta redan nästa dag och sedan dess är allt lugnt igen.

En VP anläggning skall fungera störningsfritt. Din leverantör SKALL kunna justera in anläggningen så den fungerar störningsfritt. Har du fått ett måndagsexemplar som går sönder vid upprepade tillfällen (komponentfel) tycker jag du skall undersöka möjligheterna att få pumpen utbytt.

Fy 17!
Där ser man vad en taskigt utförd installation kan ställa till med....
Din teori med luftfickan stämmer säkerligen. Det ser ut som att din rörmokare har något att stå till svars för!
Nu trodde jag att golvvärmefördelarna var gjorda i mässing och inte rostade så lätt... Jag har Wirsbogrejer och det ser iallafall ut som mässing.

En sak bara...du sa att vp:n "Flippade" när värmen i slingan blev för hög...
Vad hände då? Måste du manuellt gå dit och återställa något eller vad händer? Normalt sett ska ju bara VP:n köra över mot acktanket/varmvattnet och sen göra ett normalt avslut?

Hej Henrik

En fråga bara om din fördelarstock. Har den någon bypass koppling, den ska se till att cirkulationen är ok hela tiden även om alla slingor är stängda, dvs framledningstemperaturen ska inte stiga.

lycka till

jlz64

Precis. Det ska ju inte vara så att bara för att en slinga hänger så ska hela skiten stanna...
En bypass måste finnas - ett rör på ena änden som kopplar ihop de bägge stockarna.

Undrar också om det inte kan vara luftfickan som ställer till problem...? Man vet ju hur det kan vara med värmen i en bil om det finns en luftficka nånstans.

Problemet som beskrivs ovan är mycket vanligt. Snabbstopp pga för hög returremp. Problemet löses inte mha en bypass mellan fördelningsblocken - pumpen levererar effekt och den måste ta vägen någonstans. Det finns en lika enkel som genial lösning på problemet och det stavas

A C K T A N K ! ! ! (halleluja!)

K12, på din Nibe yttrar sig detta som ett HP/MS larm vilket får pumpen att stanna och ev motorskyddet att lösa ut.

[Edit] Luft i systemet kan absolut också skapa dessa problem, rosten (!?) indikerar ju att så varit fallet.

MathiasS skrev:
K12, på din Nibe yttrar sig detta som ett HP/MS larm vilket får pumpen att stanna och ev motorskyddet att lösa ut.
Nibe? Jag har en IVT. :) Den fungerar bra...peppar peppar.

Henrik skrev:
Hej igen!

Vår badrumsslinga är alltid "på" och man skulle väl kunna säga att den fungerar som bypass.

Trots att denna slinga är ingång hela tiden (golvet i badrummet är varmt och gott) så rusar framledn.tempen när man drar igång tvättstugeslingan (den längst till höger).
Visst gör den det. Hmm..det måste vara luften som är boven...om man nu ska förútsätta att VP:n är helt OK?

Ett sånt typfall tycker jag att systemet bör klara av utan att stanna.
Du har ju ytterligare att antal slingor som kan ta hand av värmen. Är returvattnet så kallt från den "rostiga slingan" kan man ju anta att det faktiskt är rätt kallt, och då borde någon eller några av de andra slingorna också ha öppnat.

hej Henrik

Du bör eller ska absolut se till att hela systemet är avluftat, minsta lilla luft i systemet så kan man få de mest konstiga fel, ungefär som ett jordfel i elektriska anläggningar.

jlz64

Kan alltid försöka tvinga ut luften genom att pressa igenom mycket vatten genom radiatorn eller golvvärmen och hoppas att luften följer med. Dra på fullt på cirkulationspumpen och stäng av alla andra radiatorer. Det kan hjälpa.

//Anders

Gå förbi rörmockaren till Värmepumpsleverantören och fråga hur du ska göra och att det kan bli fel på grejorna som dom har garanti på. Ett fall i mitt område resulterade i en ny installation men en fin räkning till rörmockaren som gjort ett kvällsjobb. Processen drev VP leverantören och det gick fort...

Hur gick det med den rostiga fördelaren.....?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.