8 807 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Injustering av golvvärme
Några pusselbitar:
1. Temperatur och flöde styr hur mycket värme ditt golv avger.
2. Hur du värmer vattnet är av mindre (ingen) betydelse.
Jag kommer göra som följer:
När alla slingor är lagda ringer jag Wirsbo Support och meddelar slingans längd, vilka rör jag använt, hur golvet ser ut (ovan och under slingorna). Därefter får jag i retur ett schema över hur strypningarna i fördelningsblocken skall justeras samt hur shunten skall ställas in. Finjusteringen sköter sedan rumstermostaterna.
1. Temperatur och flöde styr hur mycket värme ditt golv avger.
2. Hur du värmer vattnet är av mindre (ingen) betydelse.
Jag kommer göra som följer:
När alla slingor är lagda ringer jag Wirsbo Support och meddelar slingans längd, vilka rör jag använt, hur golvet ser ut (ovan och under slingorna). Därefter får jag i retur ett schema över hur strypningarna i fördelningsblocken skall justeras samt hur shunten skall ställas in. Finjusteringen sköter sedan rumstermostaterna.
IVT 490, golvvärme 125kvm enplan
Kurva 1,8
Ingen förskjutning eller knäckning
Huset håller då mellan 19-20 grader med termostaterna på max.
Förra vintern:
Kurva 2,2
Ingen förskjutning eller knäckning
Innetemp då 22-23 grader.
Nu har vi även en kamin.
En observation: Spetsvärmen verkar oftast gå in för att värma upp varmvattnet när beredaren töms vid tex en dusch, den går då med 3kw i ca 2 tim.
Vår elförbrukning kommer i år att hamna på 15-16000 kwh.
Kurva 1,8
Ingen förskjutning eller knäckning
Huset håller då mellan 19-20 grader med termostaterna på max.
Förra vintern:
Kurva 2,2
Ingen förskjutning eller knäckning
Innetemp då 22-23 grader.
Nu har vi även en kamin.
En observation: Spetsvärmen verkar oftast gå in för att värma upp varmvattnet när beredaren töms vid tex en dusch, den går då med 3kw i ca 2 tim.
Vår elförbrukning kommer i år att hamna på 15-16000 kwh.
Märkligt det där med elpatronen om den nu går på värmedelen. Det är tydligen så att elpatronen spetsvärmer varmvatten på nyare värmepumpar. (Flytande kondensering, tack Plumber
)
Vet inte om så är fallet på IVT 495, men tycker iallafall att det är märkligt att elpatronen skulle jobba på värmen - vår värmepump går inte hela tiden, än mindre har elpatronen startat. Och det är en 4 kwh värmepump på 148 kvm med 21,5 innetemp i Stockholm. Du bor väl på betydligt sydligare breddgrader...?
Pinger, det finns en post som inte har svarat i under "Övrigt"....!
Vet inte om så är fallet på IVT 495, men tycker iallafall att det är märkligt att elpatronen skulle jobba på värmen - vår värmepump går inte hela tiden, än mindre har elpatronen startat. Och det är en 4 kwh värmepump på 148 kvm med 21,5 innetemp i Stockholm. Du bor väl på betydligt sydligare breddgrader...?
Pinger, det finns en post som inte har svarat i under "Övrigt"....!
Elpatronen kan användas för att spetsvärma varmvatten i moderna pumpar.....KarlXII skrev:Märkligt det där med elpatronen om den nu går på värmedelen. Det är tydligen så att elpatronen spetsvärmer varmvatten på nyare värmepumpar. (Flytande kondensering, tack Plumber)
Vet inte om så är fallet på IVT 495, men tycker iallafall att det är märkligt att elpatronen skulle jobba på värmen - vår värmepump går inte hela tiden, än mindre har elpatronen startat. Och det är en 4 kwh värmepump på 148 kvm med 21,5 innetemp i Stockholm. Du bor väl på betydligt sydligare breddgrader...?
Pinger, det finns en post som inte har svarat i under "Övrigt"....!![]()
Min IVT 490 är en frånkuftspump och drar 0,7 kw för att ge 1,8 kw - det räcker för mig ner till o grader ungefär.
Jag har sett att vid varmvattenspets så går elpatron in fullt - 9kw- ett tag.
Har man en pump som ger 4 kw (med ett hus som inte är dubbelt så stort) så bör det vara något vajsing.
Höjde förresten till kurva 1,9 igår för sambon tyckte jag var snål...
Jag har sett att vid varmvattenspets så går elpatron in fullt - 9kw- ett tag.
Har man en pump som ger 4 kw (med ett hus som inte är dubbelt så stort) så bör det vara något vajsing.
Höjde förresten till kurva 1,9 igår för sambon tyckte jag var snål...
Jag kan bara tala för hur det funkar i en Nibepump, men det skiljer sig antagligen inte speciellt mycket i andra fabrikat:Pinger skrev:Kan man ändra inställningarna i en VP så att elpatronen inte går in och värmer varmvattnet? Jag har inte bråttom att få varmvattnet uppvärmt efter en dusch...
Problemet i min anläggning var helt klart innegivaren. Sedan jag justerat upp den så har värmen i huset börjat fungera normalt - även rumstermostaterna
Det konstiga är att varmvattnet värmdes mycket oftare innan - då jag hade svårt att få värme i huset. Kan en innegivare även styra varmvattnet? Värmen på det - i alla 3 nivåerna - är densamma med eller utan innegivare.
Jag tycker f.ö. att det är dåligt att man inte kan läsa av förbrukning och värmestatistik i VP:en
Jag kan välja om elpatronen skall kontinuerligt spetsa vv till högre temp än de cirka 55 grader som en VP klarar utan tillskott. Jag kan också välja att regelbundet hissa tempen i vv-tanken för att legionellasanera vattnet. Själv spetsar jag vattnet i en separat elvb så pumpen värmer vv till cirla 55grader och sedan är den nöjd - ingen eplatron.
Jag har svårt att se att innegivaren påverkar varmvattenproduktionen. Däremot är det ju så att varmvattenproduktion brukar vara prioriterat före radiatorvärme.
Ja, mer statistik är intressant, iaf under det första året när det är viktigt att se att anläggningen fungerar som den ska. På Niben kan man läsa ut antal start och stop på kompressorn, gångtid för kompressor och elpatron etc och detta ger den information man behöver. Jag har kompletterat detta med en elmätare för VP och en för elberedareb förutom den vanliga som Elverket har monterat - detta ger bra koll på läget!
Pinger
Jag har en IVT 495, värmer upp 175 m2, igår när det här var 8 grader kallt behövdes ingen eltillsats ;D ;D. Jag har även valt ekonomidrift, det innebär att den inte värmer varmvattnet lika snabbt samt att man kan få mindre svängningar i inomhustemperaturen, men som sagt elpatronen går inte i gång lika ofta. Jag har för övrigt kurva 3 inställd.
Jag har en IVT 495, värmer upp 175 m2, igår när det här var 8 grader kallt behövdes ingen eltillsats ;D ;D. Jag har även valt ekonomidrift, det innebär att den inte värmer varmvattnet lika snabbt samt att man kan få mindre svängningar i inomhustemperaturen, men som sagt elpatronen går inte i gång lika ofta. Jag har för övrigt kurva 3 inställd.
Nå MathiasS, du måste ju berätta! Skiljer sig (uppgiven effekt på pump- och elstegen) * (rapporterad drifttid för resp steg) från det dina egeninstallerade energimätare rapporterar?MathiasS skrev:
Njae...den elmätare jag har visar även effektförbrukning direkt så vi behöver inte räkna om i tid...JanW skrev:
Du kan inte se hur länge pumpen går på ett visst effektsteg i elpatronläge, inte på en 1210 iaf. Däremot kan jag konstatera att:
1. I viloläge (bara cirkpump) drar pumpen ungefär 60W.
2. Idag, 41g framledning, drar VP 2300W, ingen elpatron inkopplad förstås. Av detta är alltså 60W cirkp.
3. Rent elpatronläge körde jag förra vintern och i 6kWläge drar pumpen just 6kW....
För en 1215 (jag har en 1210) anger Nibe att 2,2kW skall förbrukas av kompressorn (och endast kompressorn) vid 50g framledning så uppmätta 2,24kW kan väl stämma rätt bra.
Har en Nibe 310P FVP framledning 29, värmekurva 5 Förskjutning -1 inomhustemp 21 gör av med cirka 40kw
med hushållsel vid 0 gr ute jag tycker det är mycket,
elpatron går in ofta. huset är nybyggt ca 102 kv.
Är det någon som har en lika pump som vi.Det skulle vara kul att jämföra. Våra tilluft ventiler står öppen till
hälften är det för lite luft? Frånluften är injusterad av nibefolk.
med hushållsel vid 0 gr ute jag tycker det är mycket,
elpatron går in ofta. huset är nybyggt ca 102 kv.
Är det någon som har en lika pump som vi.Det skulle vara kul att jämföra. Våra tilluft ventiler står öppen till
hälften är det för lite luft? Frånluften är injusterad av nibefolk.
När jag eldar i braskaminen och får sådär 23 grader inne så panikstoppar min IVT 490 och larmar för "Hög GT3:3" dvs högre temperatur på värmevattnet än på varmvattnet. Gränsen för värmevattnet är satt till 60 grader.
Troligen beror detta på att utetemperaturgivaren säger att det är noll grader ute och vill värma. Att alla termostater i hela huset (utom badrummet som står på fullt) har stängt på grund av eldningen bryr den sig visst inte om.
Är detta vad innetemperaturgivare är till för?
Troligen beror detta på att utetemperaturgivaren säger att det är noll grader ute och vill värma. Att alla termostater i hela huset (utom badrummet som står på fullt) har stängt på grund av eldningen bryr den sig visst inte om.
Är detta vad innetemperaturgivare är till för?
Rumstermostaterna reglerar bara flödet i slingorna - de har ingen kommunikation med VP. Alltså, när bara en slinga är öppen och den har igen chans att avge all värme. Returvattnet blir för varmt.
Förstår fortfarande inte varför kompressorn inte kan gå i viloläge istället för att övervärma?
Förstår fortfarande inte varför kompressorn inte kan gå i viloläge istället för att övervärma?
Klicka här för att svara