4 100 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
inomhuspool, bergvärme och solpanel med vakumrör?
Hej
Håller som bäst på att ta in offerter på nytt uppvärmningssystem till vårt hus och brottas med nya frågor hela tiden.
Förutsättningarna är följande: Uppvärmd boendeyta 220 kvm, golvvärme, pool inomhus 3x6 m. Till detta vill vi ha en bergvärmepump samt ett solvärmesystem för poolvärmning->varmvatten->borrhålsvärmning. Vi har pratat med Thermia och Varmitek och de har haft lite olika förslag, till stor del beroende på att de har lite olika tekniska lösningar, så långt är det mesta ok. Vi har dock fått lite olika förslag på bästa konstruktion av solfångare. Thermia killen förordade en lösning med vakumrör medan Varmitek rekomenderade sin egen lösning som är mer konventionell. Är det någon som har erfarenhet av hur de olika teknikerna står i förhållande till varandra. Den mest uppenbara skillnaden är väl priset? Varmitek pratade om att man med en vakumkösning till och med skulle kunna uppnå FÖR hög ingående temp för att värma borrhålsslingan, är detta troligt med tanke på att vi har en hel pool att kyla med? Hur stora vinster kan man egentligen göra med uppvärmning av borrhålet?
Alla kommentarer välkomna.
Johan & Anna
Håller som bäst på att ta in offerter på nytt uppvärmningssystem till vårt hus och brottas med nya frågor hela tiden.
Förutsättningarna är följande: Uppvärmd boendeyta 220 kvm, golvvärme, pool inomhus 3x6 m. Till detta vill vi ha en bergvärmepump samt ett solvärmesystem för poolvärmning->varmvatten->borrhålsvärmning. Vi har pratat med Thermia och Varmitek och de har haft lite olika förslag, till stor del beroende på att de har lite olika tekniska lösningar, så långt är det mesta ok. Vi har dock fått lite olika förslag på bästa konstruktion av solfångare. Thermia killen förordade en lösning med vakumrör medan Varmitek rekomenderade sin egen lösning som är mer konventionell. Är det någon som har erfarenhet av hur de olika teknikerna står i förhållande till varandra. Den mest uppenbara skillnaden är väl priset? Varmitek pratade om att man med en vakumkösning till och med skulle kunna uppnå FÖR hög ingående temp för att värma borrhålsslingan, är detta troligt med tanke på att vi har en hel pool att kyla med? Hur stora vinster kan man egentligen göra med uppvärmning av borrhålet?
Alla kommentarer välkomna.
Johan & Anna
Det finns absolut inget att hämta genom att "ladda" ett borrhål på sommaren..Tänk vilka enorma mängder energi det skulle gå åt att värma tusentals kubik med urberg..
Det e inte alldeles enkelt att konstruera ett bra uppvärmingssystem med Värmepump och Innomhuspump.
Ett system som används e att använda VV beredaren(acctanken) som utgångspunkt för uppvärmningen av poolen.Man kopplar helt enkelt in poolväxlaren med en C pump som då pumpar hetvatten från acctanken till växlaren och på sådant sätt ordnar uppvärmingen.
Nackdelen med detta system e att du kyler ner acctanken och varmvattnet blir lite svalt.Man måste då komplettera med en elberedare vid sidan av för att kunna "toppa" upp varmvattnet.
Man kan ju även göra en "bus" inkoppling med poolväxlaren på samma system som Radiatorerna.
Man lägger då poolväxlaren parallelt med radiatorkretsen,som en normal radiator, och vrider upp temperaturen lite på VPn.Man har sedan kulventiler nere vid värmepumpen på Värmestammen alt bra radiatortermostater så man kan reglerara flödet till radiatorerna.
Så länge poolen e uppe i "normal" temp så funkar detta system riktigt hyffsat och på sommaren så stänger man bara av flödet till radiatorerna och låter bara VPn jobba mot Poolväxlaren.
Det e inte alldeles enkelt att konstruera ett bra uppvärmingssystem med Värmepump och Innomhuspump.
Ett system som används e att använda VV beredaren(acctanken) som utgångspunkt för uppvärmningen av poolen.Man kopplar helt enkelt in poolväxlaren med en C pump som då pumpar hetvatten från acctanken till växlaren och på sådant sätt ordnar uppvärmingen.
Nackdelen med detta system e att du kyler ner acctanken och varmvattnet blir lite svalt.Man måste då komplettera med en elberedare vid sidan av för att kunna "toppa" upp varmvattnet.
Man kan ju även göra en "bus" inkoppling med poolväxlaren på samma system som Radiatorerna.
Man lägger då poolväxlaren parallelt med radiatorkretsen,som en normal radiator, och vrider upp temperaturen lite på VPn.Man har sedan kulventiler nere vid värmepumpen på Värmestammen alt bra radiatortermostater så man kan reglerara flödet till radiatorerna.
Så länge poolen e uppe i "normal" temp så funkar detta system riktigt hyffsat och på sommaren så stänger man bara av flödet till radiatorerna och låter bara VPn jobba mot Poolväxlaren.
Tillägg till Plumper:
Johan, vad har du fått för priser?
Inte med VP i alla fall. Dock så kommer du få mycket energi över om du kör solfångare, den energin kan du med fördel använda för att "ladda" hålet. Jag har varit i kontakt med en kille som har 15 m[sup]2[/sup] solfångare och 750 liter acctank. Det blir för "mycket" energi på sommaren. Han har all annan uppvärmning avstängd ca 5-6 månader per år. Kan tilläggas att de bara är två i hushållet men har över 200 m[sup]2[/sup] hus.
Johan, vad har du fått för priser?
Det man inte skall glömma när man gör detta är förstås att dimensionera borrhålet med hänsyn taget till att även poolen skall värmas och belasta hålet. Kanske kan även pumpstorleken påverkas eftersom poolen sannolikt används även vintertid. Jag har sett någon schablon någonstans som angav 30 procentigt påslag på borrdjupen för någon poolstorlek. I detta fall är det ju dock en inomhuspool vilket antagligen gör att detta inte stämmer - större delen av förlusterna värmer ju huset.Plumber skrev:Det finns absolut inget att hämta genom att "ladda" ett borrhål på sommaren..Tänk vilka enorma mängder energi det skulle gå åt att värma tusentals kubik med urberg..
Det e inte alldeles enkelt att konstruera ett bra uppvärmingssystem med Värmepump och Innomhuspump.
Ett system som används e att använda VV beredaren(acctanken) som utgångspunkt för uppvärmningen av poolen.Man kopplar helt enkelt in poolväxlaren med en C pump som då pumpar hetvatten från acctanken till växlaren och på sådant sätt ordnar uppvärmingen.
Nackdelen med detta system e att du kyler ner acctanken och varmvattnet blir lite svalt.Man måste då komplettera med en elberedare vid sidan av för att kunna "toppa" upp varmvattnet.
Man kan ju även göra en "bus" inkoppling med poolväxlaren på samma system som Radiatorerna.
Man lägger då poolväxlaren parallelt med radiatorkretsen,som en normal radiator, och vrider upp temperaturen lite på VPn.Man har sedan kulventiler nere vid värmepumpen på Värmestammen alt bra radiatortermostater så man kan reglerara flödet till radiatorerna.
Så länge poolen e uppe i "normal" temp så funkar detta system riktigt hyffsat och på sommaren så stänger man bara av flödet till radiatorerna och låter bara VPn jobba mot Poolväxlaren.![]()
Då "förlusterna" oftast innehåller en massa vattenånga skulle jag inte vilja ha in dom i huset.
Ang dimensionering har du helt rätt..E det endast en utomhuspool kan man vara lite mer strickt,pga man sällan värmer huset och poolen samtidigt.Men e det innomhuspool,så måste man dra till lite med storleken samt ha ett rejält borrhål.. 8)
Ang dimensionering har du helt rätt..E det endast en utomhuspool kan man vara lite mer strickt,pga man sällan värmer huset och poolen samtidigt.Men e det innomhuspool,så måste man dra till lite med storleken samt ha ett rejält borrhål.. 8)
Hej och tack för alla kommentarer!
BAS:
Jag har inte fått några priser ännu, väntar på mina första offerter från Varmitek och Thermia denna vecka.
Angående borrdjup och dimensionering av pump verkar det helt klart från de jag pratat med att det kommer att krävas minst 200 meter borrhål, möjligen två hål på grund av att vi ligger högt på en stenkulle (möjligen längre till grundvatten).
Vid laddningen av borrhålet är det naturligtvis frågan om att använda eventuellt överskott från solvärmen, inget annat. Det lär också finnas en hel del vinster att göra under "soliga" vinter dagar när solenergin inte räcker till för att värma varken varmvatten eller pool. Det som man då gör är att höja temperaturen på kollektorvattnet från borrhålet. Detta håller normalt några få grader medan man lätt kan få upp det lite till genom solfångaren.
På frågan om fukt så gäller naturligtvis att avfukta ordentligt annars kan man nog börja champinjonodling i vardagsrummet ganska snart ;D
P.S.
Fortfarande ingen som har erfarenheter av vakumrör?
BAS:
Jag har inte fått några priser ännu, väntar på mina första offerter från Varmitek och Thermia denna vecka.
Angående borrdjup och dimensionering av pump verkar det helt klart från de jag pratat med att det kommer att krävas minst 200 meter borrhål, möjligen två hål på grund av att vi ligger högt på en stenkulle (möjligen längre till grundvatten).
Vid laddningen av borrhålet är det naturligtvis frågan om att använda eventuellt överskott från solvärmen, inget annat. Det lär också finnas en hel del vinster att göra under "soliga" vinter dagar när solenergin inte räcker till för att värma varken varmvatten eller pool. Det som man då gör är att höja temperaturen på kollektorvattnet från borrhålet. Detta håller normalt några få grader medan man lätt kan få upp det lite till genom solfångaren.
På frågan om fukt så gäller naturligtvis att avfukta ordentligt annars kan man nog börja champinjonodling i vardagsrummet ganska snart ;D
P.S.
Fortfarande ingen som har erfarenheter av vakumrör?
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden