1 631 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Luftburen Värme, Panik!
Hej,
Har lite panik och vänder mig till denna sajt som min sista utväg efter att ha anlitat två VVS reparatörer som aldrig sett en liknande panna och har inte kunnat hjälpa mig :'(
Jat har en ett hus med luftburen värme som för en amatör ser mycket enkelt ut, men trots detta har jag inte fått bukt med mitt problem.
Systemet består av en en varmvattenberedare med 3 elpatroner, ett värmebatteri (växlare) , en fläkt samt en cirkulationspump.
Mitt problem är att värmen försvinner efter ca 3-5 dagar, misstänker att det kommer in luft i systemet för efter att jag öppnar påfyllningskranen samt avluftningsnippeln och väntar till luften har kommit ut samt att vatten rinner ut i dräneringsröret så kommer det varmluft i mina rör igen.
En reparatör sa att detta är normalt eftersom jag har ett öppet system ? Kan vä inte vara normalt att jag måste fylla på vatten 1/vecka !?
Var borta 7 dagar över julen och kom hem till ett 9 gradigt hus eftersom circ.pumpen gått torr och vatten saknades, snälla vad är fel ?? ???
Finns inga beteckningar på pannan och reparatörer bara skakar på huvudet, måste finnas sätt att söka efter läckor om det nu är detta ?
Har lite panik och vänder mig till denna sajt som min sista utväg efter att ha anlitat två VVS reparatörer som aldrig sett en liknande panna och har inte kunnat hjälpa mig :'(
Jat har en ett hus med luftburen värme som för en amatör ser mycket enkelt ut, men trots detta har jag inte fått bukt med mitt problem.
Systemet består av en en varmvattenberedare med 3 elpatroner, ett värmebatteri (växlare) , en fläkt samt en cirkulationspump.
Mitt problem är att värmen försvinner efter ca 3-5 dagar, misstänker att det kommer in luft i systemet för efter att jag öppnar påfyllningskranen samt avluftningsnippeln och väntar till luften har kommit ut samt att vatten rinner ut i dräneringsröret så kommer det varmluft i mina rör igen.
En reparatör sa att detta är normalt eftersom jag har ett öppet system ? Kan vä inte vara normalt att jag måste fylla på vatten 1/vecka !?
Var borta 7 dagar över julen och kom hem till ett 9 gradigt hus eftersom circ.pumpen gått torr och vatten saknades, snälla vad är fel ?? ???
Finns inga beteckningar på pannan och reparatörer bara skakar på huvudet, måste finnas sätt att söka efter läckor om det nu är detta ?
Det låter definitivt som om du har en läcka. Jag kan tänka mig att du inte enkelt kan se att det läcker om läckan finns i värmebatteriet. Vattnet som läcker ut kommer ju genast att dunsta och fukta den varma luften som blåses in i huset.
Kommer du åt att se hela värmebatteriet? Jag skulle isåfall prova att (när huset redan är uppvärmt och systemet fyllt med vatten) först stänga av cirkulationspumpen och fläkten. Sedan skulle jag titta noga på vämepaketet från alla håll för att se om det gick att upptäcka en läcka någonstans.
I värsta fall kanske man kan tillsätta något färgämne som gör det lättare att hitta läckan.
Sök också efter tillverkaren på nätet och ta reda på vem i din närhet som kan serva anläggningen.
Kommer du åt att se hela värmebatteriet? Jag skulle isåfall prova att (när huset redan är uppvärmt och systemet fyllt med vatten) först stänga av cirkulationspumpen och fläkten. Sedan skulle jag titta noga på vämepaketet från alla håll för att se om det gick att upptäcka en läcka någonstans.
I värsta fall kanske man kan tillsätta något färgämne som gör det lättare att hitta läckan.
Sök också efter tillverkaren på nätet och ta reda på vem i din närhet som kan serva anläggningen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för din feedback,
Värmebatteriet är givetvis inte lättåtkomligt men jag skall göra ett försök. Jag kan definitivt inte se att det läckt vatten någonstans men det beror i så fall på det du så mycket riktigt beskriver, det dunstar väl.
Vad gäller tillverkaren så är just detta som är problemet, finns inga som helst namn eller beteckningar på pannan och har försökt att hitta någon firma som servar sådana här anläggningar MEN de två firmor som varit hemma hos oss bara skakar på huvudet, vilket förvånar mig, måste väl finnas någon firma i göteborgstrakten som har sysslat med luftburna system ifrån 1975 ?
Värmebatteriet är givetvis inte lättåtkomligt men jag skall göra ett försök. Jag kan definitivt inte se att det läckt vatten någonstans men det beror i så fall på det du så mycket riktigt beskriver, det dunstar väl.
Vad gäller tillverkaren så är just detta som är problemet, finns inga som helst namn eller beteckningar på pannan och har försökt att hitta någon firma som servar sådana här anläggningar MEN de två firmor som varit hemma hos oss bara skakar på huvudet, vilket förvånar mig, måste väl finnas någon firma i göteborgstrakten som har sysslat med luftburna system ifrån 1975 ?
Hur mycket vatten uppskattar du att du fyller på varje vecka? några deciliter, eller många liter? Detta avgör sannolikheten att du kommer hitta läckan. Men i.o.m att du behöver fylla på varje vecka så antar jag att det försvinner relativt mycket.
Är värmesystemet från 1975, så kommer det nog vara svårt/dyrt att reparera. Anläggningen har definitivt blivit avskriven vid det här laget, så att byta ut den kan vara ett alternativ.
Är värmesystemet från 1975, så kommer det nog vara svårt/dyrt att reparera. Anläggningen har definitivt blivit avskriven vid det här laget, så att byta ut den kan vara ett alternativ.
Jag uppskattar till ungefär 1 liter/vecka, men förra ägaren har bara luftat och fyllt på ca 1/månad istället för varje vecka så något har nog hänt.
Jag har självklart funderat på att byta ut till nytt system men med tanke på att systemet är ganska simpelt och utan electronik (förutom elpatronerna) så känns det ganska robust, känns som om jag skulle vilja behålla detta ytterligare en tid. Förbrukning är inte helt tokig den heller för ett luftburet system. Jag har totalt 25000kwh/år förbrukning, el, värme för ett hus på 230m2, tycker jag låter OK.
Känns bara som om jag skulle vilja hitta någon "gammal räv" som kan undersöka min panna samt beskriva för mig hur det är uppbyggt men verkar vara svårt att hitta en firma med sådan kunskap, nu verkar de bara vilja prata om bergvärme + värmepump...jag ger inte upp ! ;D
Jag har självklart funderat på att byta ut till nytt system men med tanke på att systemet är ganska simpelt och utan electronik (förutom elpatronerna) så känns det ganska robust, känns som om jag skulle vilja behålla detta ytterligare en tid. Förbrukning är inte helt tokig den heller för ett luftburet system. Jag har totalt 25000kwh/år förbrukning, el, värme för ett hus på 230m2, tycker jag låter OK.
Känns bara som om jag skulle vilja hitta någon "gammal räv" som kan undersöka min panna samt beskriva för mig hur det är uppbyggt men verkar vara svårt att hitta en firma med sådan kunskap, nu verkar de bara vilja prata om bergvärme + värmepump...jag ger inte upp ! ;D
Tipset att det är värmebatteriet som läcker verkar inte helt fel.
En bra leverantör om du behöver köpa reservdel:
www.aircoil.se De räknar ut exakt vad du behöver om du vet luftflöde, vattenflöde och effekt. Eftersom du troligen inte vet det så kan du mäta det gamla batteriet och köpa ett lite större (längre alltså) men inte för långt, då blir tryckfallet för stort och luftflödet minskar.
En bra leverantör om du behöver köpa reservdel:
www.aircoil.se De räknar ut exakt vad du behöver om du vet luftflöde, vattenflöde och effekt. Eftersom du troligen inte vet det så kan du mäta det gamla batteriet och köpa ett lite större (längre alltså) men inte för långt, då blir tryckfallet för stort och luftflödet minskar.
Har du ett expansionskärl med "ballong" i så kan det vara dåligt med luft i den. En kompis till mig byggde till och fick ny fjärrvärmeväxlare instalerad och även nytt expansionskärl. Efter det visade det fick han fylla på vatten nästan varje vecka tills dess att en reparatör försökte hitta "läckan", det visade sig att installatörerna hade glömt fylla luft i expansionskärlet.
Börjar bli mer och mer positiv, tack vare er !
En sak är klar mitt expansionkärl innehåller ingen ballong, jag tror att det är därför som reparatören som var här sa att jag har öppet "icke trycksatt" system.
Jag har nu noterat att systemet gått i nästan i 15 timmar på fullt ös och har just nu 23 grader i huset, jag har bara sänkt fläkten och hastigheten på cirkulationspumpen (för att inte avlida av värmeslag) ochg skal nu kolla hur länge som värmebatteriet håller sig varmt. Kollade just vattentempen och den var på 70'C , ja jag vet i varmaste laget men jag skall bara kolla hur länge som systemet håller tillräckligt med vatten (eller tar in luft). Känns definitivt som om pannan räcker väl till för att värma mitt hus (trots endast dubbla glasrutor, skall byta till terglas till våren).
Som ni förstått så har jag ingen reglering i huset, är det värt att reglera cirkulationspumpen med en termostat ?
hr hört att pumpen helst skall gå hela tiden, kanske bättre att investera i en elektroniskt styrd flödesventil, vad är mest ekonomiskt ?
En sak är klar mitt expansionkärl innehåller ingen ballong, jag tror att det är därför som reparatören som var här sa att jag har öppet "icke trycksatt" system.
Jag har nu noterat att systemet gått i nästan i 15 timmar på fullt ös och har just nu 23 grader i huset, jag har bara sänkt fläkten och hastigheten på cirkulationspumpen (för att inte avlida av värmeslag) ochg skal nu kolla hur länge som värmebatteriet håller sig varmt. Kollade just vattentempen och den var på 70'C , ja jag vet i varmaste laget men jag skall bara kolla hur länge som systemet håller tillräckligt med vatten (eller tar in luft). Känns definitivt som om pannan räcker väl till för att värma mitt hus (trots endast dubbla glasrutor, skall byta till terglas till våren).
Som ni förstått så har jag ingen reglering i huset, är det värt att reglera cirkulationspumpen med en termostat ?
hr hört att pumpen helst skall gå hela tiden, kanske bättre att investera i en elektroniskt styrd flödesventil, vad är mest ekonomiskt ?
Hej
Har du kollat med Värmex Konsult?
Dom är specialiserade på värmesystem, finns dessvärre i Stockholm men dom kanske kan ge dig något tips.
www.varmex.se
Har du kollat med Värmex Konsult?
Dom är specialiserade på värmesystem, finns dessvärre i Stockholm men dom kanske kan ge dig något tips.
www.varmex.se
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden